به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، مسافران یک به یک، به میعادگاه عشق نزدیک میشوند، صفآرایی بزرگیست همه ایستاده و یا نشسته زیر آفتاب سوزان، ولی امیدوار به رحمت واسعه الهی. قرار است ندای حق از جانب پروردگار به وسیله آخرین پیامبر خدا(ص) به سان رحمت به پیروان آن حضرت نازل شود. بر تمامی اهل زمین مژده میدهند: «الیَوم اَکمَلتُ لَکُم دینُکُم» و دستان مهربان پیامبر(ص)، دستان با صلابت امیرالمؤمنین(ع) را بر فراز آسمان بلند میکند و نوری عظیم این کره خاکی را فرا میگیرد. مژده باد بر اهل زمین مژده باد بر اهل آسمانها. راستی مگر چه شده بود؟
مسیر سعادت و تکامل، مانند هر مسیر دیگری، به راهنما نیاز دارد. راهنمایی که خود این مسیر را طی کرده و از موانع و سختی های راه آگاهی کامل داشته باشد. اهل بیت(ع) بهترین راهنما برای پیمودن مسیر حرکت به سوی خداوند متعال بودند و هستند. از این جهت خداوند متعال میفرماید: اسلام بدون ولایت، ناقص است و در روز عید غدیر کامل میشود؛ زیرا سلوک معنوی انسان، در پرتو نور قرآن و عترت که همان «ثقلین» هستند امکانپذیر است و بدون یکی از این دو گوهر گرانبها، کسی به مقصد نخواهد رسید.
تواتر حدیث غدیر
یکی از دلایلی که شیعه بر امامت ذکر کرده ات حدیث غدیر است.[خواجه نصیر] میگوید: «ولحدیث الغدیر المتواتر» شیعه مدعی است که نقل خبر غدیر در حدی است که ما احتمال تبانی هم در آن نمی توانیم بدهیم و بگوییم مثلا چهل نفر از صحابه پیغمبر تبانی کردند بر یک دروغ، خصوصا که بسیاری از ناقلان این خبر جزء دشمنان علی(ع) بوده یا از طرفداران ایشان شمرده نشدهاند. مسئله غدیر نیز در نزد اهل سنت از متواترات است تا جایی که به این تواتر نیز بسیاری از علمای اهل سنت اعتراف کرده و در مورد آن نیز رسالهها نوشتهاند.
غدیر؛ مهمترین واقعه تاریخی پذیرفته شده توسط مسلمانان
یکی از مهمترین وقایع تاریخ پرفراز و نشیب اسلام که در بین عامه مسلمانان، پذیرفته شده و قطعی تلقی میگردد، واقعه غدیر خم است.این واقعه از ابعاد مختلف دارای تلألؤ خاصی در تاریخ اسلام است. کمتر مقطع تاریخی را میتوان در جهان اسلام یافت که از لحاظ سند، اطمینان از اصل وقوع، کثرت راویان و اعتماد بزرگان و علمای مسلمین، قوت و استحکامی نظیر این رویداد مهم داشته باشد.
همان طور که در تاریخ آمده است: پس از اتمام خطبه، صدای مردم بلند شد که: آری، شنیدیم و طبق فرمان خدا و رسول با قلب و جان و زبان و دستمان اطاعت می کنیم. بعد به سوی پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) ازدحام کردند و برای بیعت سبقت می گرفتند و با ایشان دست بیعت می دادند. زمانی که به راویان حدیث غدیر مینگریم، در مرتبه نخست نام اهل بیت گرامی رسول خدا (ص) یعنی امام علی (ع)، فاطمه زهرا (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) دیده میشود و در مرتبه بعدی نام حدود 110 تن از صحابه پیامبر اسلام به چشم میخورد.
مرحوم علامه امینى در کتاب الغدیر خود نام راویان حدیث غدیر را به ترتیب زمان زندگى ذکر کرده است. حدیث غدیر در کتب معتبر اهل سنت از جمله در کتاب «مسند» امام احمد حنبل، در «سنن» ترمذى، «مسند احمد» و در «مستدرک» حافظ ابن عبداللّه حاکم نیشابورى به مضامین مختلف ذکر شده است.
اولین خطبه غدیر؛اشاره به امنیت اجتماعی
در منی پیامبر اکرم(ص) هنگامی که اولین خطابه خود را سخنرانی کردند در واقع یک زمینهسازی برای خطبه غدیر بود. در این خطبه ابتدا اشاره به امنیت اجتماعی مسلمین از نظر جان و مال و آبروی مردم کردند، و سپس خونهای بناحق ریخته شده و اموال بناحق گرفته شده در جاهلیت را رسماً مورد عفو قرار دادند تا کینهتوزیها از میان برداشته شود و جوّ اجتماع برای تامین امنیت آماده شود. سپس مردم را برحذر داشتند که مبادا بعد از او اختلاف کنند و بر روی یکدیگر شمشیر بکشند.
در خطبه دوم به اخلاص عمل و دلسوزی برای امام مسلمین و تفرقه نینداختن سفارش فرمودند و تساوی همه مسلمانان در برابر حقوق و قوانین الهی را اعلام کردند. اهمیت زندگی اجتماعی و ضرورت قانون برای اداره جامعه از جمله امور بدیهی است که تمامی انسانها بر آن واقفند.
جامعه اسلامی به رهبر نیاز دارد
خداوند متعال به عنوان تنها قانونگذاری که با شناخت کامل انسان پیامبران الهی را بسوی مردم فرستاد تا «دین خدا» و برنامه های سعادت بخش آن را به انسان ابلاغ نمایند و برای تداوم رهبری امت اسلامی نیز امامانی انتخاب فرمود و بوسیله رسول خویش به مردم شناساند تا پس از وی ادامه دهنده رهبری باشند. درباره «حدیث غدیر» - من کنت مولاه فهذا علی مولاه – چه نکتهای بسیارمهم است؟ آیا چیزی جز مسئله ولایت و امامت پس از پیامبر(ص) میتواند باشد؟
اهل سنت و تمامی مردم جهان به خوبی از این موضوع مطلع هستند که جامعه به رهبر نیاز دارد و هر جامعه ای باید پیشوایی داشته باشد که همه از وی اطاعت کنند. ولی شیعه، خیلی عمیق تر قائل است که پیامبر از جانب خدا امام بعد از خویش را به امت اسلامی معرفی کرد و هر امام، پیشوای بعد از خود را مشخص می کند و آنان نه تنها به معنی رهبری جامعه اسلامی، بلکه به عنوان وصی پیامبر، علوم را مردم ابلاغ می نمایند و مرجع دینی و کارشناس اسلام پس از رسول خدا(ص) است.
حضرت امام (ره) با الهام از بینش قرآنی و پیام غدیر، ولایت فقیه را اینگونه بیان میدارند: «اسلام بنیانگذار حکومتی است که در آن نه شیوه استبداد حاکم است که آراء و تمایلات نفسانی یک تن را بر سراسر جامعه تحمیل کند و نه شیوه مشروطه و جمهوری، که متکی بر قوانینی باشد که گروهی از افراد جامعه برای تمامی آن وضع کنند، بلکه «حکومت اسلامی» نظامی است ملهم و منبعث از وحی الهی که در تمام زمینهها از قانون الهی مدد میگیرد و هیچ یک از زمامداران و سرپرستان امور جامعه را حق استبداد رأی نیست.
«یک جامعه در صورتی دارای «ولایت» است که در آن «ولی» مشخص بوده و عملا مصدر و الهام بخش همه نشاطها و فعالیتهای زندگی باشد. و یک فرد در صورتی دارای ولایت است که شناخت درستی از «ولی» داشته و برای هر چه بیشتر وابسته و مرتبط ساختن خود به او - که مظهر «ولایت خدا» است - دائما در تلاش و کوشش بسر می برد. آیه «اکمال دین » از دیگر آیاتی است که در قرآن کریم آمده، و نزول آن پس از تعیین حضرت علی (ع) به مقام امامت می باشد. زمانیکه خطبه غدیر به پایان رسیده است.
«الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» (9) «امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما دین پسندیده قرار دادم.»
جاودانی بودن حدیث غدیر
کدام خطابه را سراغ دارید که بیش از صد آیه قرآن در آن شاهد آورده شده باشد. «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاس» که با ضمانت الهی به استقبال مبلغ اعظم غدیر می آید؛ و دیگر نتیجه ابلاغ آن با «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا» که امضای خالق جهان را براین ابلاغ عظیم اعلام میکند.
سراسر خطبه یک ساعته پیامبر(ص) در غدیر آمیخته با آیات قرآن است. ارتباط عمیق این آیات با اصل واقعه غدیر قابل قابل توجه است. دقت در مضمون آیه اکمال دین، می رساند که روز نزول آیه حادثه بسیار مهمى رخ داد، که مایه نومیدى دشمنان از پیروزى براسلام و موجب کمال دین و به پایان رسیدن نعمتهاى معنوى خدا شده است. و مقصود از «اکمال دین» در آیه، فراهم ساختن بقاء و پایدارى فروع و وظائف عملی مسلمانان و یا تحکیم و تثبیت علل استقرار و بقاء، یعنى تعیین رهبر است که با در نظر گرفتن این معنى جملههاى آیه با هم کاملاً مربوط و متناسب میشود.
واقعه تاریخی غدیر در تمام قرون واعصار، به صورت زنده در دلها و به صورت مکتوب در اسناد و کتب باقی میماند. یکی از علل جاودانی بودن این حدیث، نزول دو آیه از آیات قرآن کریم در باره این واقعه است و تا روزی که قرآن باقی است این واقعه تاریخی نیز باقی خواهد بود و از خاطرها محو نخواهد شد.