کد خبر: 1462382
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
سیدعلی موسویان:

غیبت چهره‌های شناخته‌شده ضعف جشنواره «سوره ماه» بود

گروه هنر: جشنواره تئاتر «سوره ماه» در طول ادوار برگزاری خود موفق به تربیت نسل جوان و خلاق تئاتری است؛ این جشنواره امسال و در بیست و سومین دوره خود باید با برنامه‌ریزی بهتر، آثاری را نیز با حضور چهره‌های شناخته شده تولید و به نمایش می‌گذاشت.

سیدعلی موسویان، برگزیده بازیگری بیست و دومین جشنواره تئاتر «سوره ماه»، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: جشنواره در حقیقت ویترینی از آثاری هنری در سطوح مختلف کیفی و سلیقه‌ای است و تنوع آثار با دیدگاه مختلف همیشه به پویایی و نشاط یک جشنواره کمک کرده است.
وی ادامه داد: اگر آثار شرکت‌کننده در یک جشنواره در یک سطح نسبتاً یکسان حرفه‌ای و فنی ارائه شوند و در آن با نوسان و افت و خیزهای متداول در کیفیت آثار مواجه نباشیم، کسالت و خنثی بودن از پیامدهای چنین جشنواره‌ای خواهد بود اما اگر آثار قوی و حرفه‌ای‌تر در کنار آثار متوسط و ضعیف ارائه شوند، فعالان هنری تازه کار و چهره‌های جدید و جوان هنری به تکاپوی بیشتری برای رساندن خود به سطحی معقول و منطقی می‌افتند.
بازیگر نمایش «پلاک8» تصریح کرد: یک جشنواره تئاتری بدون برپایی کارگاه و برگزاری نشست‌های آموزشی نیز می‌تواند از طریق تولید و اجرای آثار باکیفیت نمایشی به شکلی ناخودآگاه کلاس درسی برای چهره‌های کمتر شناخته شده تئاتر باشد؛ ماهیت برگزاری جشنواره تئاتر «سوره ماه» تربیت نسل خلاق تئاتری از میان چهره‌های جوان و گمنام به ویژه در تئاتر شهرستان‌هاست اما یک پرسش و آن اینکه آثار نمایشی این دوستان هنرمند و جوان با حضور در جشنواره تئاتر «سوره ماه» باید با چه چیزی محک بخورند؟
نویسنده و بازیگر نمایش دفاع مقدسی«آنم آرزوست» در ادامه گفت: حضور مجموعه‌ای از آثار نمایشی آن هم نسبتاً در یک سطح فنی و تکنیکی ناخودآگاه این تصور را در میان هنرمندان جوان تئاتر ایجاد می‌کند که اگرچه کاری بی‌نقص را به جشنواره ارائه نداده‌اند اما از جنبه‌های گوناگونی اثر نمایشی آنها بدون ایراد است؛ در حالی که این آثار باید با قیاس با آثار نمایشی معتبرتری مورد ارزیابی و مقایسه قرار گیرند و البته این قیاس را باید خود اعضای گروه‌های نمایشی به انجام برسانند منتها با کدام شاخص و نمایش قابل استناد؟
وی گفت: جشنواره تئاتر «سوره ماه» در طول ادوار برگزاری خود به تربیت نسلی از جوانان تئاتری پرداخته است که دغدغه کار نمایش با در نظر گرفتن محتوای دینی و ارزشی را داشته و دارند، استمرار حضور این چهره‌ها در دوره فعلی و ادوار آتی جشنواره ضمن آنکه موجب پختگی و تجانس بیشتر آنها با اهداف جشنواره و حوزه هنری می‌شود، هنرمندان جوانتر را نیز ترغیب به کار و ایجاد تعامل بیشتر با آنها به منظور رفع نواقص احتمالی کارهایشان می‌کند.
موسویان در پایان گفت: این نیازمند یک برنامه‌ریزی منسجم دارد و مسئولان برگزاری جشنواره باید در کنار برگزاری بخش های گوناگون این جشنواره و جشنواره‌های منطقه‌ای که به کشف استعدادهای تئاتری منجر می‌شود حساسیت بیشتری بر روی هنرمندان تربیت یافته خود داشته باشد و با حمایت خود زمینه را برای تولید آثار نمایشی برای حضور آنها در جشنواره فراهم نماید که ضمن محقق شدن مطالبه ای که به آن اشاره کردم رونق بیشتر جشنواره را در پی استقبال چشمگیرتر مخاطب به دنبال خواهد داشت.  

captcha