انحراف از غدیر، قطع ارتباط بشر با عالم قدس است/ غاصبان خلافت؛ ظالمان به بشریت
کد خبر: 1459325
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
حجت‌الاسلام عادلی‌نژاد:

انحراف از غدیر، قطع ارتباط بشر با عالم قدس است/ غاصبان خلافت؛ ظالمان به بشریت

گروه اجتماعی: مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تأکید بر اینکه انحراف از واقعه غدیر و ولایت باعث قطع ارتباط انسان با عالم معنا شد، گفت: غاصبان خلافت نه تنها به مسلمانان بلکه به همه بشریت ظلم کردند.

حجت‌الاسلام آیت عادلی‌نژاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، غدیرخم را حادثه‌ای تاریخ‌ساز دانست و اظهار کرد: نگاه به حادثه غدیر نباید صرفاً با عنوان تاریخی باشد. اتفاق بزرگی که در غدیر رخ داد و مصیبت بزرگتری که پس از آن محقق شد شامل انحراف جریان خلافت و امامت بود که تنها ضربه‌ای بر بدنه جامعه اسلامی نبود.

امامت منحصر به اسلام و مسلمانان نیست

وی با بیان اینکه نباید مسئله امامت و ولایت را منحصر به جامعه اسلامی و بدنه مسلمین دانست، گفت: قطعاً و حتما نخستین ضربه دیدگان از این مسئله، مسلمانان بودند اما انحصار این امر به مسلمانان اشتباهی بسیار فاحش است که عده‌ای از عمومیت یافتن آن نه تنها خوشحال هستند بلکه به واسطه غدیر بر طبل تفرقه میان مسلمانان می‌کوبند و این نتیجه نگرش به غدیر با عنوان مسئله‌ای است که فقط بین مسلمانان شکاف ایجاد کرد.

انحراف از ولایت و امامت؛ قطع آدمی با عالم قدس

عادلی‌نژاد افزود: با بررسی غدیر و حوادث پس از آن درمی‌یابیم که ضربه‌ وارد شده به بشریت از انحراف ولایت و امامت، قطع ارتباط آدمی با عالم قدس و معنا بوده است، حقیقتی که پیامبر اسلام(ص) آن را مطرح و تثبیت کردند. در صورتی که روح حاکم بر همه اعمال، عبادات، گفتارها و رفتارهای اجتماعی انسان در سطح میانی زندگی، از ارتباط طولی و صعودی بهره‌مند نباشد، بشر به تکامل عرضی دچار می‌شود و نه تکامل طولی. حال آنکه پیامبراسلام(ص) و غدیر در استمرار بعثت ایشان برای از بین بردن انحصار تکامل انسان به عرضی آمدند.

مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: ظلم وارد شده به بشریت در حادثه غدیر از بین بردن تکامل طولی انسان‌ها و قطع ارتباط انسان با عالم قدس بود. آنچه که پیامبر اسلام(ص) برای آن تلاش کرد و فرمود: «مَا أُوذِیَ‏ نَبِیٌّ مِثْلَ مَا أُوذِیت‏؛‌ هیچ پیامبری مثل من اذیت نشد» و منجر به سختی‌ها و مرارت‌های فردی نبی مکرم و جمعی مسلمانان شد با هدف رسیدن بشریت به تعالی بوده است.

غصب خلافت پس از پیامبر(ص) ظلم به همه بشریت بود

وی، گمشده بشر امروز را آرامش خواند و تصریح کرد: استفاده از قرص‌های آرامش‌بخش افزایش یافته و درگیری بشریت با انبوهی از اضطراب‌ها به دلیل قطع ارتباط با عالم قدس، معنویت و ملکوت است. افرادی که پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) با غصب خلافت منجر به قطع این رابطه شدند در حق همه عالمیان و نه تنها مسلمانان ظلم کردند چراکه اسلام با هدف هدیه آرامش به همگان آمد و آرامش به بشریت در نتیجه برداشتن نگاه تکامل صرفاً در عرض باز می‌گردد.

عادلی‌نژاد خاطرنشان کرد: افرادی که غدیر را نادیده گرفتند، تکامل انسان را فقط زمینی دیدند در صورتی که پیامبر(ص) با بعثت، امیرالمؤمنین(ع) در غدیر و مهدی موعود(عج) با ظهور قصد برداشتن محدودیت آینده بشریت و امید او به زمین را دارند و انسان با بازگشت به آیه «أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ»(28/رعد) به آرامش دست خواهد یافت.

مهدی موعود(عج) بشارت برای همه بشریت

مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پیرامون موضوع ظهور حضرت مهدی(عج) عنوان کرد: با مراجعه به منابع دینی می‌توان دریافت که مهدی موعود(عج) در همه ادیان به ویژه دین اسلام یک بشارت برای همه انسان‌ها است و نه تهدید. امام زمان(عج) در زمان ظهور به تغییر باورهای انسان‌ همانگونه که پیامبر(ص) عمل کردند و مس وجودی انسان‌هایی که به تعبیر قرآن «وَکُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ؛ و بر کنار پرتگاه آتش بودید» را به طلا کرد، می‌پردازد.

وی، احیای انسان‌ها را کار بزرگ رسول‌الله(ص) نامید و تصریح کرد: غدیر استمرار این تولد بود که اجازه ندادند مسیر خود را طی کند. انقلاب اسلامی در عصر معاصر نیز به احیای مجدد انسان و آسمانی شدن زمینیان پرداخت که شهدا بارزترین نمونه این مطلب هستند.

عادلی‌نژاد با اشاره به اینکه مسئله فرج، رجعت و بازگشت به پیام رحمت پیامبر اسلام(ص) است، افزود: مهدی موعود(عج) نیز با پیام رحمت انسان‌ها را احیا و از ظرفیت و انرژی انسان‌ها که جهت منفی به کار رفته بود برای تکامل صعودی و الهی شدن آنها استفاه می‌کند و البته حضرت صاحب‌الزمان(عج) اتمام حجتی برای همه افرادی که مانع رشد سایر انسان‌ها هستند و دل در گرو حیوانی زیستن دارند محسوب می‌شوند.

مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پاسخ به این پرسش که هدایت بشر در عصر حضرت صاحب‌الزمان(عج) دشوارتر از زمان پیامبر اسلام(ص) است، خاطرنشان کرد: بنابر آیه 33 سوره احزاب «وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى؛ مانند روزگار جاهلیت قدیم زینتهاى خود را آشکار مکنید» می‌توان گفت که علاوه بر جاهلیت اولی، جاهلیت ثانی وجود دارد که می‌توان آن را عصر حاضر و جاهلیت مدرن نامید. کار انجام شده از سوی پیامبر اسلام(ص) بسیار دشوار بوده چرا که ایشان در جامعه‌ای با بافتی جاهلی حضور داشتند اما پیچیدگی‌های حاکم بر دوره حاضر به دلیل ارتباط بیشتر انسان‌ها و تبدیل جهان به دهکده جهانی بیشتر است.

captcha