کد خبر: 1459812
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۱
«صِبْغَةَ اللّهِ»‌های گمشده در زیر رنگ‌ها؛

لطفاً دختران ایرانی را از میان این آمارها پیدا کنید

گروه جامعه: آراستگی از خصوصیات مسلم یک مسلمان است. همچنان که روح، یک مسلمان باید زیبا باشد، زیبایی ظاهری هم حق اوست. اما از قرار معلوم دختران و پسران ما زیر بار آمارهایی گم شده‌اند، آمارهایی که «صِبْغَةَ اللّهِ؛نگارگری الهی» آنها را پوشاننده است.

برای زیبا بودن و یا بهتر بگوییم زیباتر شدن آن هم بر اساس ملاک‌های کنونی جامعه ایران به چه چیزهایی نیاز است؟ پول، زمان و سلامتی.
در خصوص پول باید گفت: سهم ایران از بازار لوازم آرایشی در خاورمیانه دو میلیارد و یک صد میلیون دلار است که این یعنی 30 درصد بازار فروش این لوازم به ایران تعلق دارد. البته مؤسسه تحقیقات بین‌الملل در لندن این رقم را در ایران پنج میلیارد دلار اعلام کرده است!
براساس تحقیق مؤسسه تحقیقاتی TMBA، حدود ۱۴ میلیون دختر و زن بین ۱۵ تا ۴۵ سال ساکن شهرهای بزرگ ایران، به طور متوسط ماهانه ۷/۵ یورو برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند. در این تحقیق همچنین آمده است که زنان و دختران ایرانی به دلیل توجه خاصی که به چهره خود می‌کنند بیش از یک ساعت جلوی آینه آرایش می‌کنند.
آمار و ارقام مصرف لوازم آرایش نشان می‌دهد که هر زن ایرانی در سال ۱۵۰ دلار و هر زن در خاورمیانه تقریبا ۳۶ دلار لوازم آرایشی مصرف می‌کند.
ایران بعد از عربستان، بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی را در خاورمیانه داشت. کل مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه در سال 2008 در حدود 2.7 میلیارد دلار بود که با میانگین رشد حدود هشت درصد در سال، بعد از کشورهای اروپای شرقی بالاترین رشد را داشت و این بدان علت است که تقریبا نیمی از جمعیت منطقه زیر 30 سال هستند.
در این حال 14 میلیون خانم ایرانی از نظر مصرف لوازم آرایشی گوی سبقت را تقریبا ازکل کشورها منطقه ربوده‌اند به نحوی که تقریبا 29 درصد کل مصرف کنندگان منطقه خاورمیانه را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر اگر جمعیت زنان خاورمیانه 155 میلیون نفر باشد، 9 درصد این زنان یعنی 14 میلیون نفر زنان ایرانی حدود یک سوم یعنی1.2 میلیارد دلار هزینه لوازم آرایشی از 2.7 میلیارد دلار بازار لوازم آرایشی خاورمیانه را پرداخت می‌کنند. (شما دلار را به قیمت روز محاسبه کنید).
ما باز هم رکورد شکستیم/ اول شدیم در خاورمیانه
در سطح جهانی ایران رتبه هفتم را به لحاظ مصرف لوازم آرایش به خود اختصاص داده‌ است. تا چندی قبل رتبه ایران در خاورمیانه از این لحاظ بعد از عربستان قرار داشت اما ما باز هم رکورد شکستیم. «سیدحسین دکمه‌چی، رئیس اتحادیه خرازی فروشان و وابسته تهران چندی پیش اعلام کرد: سابق بر این عربستان در زمینه مصرف لوازم آرایشی رتبه اول را داشت ولی در حال حاضر کشور ما از عربستان پیشی گرفته است».
این هزینه‌ها را به هزینه‌های سرسام‌آور عمل‌های جراحی زیبایی نیز اضافه کنید؛ جراحی‌های زیبایی به ویژه جراحی بینی در ایران بالاترین آمار جهانی را دارد. انجمن تحقیقات راینولوژی ایران سال گذشته اعلام کرد که براساس تحقیق مشترکی که با همکاری دانشگاه «جان هاپکینز» آمریکا انجام گرفته، میزان جراحی‌های زیبایی بینی در ایران، هفت برابر آمریکا است.
همه این هزینه‌ها را با هزینه‌های خرید پوشاک، کیف و کفش، کاشت و طراحی ناخن و پول هزینه شده در آرایشگاه‌ها جمع کنید تا ................. .
زمان، بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که هزینه می‌شود
علاوه بر پولی که صرف زیبایی بانوان و البته آقایان در ایران می‌شود، زمان زیادی نیز برای این کار هزینه می‌شود؛ چرا که وقت سرمایه است. همچنان که گفته شد بر اساس تحقیق مؤسسه تحقیقاتی  TMB زنان و دختران ایرانی به دلیل توجه خاصی به چهره خود می‌کنند بیش از یک ساعت در روز جلوی آینه آرایش می‌کنند.
به قول یکی از ظُرَفا؛ گذشت آن زمانی که دختر حداقل تا قبل از ازدواجش رنگ مو، موچین، فرموژه و جعبه لوازم آرایش را نمی‌دید، حالا دوره زمانه عوض شده است! اگر قبلا دختر خانمی می‌خواست از سر کوچه یک سطل ماست بخرد و این پروسه 10 دقیقه طول می‌کشید، حالا این پروسه یک ساعت و 10 دقیقه طول می‌کشد. نه از این جهت که ماست بندی‌ها دورتر شده‌اند، بلکه از این نظر که آن دختر خانم قبل از خروج از خانه حداقل یک ساعت جلوی آینه یا بهتر بگویم پشت میز گریم می‌نشیند!
این حداقل یک ساعت روزانه را جمع کنید با تمام ساعاتی که صرف یافتن، چانه زدن و خریدن، یافتن و نخریدین، نیافتن و خریدن، عمل کردن و دوره نقاهت را گذراندن، در نوبت آرایشگاه و زیر دست آرایشگر ماندن، صحبت کردن، تبادل نظر کردن و کلاً با محوریت آرایش و نحوه زیباتر شدن گفت‌وگو کردن (+ گفت‌وگو از طریق email، چت، واتس آپ و ...)، زمانی که صرف یافتن لوازم زیبایی و نحوه استفاده از آن در اینترنت می‌کنیم و ... .
چند ساعت در روز، چند سال از عمرمان را صرف فکر کردن به زیبایی می‌کنیم؟
یعنی در روز چند ساعت از وقت ما ایرانی‌ها چه پسر باشیم و چه دختر صرف فکرکردن به نمودهای ظاهری زیباییمان می‌شود؟
علاوه بر پول و زمان یک چیز مهم دیگر نیز در ایران صرف زیبایی می‌شود و آن هم سلامتی است. به قول معرف «بُکُش اما خوشگلم کن».

همه می‌دانیم بخش قابل توجهی از لوازم آرایشی مصرفی در ایران قاچاق و تقلبی هستند و بر اساس پژوهش‌های مؤسسه تحقیقاتی «ام‌تی‌بی‌» 296 عارضه در کمین کسانی است که مواد آرایشی ـ بهداشتی تقلبی را استفاده می‌کنند. کلروفوم‌ها، پارابن‌ها و فرمالدئید از مهم‌ترین مواد شیمیایی است که در لوازم آرایشی استفاده می‌شود و این مواد پتانسیل بالایی برای ایجاد بیماری‌های پوستی ایجاد می‌کنند؛ به طور کلی این مواد شیمیایی در اثر استفاده زیاد سبب تضعیف شدید پوست در مقابل بیماری‌ها شده و فرد را در معرض پیری زودرس قرار می‌دهند!(عمل جراحی راهکار بعدی!؟).
دانشمندان با توجه به وزن تقریبی هر رژلب که حدود سه گرم است و تعداد دفعاتی که فرد در طول روز از رژ استفاده می‌کند تخمین می‌زنند که هر خانم در طول عمر خود حدود سه کیلو از مواد رژ لب را وارد دستگاه گوارشش می‌کند.
همه این مسائل را جمع کنید با اعضای بدنی که از نظر پزشکی و حتی ظاهری هیچ عیبی ندارند اما باید به تیغ سپرده شوند چون مُد است.

بیایید اصلاٌ به داروهای خطرناک چاقی، لاغری، پرورش اندام، دستگاه‌های ویژه لاغری چند ساعته و ... اصلاً فکر هم نکنیم.
و فقط، فقط به یک سؤال فکر کنیم. دختر اصیل ایرانی تکیه‌زده بر هزاران سال فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی کجای این آمارها گم شده است؟

دخترانی که قرار است مادر شوند و فرزند تربیت کنند. اولویت این مادر هنگام تربیت و انتقال فرهنگ به فرزندش چه خواهد بود؟ در میان این همه مشغله چه قدر فرصت تربیت خواهد داشت؟ و یک نگرانی بزرگ؛ آیا در میان همه این آمارهای ظاهری، زیبایی باطن گم نمی‌شود؟ اگر قرار است انسان باشیم صرفاً به صورت ممکن نیست باید سیرت زیبا هم داشت. هزاران رنگ برای ظاهر، ای کاش فقط در جست‌وجوی یک رنگ هم برای باطنمان بودیم.

«صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدونَ؛ این است نگارگرى الهى و کیست‏‌ خوش‏نگارتر از خدا و ما او را پرستندگانیم»(آیه 138 سوره بقره).

همچنان که علی(ع) فرمودند: «زیبایی هرکس بردباری و وقار او است، زیبایی مؤمن پرهیزکاری او است، جمال بنده طاعت است و جمال آزاد مرد، از ننگ گریختن است،‌ جمال و زیبایی دانا، عمل کردن به دانش است».

منتقد
|
-
|
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۱۲:۵۶
0
0
کاش به جای طرح مسئله راه حل ارائه می دادید؟ راه کار قرآنی!
همدرد
|
-
|
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۱۳:۴۱
0
0
یافت می نشود؛ گشته ایم ما
مصطی
|
-
|
۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۸:۲۴
0
0
خب حالا که چی؟
طرح مسئله که هنر نیست
راهکار بدید
یک همدرد
|
-
|
۱۳۹۳/۰۸/۰۹ - ۰۸:۱۳
0
0
سلام این مطالب و آنچه که در جامعه می بینیم قلب انسان را به درد می آورد، ای کاش جوانان ما به ارزش های واقعی خود توجه بیشتری داشته باشند. لطفا راهکارهارا بیان کنید چون تقریبا همه درد را می شناسیم.
ناشناس
|
-
|
۱۳۹۳/۰۸/۲۲ - ۱۵:۱۵
0
0
واقعا که دغدغه همه شده رسیدگی به ظاهر خودشون. باید خودمان به دنبال راه حل باشیم و اعتماد به نفس و توکل را بالا ببریم
captcha