جلسات قرآن در خوزستان همراه با کرسی‌های تفسیر برگزار شود
کد خبر: 4146166
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۱
حجت‌الاسلام سلطانی:

جلسات قرآن در خوزستان همراه با کرسی‌های تفسیر برگزار شود

یک مدرس تفسیر قرآن با اشاره به رونق مجالس تلاوت و روخوانی قرآن نسبت به سال‌های گذشته در استان خوزستان، گفت: باید از این فرصت کمال استفاده را ببریم و کرسی‌های تفسیر را نیز گسترش دهیم.

حجت الاسلام عبدالامیر سلطانیحجت‌الاسلام والمسلمین عبدالامیر سلطانی، مدرس تفسیر قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با اشاره به گسترش مجالس تلاوت و روخوانی قرآن کریم نسبت به سال‌های گذشته در استان خوزستان، گفت: در ماه مبارک رمضان گذشته شاهد شکوفایی این ظرفیت در استان بودیم که علاوه بر جلسات مرکزی شهری که صدا و سیما آنها را پوشش داد، جلسات متعددی در سطح محلات، مساجد و حسینیه‌ها برگزار شد و این یک پتانسیل قوی است.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان، قاریان یک ظرفیت بسیار قوی هستند، اظهار کرد: صدها قاری در این جلسات قرآنی حضور پیدا می‌کنند که غالباً در سطح قابل قبولی هستند. باید از این فرصت کمال استفاده را ببریم. برای اینکه این کار به سامان برسد نیاز به یک جهش دیگر داریم و آن گسترش کرسی‌های تفسیر است؛ یعنی لازم است در جلسات قرائت مرکزی در محلات، کرسی تفسیر تخصصی قرآن نیز داشته باشیم. 

سلطانی تأکید کرد: این گام بعدی ما است و نیاز است متولیان امر؛ سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد در این زمینه از پیش برنامه‌ریزی کنند. گرچه ظرفیت تفسیر در استان ما محدود است، یعنی افراد کمی می‌توانند به بیان تفسیر آیات بپردازند، اما از همین افراد محدود نیز استفاده نمی‌کنیم و این یک خسران است که متوجه جامعه است.

این مدرس تفسیر قرآن در ادامه گفت: افرادی که در ساحت قرائت فعالیت می‌کنند حاصل زحمات اساتیدی مانند مهدی دغاغله هستند. این ظرفیت بالقوه‌ای بود که در استان بالفعل شده و در حال حاضر از ظرفیت قاریان به خوبی استفاده می‌کنیم. البته هنوز جای کار داریم و لازم است محافل قرآنی خود را به روستاها توسعه دهیم. متولیان امر قرائت و تجوید باید برای روستاها و دهستان‌ها نیز برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به جلسه تفسیر خود در مسجد «الهادی» اهواز گفت: در این جلسه سعی کرده‌ام به بیان اصول سبک زندگی قرآن که یکی از مطالبات مهم رهبر انقلاب است به ترتیب مصحف شریف بپردازم. در مرحله اول، اصول مهم سبک زندگی از سوره حمد استخراج شد و هر چه جلوتر می‌رویم بحث کامل‌تر می‌شود. سوره حمد که پیشانی قرآن است و خداوند آن را عدل کل قرآن قرار می‌دهد، بیانگر مباحث کلیدی و قواعد اصلی سبک زندگی است. اگر کسی با این اصول آشنا شود و در آنها تأمل کند، سوره حمد می‌تواند او را متحول کند. با غور در این اصول متوجه می‌شویم اینکه شارع مقدس، قرائت سوره حمد را در نماز واجب کرده است دربردارنده حکمت‌های بسیار اساسی است و ما نسبت به بیان این مسائل کوتاهی کرده‌ایم.  

 

 

انتهای پیام
captcha