پناهبرخدا رضایی، کارگردان سینما، در گفتوگو با خبرگزاری بینالملل قرآن(ایکنا) با بیان اینکه در دورهای از مدیریت جشنواره فیلم کوتاه شاهد بودیم که دوستان مدیر از فیلمسازانی که افتخار فیلم کوتاه ایران محسوب میشوند، غافل بودند، بیان کرد: جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران یکی از جدیترین جشنوارههای فیلم کوتاه ایران است که در ادوار مختلف برگزاری آن شاهد فراز و فرودهای زیادی بودهایم؛ به طوری که عمده معایب آن ضعف مدیریتی بوده است یعنی زمانی که مدیریت خوب عمل کرده طبعا فیلمهای خوبی ساخته شده و جشنواره با کیفیت بالایی برگزار شده و بالعکس.
وی ادامه داد: بسیار واضح است که این جشنواره در رشد فیلمسازان بسیار مؤثر عمل کرده است، جمع زیادی از دوستان حرفهای ابتدا در این جشنواره مطرح و معرفی شدهاند و قطعا جشنواره فیلم کوتاه تهران محفلی برای معرفی فیلمساز است.
این فیلمساز ادامه داد: در حیطه فیلم کوتاه، بحث بینالملل محدود به جشنوارههای خارجی خواهد شد. اتفاقاتی که برای فیلم بلند در بخش بینالمللی میافتد، عملا برای فیلم کوتاه محدودتر خواهد شد، اما یکی از امتیازات هر جشنوارهای، دارا بودن بخش بینالملل است. در این بخش بین کشورها نوعی تعامل فرهنگی ایجاد خواهد شد که به مرور این تعامل شکل آکادمیک پیدا میکند و در قالب بحث و گفتوگو و کارگاههای تخصصی بده بستانی از فرهنگ را شکل میدهد.
وی اضافه کرد: امتیاز بخش بینالملل فارغ از بعد تبلیغاتیاش ایجاد تعامل فرهنگی است که به مراتب بحث مهمتری است. جشنواره فیلم کوتاه تهران هم در این بخش توانسته در مسیر تعامل فرهنگی گام بردارد و این فضا را برای فیلمسازان داخلی و خارجی ایجاد کند.
کارگردان «چراغی در مه» و «گهوارهای برای مادر» افزود: امیدوارم امسال بیش از هر زمانی شاهد رویکرد حرفهای در برگزاری این جشنواره باشیم. باید از فیلمسازان حرفهای در حیطه فیلم کوتاه دعوت کرد که در بخشهای مختلف این جشنواره مثل آموزش، داوری و انتخاب شرکت داشته باشند. در دورهای از مدیریت جشنواره فیلم کوتاه شاهد بودیم که دوستان مدیر از فیلمسازانی که افتخار فیلم کوتاه ایران محسوب میشوند، غافل بودند و از آنها برای حضور در عرصههای مختلف دعوت به عمل نمیآوردند و امیدوارم از امسال شاهد آشتی نسلهای مختلف در این جشنواره باشیم.
رضایی اضافه کرد: در نگاه کلانتر آرزو دارم که برگزارکنندگان جشنواره فیلم کوتاه تهران کمک کنند تا فیلم کوتاه ابتر باقی نماند و بتواند برای فیلمسازش راهگشا باشد. مدیریت باید بداند کسی که در این جشنواره شرکت میکند، به حد کافی سواد و دانش این کار را دارد و جشنواره برایشان حکم آموزشگاه ندارد، پس هدف عمده آنها نیاز مالی و روشن شدن مسیر مالی فیلم است.
کارگردان آثاری چون بانوی مبارز، شیر صحرا، فصل وصل، مرد خدا، به زلالی آب، تصنیف زندگی، نخلها ایستاده میمیرند، کهن روز، سهم مهاجر و... در انتها با اشاره به نداشتن امنیت شغلی فیلمسازان کوتاه اظهارکرد: نبود امنیت شغلی باعث شده فیلمسازان به عرصه فیلم بلند کوچ کنند؛ در حالی که اگر برنامهریزیها طوری باشد که آنها بتوانند گذران زندگی خود را هم از این طریق تأمین کنند قطعا به شکل حرفهایتری فیلم خواهند ساخت. بودجه فعلی برای حمایت از فیلمهای کوتاه چیزی در حد شوخی است. حمایت مالی به شکل کاملا مستقیم بر رشد فیلم کوتاه تأثیر خواهد گذاشت.