حمیدرضا کفاش، عضو هیئت امنای بنیاد ملی بازیهای رایانهای و معاون فرهنگی، پرورشی وزیر آموزش و پرورش، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اقدام اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزی مبنی بر توزیع بازیهای رایانهای در مدارس اظهار کرد: اختیارات تشکلهای دانشآموزی در حد و اندازه اعضای خودشان است. یعنی شرح و وظایف قانونی بسیج دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزی، جمعیت جوانان هلال احمر و جمعیت پیشتازان فرزانگان به این صورت بوده که هر کالایی را که تشخیص دهند برای اعضایشان مفید است را خریداری و در اختیارشان قرار میدهد، اما سیاستگذاری کل مدارس و هر آنچه که مربوط به دانشآموزان میشود، برعهده وزارت آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان که اعلام کرده است از ابتدای مهرماه امسال بازیهای رایانهای را در مدارس توزیع خواهند کرد، از اختیارات خودشان بوده و توزیع میان تشکیلات خودشان است.
عضو هیئت امنای بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: اگر قرار باشد که بازیهای رایانهای در کل مدارس توزیع شود باید تأییدیه معاونت آموزش و پرورشی وزارت آموزش و پرورش را به همراه داشته باشد.
وی بیان کرد: بنیاد تنها مرجع قانونی صنعت بازیهای رایانهای است که زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت میکند و هر آنچه که بنیاد تأیید میکند مورد تأیید آموزش و پرورش است اما تنها گزینش وزارتخانه برای استفاده این محصولات، مقطع سنی دانشآموزان است یعنی چه بازی برای کدام مقطع سنی دانشآموزان مناسب است.
کفاش با اشاره به توزیع بازیهای رایانهای در مدارس توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: بازیهایی باید در مدارس توزیع شود که با اهداف تربیتی و درسیمان همخوانی داشته باشد. اگر بنا باشد چنین اقدامی را انجام دهیم باید بازیها را بررسی کنیم تا در نهایت تشخیص دهیم که کدام بازی برای چه مقطعی سنی دانشآموزان مناسب است و در نهایت میتوانیم از آن بازی در کتابخانه و مراکز کانونها برای دانشآموزان مورد استفاده قرار دهیم.
وی با اشاره به ادعای بنیاد ملی بازیهای رایانهای از نتایج پیگیریها و مذاکراتشان با آموزش و پرورش و به در بسته خوردن برای اجرای توزیع بازیهای رایانهای در مدارس گفت: در ابتدا باید ببینیم که بنیاد با کدام یک از نماینده آموزش و پرورش مذاکره داشته است. از آنجا که مجوز توزیع بازیهای رایانهای در مدارس باید از معاونت فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش اتخاذ شود، تا کنون چنین درخواستی نداشتهایم. همچنین آموزش و پرورش در حوزه تولید بازیهای رایانهای گامی برنداشته است که تنها بازیهای تولید خودش را در مدارس توزیع کند.
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در دورهای از فعالیتهایشان، مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه آی تی بودند و کاملا با ساختار آموزش و پرورش آشنا هستند.
وی افزود: آموزش و پرورش اعلام آمادگی میکند تا از بازیهای رایانهای که مفاهیمش با برنامه درسی و تربیتی دانشآموزان همخوانی داشته باشد، حمایت کند چراکه بازیها نقش بسیاری در تربیت دانشآموزان دارند.
کفاش به بنیاد ملی بازیهای رایانهای پیشنهاد کرد تا بازیسازان قبل از نگارش بازینامه مشورتی با آموزش و پرورش داشته باشند تا اولویتهای این وزارتخانه در تولیدات مدنظر قرار بگیرد.
وی افزود: آموزش و پرورش، بازار مصرف بزرگی است چراکه 13 میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی تحت پوشش دارد بنابراین اگر بازیهای رایانهای در سطح مدارس توزیع شود، بخش اعظمی از مشکلات توزیع مرتفع خواهد شد.
عضو هیئت امنای بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: رئیس جمهور در پرسش مهر موضوع آب را مطرح کردند؛ بنابراین بازیسازان میتوانند از این ایده الهام گرفته و دررابطه با کمبود آب، صرفهجویی در مصرف و چگونگی استفاده درست از آب تولیداتی داشته باشند. اگر بنیاد و تولیدکنندههایش در این زمینه بازیهایی تولید کنند، قطعا مورد استقبال قرار خواهد گرفت.