عباس اقسامی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: تشکیل هر نهادی که بتواند به پویایی و حرکت و تحول روزافزون جریان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کمک کند، نه تنها بد نیست بلکه اقدامی ضروری است و باید از آن استقبال کرد و برای تقویت آن تبلیغات فراوانی صورت گیرد.
وی گفت: علت این مسئله هم این است که ما در بسیاری از زمینههای موضوعی و از جمله انقلاب و دفاع مقدس در حوزه هنرهای نمایشی ضعفهای فاحشی داریم و با شرایط بغرنجی که در حال سپری کردن آن هستیم تصور نمیکنم، مرجعی واحد همچون انجمن تئاتر و انقلاب اسلامی وابسته به بنیاد فرهنگی روایت بتواند یک تنه از پس همه این مشکلات و موانع برآید.
«مهنا» با بودجهای مستقل میتواند دغدغههای حمایتی فعالان تئاتری را برطرف کند
اقسامی تصریح کرد: تشکیل نهادی همچون «مهنا» اگر خارج از بدنه فعلی تئاتر انقلاب و دفاع مقدس که متولی آن انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است، پدید آید و ردیف بودجه مستقلی را به خود اختصاص دهد، مفید فایده خواهد بود؛ چرا که به فرض آنکه یک فعال و کارگردان تئاتر اگر در مورد تولید یک نمایش دفاع مقدسی با رجوع به انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نتوانست نتیجهای حاصل و مسئولان را در زمینه تولید اثر خود متقاعد کند، این امید را دارد که مرجع دیگری هست تا بتواند سعی و کوشش خود را برای نهایی شدن تولید اثر نمایشی خود به کار بندد.
این کارشناس تئاتر ادامه داد: کارگردانان و فعالان تئاتری بیشماری هستند که یا دغدغه تولید آثاری نمایشی در حوزه دفاع مقدس و انقلاب را دارند و یا علاقهمند به فعالیت در این زمینه هستند، با این فرض میتوان چنین نتیجه گرفت که متقاضی فعالیت و تولید اثر در این ژانر تئاتری فراوان است؛ با این وجود آیا انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به عنوان تنها مرجع و متولی این گونه تئاتری می تواند پاسخگوی این حجم تقاضا باشد.
اقسامی گفت: از آن طرف اگر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس را نهادی پویا و پیگیر در همه ایام سال در اختیار داشتیم که مجموع تولیدات نمایشی آن با موضوع انقلاب و دفاع مقدس به آن سطح میرسید که آثار نمایشی در نوبت اجرا مدتها در صف انتظار میماندند ، باز هم میتوان نسبت به تشکیل نهادی با همان ساختار و ماهیت اعتراض کرد و آن را نوعی موازیکاری محسوب کرد.
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، خروجی مؤثری در حوزه اجرایی و پژوهشی ندارد
وی افزود: در شرایطی که انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خروجی مؤثر و قابل قبولی نه در سطح اجرایی و نه در عرصه پژوهشی با این موضوع حاص ندارد و با تولیدات نمایشی جسته و گریخته آن مواجهیم و جشنواره تئاتر مقاومت را به عنوان یک رویداد تخصصی هر دو سال یکبار برگزار میکند در چنین شرایطی نیاز به حضور و مشارکت نهاد و نهادهایی به مثابه مهنا هستیم که قادر باشد خلأهای موجود را پر کند.
این کارگردان تئاتر تأکید کرد: متأسفانه در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با کمبود نیروی تربیت یافته و خبره این ژانر تئاتری مواجه هستیم، نمایشنامههای تولیدی این ژانر تئاتری بسیار اندک است و اغلب مربوط به نسلی از فعالان تئاتر میشود که جنگ را به شکل عینی و از نزدیک لمس کردهاند هر چند که مدتی است که این نسل از تئاتر دفاع مقدس هم به حاشیه رانده شدهاند اما باید گفت که این عرصه تئاتری نیاز به دمیده شدن روح تازهای در کالبد خود است.
وی در پایان گفت: منظور اینکه باید از نسل جوان و خوش فکر تئاتری در حوزههای تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نهایت بهره را برد، آنها از رویدادهای انقلاب و دفاع مقدس جز مدارک برجای مانده تصویر ندارند و باید با استفاده از همین مدارک و اسناد و با مستندسازی ذوق و قریحه هنری آنها را در حوزه این نوع تئاتر پرورش داد که به نظر میرسد مهنا و سایر نهادهای متولی باید برای اقدام ریشهای در این زمینه، دست به کار فعالیت در این زمینههای مغفول مانده تئاتر انقلاب و دفاع مقدس شوند.