برگزاری چهارمین نشست مشترک دولت و مجلس/ حضور رئیس جمهور در دانشگاه
کد خبر: 1458379
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹
مهم‌ترین رویدادهای سیاسی هفته/

برگزاری چهارمین نشست مشترک دولت و مجلس/ حضور رئیس جمهور در دانشگاه

گروه سیاسی: برگزاری چهارمین نشست مشترک دولت و مجلس، حضور روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران و موافقت مجلس با کلیات طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر از مهم‎ترین رویدادهای سیاسی هفته جاری بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهم‌ترین رویدادهای سیاسی در هفته‌ای که گذشت به شرح ذیل است:

گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌ جمهور و امیر قطر

رئیس جمهوری در گفت‌و‌گوی تلفنی با امیر قطر بر ضرورت مبارزه با تروریست ها از طریق اقدامات منطقه ای تاکید کرد و گفت: همه ما باید به طور مستمر برای جلوگیری از خونریزی در میان مسلمانان بویژه در ایام مبارک و ماه های حرام تلاش کنیم.
 روحانی همچنین گفت: منطقه در مرحله بسیار سختی است، و باید تمامی کشورهای منطقه با برنامه ریزی و سعی وتلاش از این مرحله عبور کرده و صلح و امنیت را دوباره به مردم آن بازگردانند.
روحانی با تاکید براین موضوع که ضمن مبارزه با تروریسم لازم است حاکمیت ملی کشورها مورد احترام قرار گیرد، افزود: هرگونه اقدام نسبت به هر کشوری، بدون هماهنگی با دولت آن کشور بی ثباتی را افزایش خواهد داد.
امیر قطر نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی اظهار کرد: مشکلات بسیار جدی بر منطقه حاکم است و باید با حکمت و تدبیر از آن عبور کنیم. باید توجه داشت که این حوادث ارتباطی به شیعه و سنی ندارد و هر دو امروز گرفتار تروریسم هستند.

اقامه نماز عید قربان به امامت آیت‌الله موحدی کرمانی

امام جمعه موقت تهران در مراسم نماز عید سعید قربان گفت: متاسفانه اعمال حج و خانه کعبه اسیر دستان وهابیون است و آنها نمی گذارند که امت اسلام مناسک حج را به نحو مطلوب به جای آورند.
آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز عید قربان با اشاره به مشکل کم آبی در کشور از مومنان خواست تا در تمام مساجد ایران نماز باران را اقامه کنند. در شرایطی که با بحران کم‌آبی مواجه هستیم دین به ما می‌گوید نماز باران بخوانیم.

برگزاری نشست مشترک دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه و شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا

سومین نشست مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امورخارجه و شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه با حضور محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه  برگزار شد.
این نشست مشترک با حضور جمعی از اعضای روابط خارجی اتحادیه اروپا و اساتید و کارشناسان در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امورخارجه در پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست بحران‌های متوالی در خاورمیانه را ناشی از رقابت های ژئوپولتیکی دانست و گفت: این رقابت‌ها موجب شده تا مسایلی چون موضوع هسته‌ای و بحران سوریه به نتیجه مطلوب نرسد.
ظریف دستیابی به توافق را تنها راه حل برای عبور از این بحران ساختگی دانسته و تاکید کرد: محروم کردن ایران از برنامه هسته‌ای نمی‌تواند راه حلی برای این موضوع باشد چراکه ایران به دانش و فناوری هسته‌ای دست یافته و دانش و توانمندی دانشمندان ما قابلیت محدود شدن را ندارد.
ظریف تاکید کرد: کشورهای طرف مذاکره با ایران باید واقعیت‌ها درباره مسئله هسته‌ای ایران را بپذیرند و شرایط با 10 سال پیش متفاوت است و نمی‌توان به گذشته بازگشت.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود به تحولات کشور عراق پرداخت و گفت : باید به این مسئله به صورت جدی پرداخته شود که بحران عراق از کجا آغاز شده و چگونه گسترش یافته است. باید به این توجه کرد چه نیروهایی در سطح منطقه از داعش حمایت کرده و چرا کسانی از اروپا به این گروه پیوسته‌اند و بدون توجه به این مسایل نمی‌توان راه حلی دائمی برای این بحران را متصور بود.
وی اضافه کرد : اگر حضور و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران نبود، در مراحل اولیه امکان سقوط بغداد نیز وجود داشت؛ ایران کوشید با حمایت لجستیکی و مشاوره نظامی نیروهای عراقی را در مقابله با داعش توانمند کند. برای حل مسئله عراق و سوریه علاوه بر اقدامات نظامی به استراتژی جامعی نیاز است؛ خطرناک‌ترین بازی در منطقه این است که کشورهایی بخواهند مسئله داعش را در راستای منافع کوتاه مدت خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: در ائتلافی که علیه داعش تشکیل شده کشورهایی هستند که در ائتلاف با امریکا بوده، اما در فروش نفت به داعش کمک کرده، حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروه به عمل می‌آورند و مسیرهای امن در اختیار این گروه قرار می‌دهند؛ این تناقضی است که این ائتلاف با آن درگیر است.
فدریکا موگرینی، وزیر امور خارجه ایتالیا و اما بونینو وزیر امور خارجه سابق این کشور از جمله شخصیت‌های سیاسی ایتالیایی حاضر در این نشست بودند که ابراز امیدواری کردند مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 به نتیجه نهایی برسد.
شورای اروپایی روابط خارجی- European Council on Foreign Relations- متشکل از مقامات ارشد سابق و فعلی 28 کشور عضو اتحادیه اروپایی بی شک مهم‌ترین اندیشکده اروپا محسوب می‌شود و نقش مهمی در سیاستگذاری‌های کشورهای اروپایی دارد.

ابلاغ بخشنامه اجرای سیاست‌های خروج غیرتورمی از رکود

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور روز دوشنبه به منظور حسن پیگیری اجرای تمامی سیاست‌های ابلاغی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود، بخشنامه‌ای را به وزارتخانه‌ها، بانک مرکزی و مؤسسات دولتی برای انجام وظایفی در این راستا ابلاغ کرد.
در این بخشنامه از تمامی وزارتخانه‌ها، بانک مرکزی و موسسات دولتی خواسته شده است همکاری لازم را برای اجرای سیاست‌های مزبور و گزارش‌دهی منظم اقدامات انجام شده در چهارچوب بندهای این بخشنامه را انجام دهند.

ورود هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران

هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست «ترو واریورانتا»، معاون امور پادمان‌های این نهاد بین المللی برای ادامه گفت‌و‌گوها درباره مسایل باقی‌مانده روز سه‌شنبه، وارد تهران شد.
به گفته بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی سفر این هیئت به تهران برای مذاکرات درخصوص دو اقدام عملی از پنج اقدام گام سوم توافقات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

حضور روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در این مراسم که روز سه‌شنبه برگزار شد گفت: ما نمی توانیم علمی را کنار بگذاریم، وقتی می گوییم علم بشری، معنایش فقدان خطا و اشتباه نیست، حتی علم بشری باید ابطال پذیر باشد، امروز علم و دانشی مورد احترام است و فردا نظری دیگر می آید و آن را نقد می کند.
رئیس جمهوری با بیان این که «لذت علمی در سایه تحولات علمی است» تصریح کرد: می خواهم اشاره کنم که اسلامی کردن علوم انسانی به آن مفهوم نیست که دانش بشری را در بخش علوم انسانی به طور کامل کنار بگذاریم، ممکن است در بخشی از آن نقد باشد یا منطبق بر آموزه های اسلامی نباشد.
روحانی با بیان این که مجموعه حرکت علمی ما مطلوب است، گفت: دولت وعده‌هایی را که نسبت به دانشگاه داده است، فراموش نکرده و به بخشی جامه عمل پوشانده است.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: نباید بترسیم اساتید ما در کلاس‌ها سخنان متفاوتی مطرح کنند، نظرات و سخنان متفاوت غیر از سخن مغرضانه است.
روحانی با بیان این که «خواهش می‌کنم سخت گیری نکنید»، تاکید کرد: سخت‌گیری‌های بی مورد به عدم تساهل منجر می‌شود و عدم تساهل به رانده شدن افراد لایقی منجر می‌شود که بیانشان صریح است.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه « نگذاریم فضای تملق دردانشگاه باز شود»، گفت: سخت‌گیری موجب می‌شود تملق گوها بالا بیایند.
روحانی تاکید کرد: من یکبار این جمله را گفتم که ما دلمان نمی خواهد جمعیت حدود 80 میلیون نفری ایران تبدیل به 160 میلیون نفر شود، همه دو چهره پیدا می‌کنند، ما می‌خواهیم 80 میلیون همان 80میلیون چهره باشد؛ در یک جمعی با لحنی و در جمع دیگر با لحنی دیگر سخن نگویند، سخت‌گیری‌ها باعث شده است.
وی با بیان این که «حکومت و اداره کشور بدون سعه صدر ممکن نیست»، خاطرنشان کرد: بگذاریم افراد حرفشان را بزنند، بخاطر یک اشکال کوچک، آدم های بزرگ را کنار نگذاریم.  
روحانی ادامه داد: در طول یک سال گذشته تلاش ما بر این بود که فضای دانشگاه از فضای امنیتی فاصله و فاصله و فاصله بگیرد. تلاش ما بر این بود که اگر فردی با دلایل ضعیف، کنار گذاشته شده بر سر کار یا کلاس خود بازگردد.
رئیس جمهوری یادآور شد: تلاش ما بر این بوده که در دانشگاه های ما فضای آرامش باشد ضمن این که همه گروه‌ها نظر سیاسی و نقد خود را داشته باشند در عین حال همه بدانند اینجا دانشگاه است، باشگاه سیاسی یا مرکز فعالیت احزاب نیست. ضمن این که همه می توانند در مسایل سیاسی و اجتماعی حضور یابند.
روحانی با اشاره به استیضاح فرجی دانا از سوی مجلس گفت: البته حق مجلس شورای اسلامی است که تحت استیضاح به وزیری رأی ندهد اما ما هم نمی‌توانیم تأسف خودمان را ابراز نکنیم از اینکه دکتر فرجی دانا را به عنوان یک وزیر دانشمند عالم انقلابی از دست دادیم.
روحانی افزود: وقتی آن همه اساتید دانشگاه برای من نامه می‌نویسند که آقای دکتر فرجی دانا شایستگی دارند مدیریت این وزارتخانه را به عهده بگیرد، من با فشار این و آن، حاضر شوم به او بگویم استعفا دهد؟! این با اخلاق و چارچوبی که از روز اول این دولت به مردم قول داده است، انطباق دارد؟!

برگزاری همایش تبیین سیاست‌های کلی نظام و نظارت برحسن اجرای آن

همایش «تبیین سیاست‌های کلی نظام و نظارت بر حسن اجرای آن» روز سه‌شنبه در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این همایش با اشاره به نحوه شکل‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هیچکس انتظار نداشت که چنین نهادی شکل بگیرد چرا که وقتی قانون اساسی را تهیه می‌کردیم هیچ اسمی از مجمع وجود نداشت.
وی ادامه داد: وقتی 10 سال از انقلاب اسلامی گذشت و بن‌بست‌هایی به وجود آمد، امام (ره) به این نتیجه رسیدند که این بن بست را بشکنند و ما نیز که گرفتار اختلافات در مدیریت کشور بودیم بیش از امام(ره) به این فکر افتادیم که راهی پیدا کنیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام(ره) افرادی را به نام مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی کردند که در این مجمع اگر مصلحتی برای نظام تشخیص داده شد می توانست حتی قانون اساسی و فتواها را دور بزند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: مسئله نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز در قانون اساسی بر عهده رهبر معظم انقلاب گذاشته شده است که اگر ایشان می‌خواستند نظارت کنند، نظارت جدی‌تر بود اما رهبری گفتند خوب است این مسئولیت را مجمع تشخیص مصلحت نظام که خود سیاست‌های کلی نظام را تدوین می‌کند، برعهده داشته باشد و این مسئولیت را به مجمع واگذار کردند و مجمع نیز پذیرفت.

گزارش ظریف از مذاکرات هسته‌ای و سفر رئیس جمهور به نیویورک

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره گزارش روز سه‌شنبه ظریف  از مذاکرات هسته‌ای و سفر رئیس جمهوری به نیویورک در این کمیسیون گفت: ظریف در این نشست با اشاره به حساسیت سفر نیویورک هم به لحاظ مذاکرات هسته‌ای و هم به لحاظ مواضع جهانی رییس جمهور در سفر قبلی از جمله طرح خطر جهانی افراطی گری و تروریسم، گفت که فقط نتانیاهو و صهیونیست ها بودند که به دنبال ایجاد انحراف در ایده مذکور بودند و الا همه کشورها به خطر افراطی‌گری و تروریسم اعتراف داشتند که ایده و تشخیص جمهوری اسلامی در سفر سال قبل درست و دقیق بوده است و دیگران اشتباه کردند و ما از آنها با عنوان توبه کنندگان یاد کردیم.
وی افزود: ظریف ادامه داد که رئیس جمهوری در این سفر تعادل خوبی در ملاقات ها ایجاد کرد؛ ملاقات با سران کشورهای آمریکایی لاتین، آفریقا، خاورمیانه، کشورهای غربی، جنوب شرق آسیا صورت گرفت، همچنین رئیس جمهور نشست‌های مختلفی از جمله فقط سه نشست با ایرانیان  خارج از کشور برگزار کرد که در همه این دیدارها، درخواست تعامل با ایران وجود داشت به ویژه حضور در عرصه های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از طرف همه ملاقات کننده‌ها وجود داشت.
نقوی حسینی اظهار کرد: همچنین ظریف گفت در ارتباط با اظهارنظرهای کامرون نخست وزیر انگلیس، ما حد کامرون را در اندازه ای نمی دیدیم که رییس جمهور یا وزیر خارجه به او پاسخ دهد، پاسخ قاطع سخنگوی وزارت خارجه کافی بود. کامرون بسیار بد و بی‌ادبانه صحبت کرد اما اصل حرف او عجز در مقابل ایران و نیازمندی آنها به کمک ایران بود.
وی عنوان کرد: ظریف در مورد مذاکرات هسته ای گفت که شرایط داخلی آمریکا به لحاظ سیاسی شکننده است و لابی‌های صهیونیست هم فعال هستند تا شعار توافق بد، بدتر از توافق نکردن است را جا بیندازند زیرا صهیونیست‌ها هر نوع توافق با ایران را خطرناک می‌دانند؛ به همین جهت آمریکایی‌ها به دنبال حل مشکلات نیستند و نمی‌خواهند توافقی حاصل شود و ما باید بتوانیم به دنیا ثابت کنیم که خواهان توافق بودیم ولی آمریکا و غربی‌ها نخواستند و مانع توافق شدند.

برگزاری چهارمین نشست مشترک دولت و مجلس

چهارمین نشست مشترک دولت و مجلس سه‌شنبه شب به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
رئیس‌جمهور در این نشست با تاکید بر موفقیت دولت در بهبود شرایط کشور گفت: ما از رکود خارج شده ایم اما تا هنوز تا رونق اقتصادی فاصله داریم و در آغاز راه در این زمینه هستیم.
روحانی با تصریح به اینکه آمار اعلامی از سوی دولت باید مورد توجه همه باشد، اختلاف و تفاوت نظر درباره مسایل را طبیعی دانست و گفت: همه باید از حرکت کشور به سمت شکوفایی خوشحال باشند و نباید برخی به گونه ای عمل کنند که مردم گمان کنند آنها از پیشرفت کشور خوشحال نیستند.
رئیس جمهور تصریح کرد: کاهش تلاطم در روابط خارجی و ایجاد ثبات در اقتصاد داخلی وضعیتی را به وجود آورد که همان نقدینگی که قبلا صرف خرید ارز و طلا می شد و بانک مرکزی را به پایگاهی برای تولید و عرضه سکه تبدیل کرده بود، این بار به سمت بازار بورس و سپس بانک‌ها گردش کند و این سرآغاز گشایش در اقتصاد کشور بود.
روحانی گفت: جامعه در این شرایط به احساس آرامش و ثبات رسید و اطمینان یافت که دولت با رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایتهای مجلس و مردم قادر است مسائل خارجی را در مسیر حل و فصل قرار دهد و مجموعه این شرایط باعث شد بتوانیم به مردم قول دهیم که قادر هستیم تورم را مهار کنیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران و ۱+۵ درباره مسایل اصولی با یکدیگر اتفاق نظر دارند و اختلاف آنها در جزییات است، تصریح کرد: در اینکه در اراک نیروگاه ساخته شود یا ایران از فنآوری غنی سازی برخوردار باشد یا درباره مرکز فردو و ادامه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و اینکه مسایل ادعایی نظامی باید تمام شود، اختلاف نظری بین دو طرف نیست و اختلاف فقط در باره جزییات و کمیت مسایل است.
دکتر روحانی با تصریح دوباره به اینکه وجود اختلاف و تفاوت نظر در کشور امری طبیعی است اظهار کرد: البته همه باید نسبت به مسایل ملی و کلی کشور با یک صدای واحد سخن بگویند. مذاکره‌کنندگان ما آن زمان می‌توانند در برابر خارجی مذاکره کنند که دشمن ببیند دولت ایران می‌تواند حتی در شرایط تحریم کشور را از رکود خارج کند و تورم را مهار نماید.
همچنین علی لاریجانی در این نشست اظهار کرد: علامت مثبت در اقتصاد کشور در جهات مختلف دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که دولت و مجلس مسیر درستی را برای بهبود شرایط اقتصادی دنبال می‌کنند.
وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به نیویورک گفت: سخنرانی و مصاحبه‌های دکتر روحانی سنجیده بود و نشان می‌داد که مشی عقلانی و درستی را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند.
دکتر لاریجانی تصریح کرد: به یاد داشته باشیم شرایطی را گذرانده‌ایم که تورم به صورت روزانه تغییر می‌کرد و رشد اقتصادی منفی ۵ خسارت بسیاری برای کشور به بار آورد و اکنون مشاهده می‌شود مسیر در سمت درست هدایت می‌شود که این نتیجه تلاش خیلی خوب دولت در این زمینه بوده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بسیاری از مسائلی که باعث شد شرایط کشور به سمت درست هدایت شود امیدواری مردم است، افزود این موضوع باعث شد که مردم بیایند و سرمایه‌گذاری کنند و بخش‌های مختلف اقتصادی را حمایت کرده و به تولید توجه کنند.
دکتر لاریجانی تصریح کرد: این امیدواری دلایل مختلفی دارد و یکی ازدلایل این است که مردم احساس می‌کنند رفتار معقولی در دولت وجود دارد و اشکالات دیده و حل می‌شوند. همچنین مردم به حل مسائل هسته‌ای امیدوار هستند و اینکه دیپلماسی درستی در مسائل منطقه‌ای و بین‌الملل دنبال می‌شود. همه اینها کمک می‌کند که امیدواری در دل مردم به وجود بیاید و نباید بگذاریم این امیدواری مخدوش شود.

موافقت مجلس با کلیات طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه در با کلیات طرح 24 ماده‌ای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر موافقت کردند.
نمایندگان با 156 رأی موافق، 23 رأی مخالف، هشت رأی ممتنع از مجموع 202 رای اخذ شده کلیات این طرح را به تصویب رساندند

حجت‌الاسلام صدیقی؛ خطیب جمعه این هفته تهران

نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در دانشگاه تهران اقامه می‌شود.
همچنین سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی به مناسبت هفته «نیروی انتظامی» پیش از ایراد خطبه‌ها سخنرانی خواهد کرد.

captcha