کد خبر: 1458449
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
کوروش زارعی:

تشکیل «مهنا» در راستای بهبود شرایط تئاتر انقلاب و دفاع مقدس سازنده است

گروه هنر: مرکز هنرهای نمایشی انقلاب و دفاع مقدس «مهنا» که زمزمه تشکیل آن در روزهای اخیر به گوش رسید، اقدامی عملی و بنیادین در راستای بهبود شرایط تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خواهد بود.

کوروش زارعی، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: برخلاف نظر منفی که برخی از جریان‌های هنری و نمایشی در مقابل تشکیل نهادی به نام مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با نام اختصاری «مهنا» دارند، به نظر من ایجاد چنین نهادی مفید خواهد بود و برکات اثربخشی را در آینده تئاتر متعهد انقلابی برجای خواهد گذاشت.
وی گفت: براساس شنیده‌ها، «مهنا» قرار نیست موازی‌کاری داشته باشد و مثلاً در حوزه اجرایی در برابر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به عنوان متولی اصلی این ژانر تئاتری قدعلم کند، بلکه این تشکیلات پشتوانه مطالعاتی و پژوهشی برای تزریق خوراک مناسب به بدنه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است.
زارعی تصریح کرد: آنچه که از سوی مسئولان راه‌اندازی این مرکز به عنوان خط مشی کلی  و ماهیت فعالیت آنها عنوان شده است در قالب چند سطر و عبارت است و باید دوستان مسئول این مرکز پیش از هر اقدامی، به بسط و گسترش آنچه که ادعای انجام آن را دارند دست زده و با بیان جزئیات کافی، ذهنیت گروهی که احیاناً در مقابل آنها موضع منفی دارند را نسبت به ماهیت و نحوه عملکرد خود مساعد کنند.
کارگردان نمایش دفاع مقدسی«کانال کمیل» ادامه داد: تئاتر انقلاب و دفاع مقدس همواره در جریان رویدادهای جاری خود و برگزاری جشنواره‌های تئاتر مقاومت از فقدان یک پشتوانه پژوهشی و مطالعاتی و مستندسازی وقایع با آنچه که توسط دوستان فعال در این زمینه به روایت نمایشی بدل می‌شود رنج برده است و «مهنا» براساس آنچه که به وسیله آن اعلام موجودیت کرد باید به دنبال برطرف کردن خلأهای موجود و ترمیم بدنه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس باشد.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «کیمیا» تأکید کرد: اقدام «مهنا» باید در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس استراتژیک باشد، باید مواد و مصالح خوبی در اختیار نمایشنامه‌نویسان و کارگردان تئاتر از نظر تأمین سوژه‌های بکر نمایشی که پیشتر به ندرت به آنها پرداخت شده است، بگذارد تا به واسطه آن تئاتر مقاومت از شکل کلیشه‌ای و شعاری که نوعی دافعه در برابر مخاطب ایجاد کرده است خارج شود.
وی در پایان گفت: باز هم باید به این نکته متذکر شد که تئاتر دفاع مقدس از فقر موجود در حوزه‌های فنی و پژوهشی آن رنج می‌برد، در حال حاضر فعال و کارگردانی که دغدغه تولید نمایشی با موضوع دفاع مقدس را داشته باشد به وفور داریم، تنها از طرح و سوژه‌های مناسب برای تولید آثار رنج می‌بریم که «مهنا» باید با آسیب‌شناسی این حوزه‌ها به فکر اصلاح نقاط ضعف این ژانر تئاتری باشد.

captcha