فعالیت قرآنی مرکز توانبخشی خزانه سازمان بهزیستی
کد خبر: 1462450
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
یثربی تشریح کرد:

فعالیت قرآنی مرکز توانبخشی خزانه سازمان بهزیستی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل مرکز توانبخشی خزانه به تشریح برگزاری کلاس‌های قرآن ویژه نابینایان، ناشنوایان، چندمعلولیتی و سالمندان و آماده‌سازی مددجویان برای حضور در مسابقات قرآن سازمان بهزیستی پرداخت.

مینو یثربی، مدیرکل مرکز توانبخشی خزانه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به اعلام و تشریح فعالیت‌های این مرکز پرداخت و گفت: کلاس‌های قرآنی با حضور علاقه‌مندان نابینایان، ناشنوایان، چندمعلولیتی و حتی معلول شنیداری حسی طی ایام هفته در این مرکز برگزار می‌‌شود.

یثربی با اشاره به اینکه آموزش‌های قرآنی این مرکز بدون محدودیت است، اظهار کرد: قرآن‌آموزان این کلاس‌ها، نابینا یا ناشنوا و بعضا مشکل جسمی ـ حرکتی دارند و حتی افرادی که دارای پرونده در سازمان باشند می‌توانند از کلاس‌های قرآن این مرکز استفاده کنند.

ارزیابی اولیه در بخش مددکاری و روانشناسی

وی افزود: بیشتر این افراد برای ورود به کلاس قرآن در بخش مددکاری و روانشناسی ارزیابی اولیه می‌شوند که فرمی از مشخصات فردی این افراد تهیه می‌شود و سپس بینایی‌سنجی شده تا میزان دیدش مشخص شود و یک گفتمانی بین فرد متقاضی و مددکار و گاهاً روانشناس مرکز انجام می‌شود.

مدیرکل مرکز توانبخشی خزانه تصریح کرد: در گذشته کلاس قرآن مرکز تنها با مربیگری شکرالله میرزایی، مربی قرآن ویژه بانوان و آقایان در تمام مقاطع سنی حتی سالمندان برگزار می‌شد، اما در حال حاضر حدود دو سال است که «سما بابایی» حافظ کل قرآن به عنوان داوطلب در این مرکز مشغول است که تنها به آموزش قرآن به فراگیران نابینا می‌پردازد و حال آنکه قرآن‌آموزان کلاس میرزایی دارای اختلال دیگری علاوه بر بینایی چون اختلال در یادگیری و یا شنیداری و لامسه بودند.

برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن ویژه سالمندان

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن ویژه سالمندان، عنوان کرد:  یک کلاس ویژه سالمندان با حضور افرادی از نقاط مختلف تهران و بازنشسته‌های دولتی و عمومی با مربیگری شکرالله میرزایی در حال برگزاری است که اولین گروه از این کلاس دو سال پیش پایه‌ریزی شد.

یثربی اضافه کرد: برخی از این افراد سالمند حتی سواد خواندن و نوشتن هم نداشتند و حتی در این سن توانمندی‌های این افراد روبه افول است و حس شنیداری کاهش می‌یابد؛ اما این باعث نشد تا اینها حضور پیدا نکنند و حتی مهارت‌های خودیاری و آداب حضور اجتماعی و فردی در کلاس به این افراد آموزش داده شد.

برپایی مجمع قرآنی توسط این مرکز

وی با اشاره به برپایی مجمع قرآنی توسط این مرکز، اضافه کرد: مجمع قرآنی این مرکز به دلیل آماده‌سازی قرآن‌آموزان این مرکز و سایر مراکز در مسابقات سراسری قرآن سازمان بهزیستی که سالی یکبار برگزار می‌شود،  به صورت فصلی و یا مناسبتی برپا می‌شود.

مدیرکل مرکز توانبخشی خزانه اظهار کرد: این مجمع حدود پنج سال از فعالیتش می‌گذرد و درون مرکزی است و فعالیت‌ها و عملکرد این مجمع در نزدیکی مسابقات سراسری سازمان بهزیستی، جهت آماده‌سازی و جذب شرکت‌کنندگان به این مسابقات، گسترده‌تر می‌شود به گونه‌ای که زمان این جلسات از فصلی و مناسبتی به ماهی یکبار تغییر پیدا می‌کند و در ضمن آن نیز جهت بهره‌مندی سایر قرآن‌آموزان و متقاضیان حضور مسابقات و ارزیابی و نمود بهتر آنها به سایر مراکز سطح استان تهران اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن ویژه سالمندان، عنوان کرد: مسابقاتی نیز در این مجمع ویژه این افراد برگزار می‌شود که در بخش بانوان و آقایان سما بابایی و شکرالله میرزایی به همراه سایر داوران، داوری این مسابقات داخلی را برعهده دارند.

حفظ قرآن بسیاری از افراد کم‌توان ذهنی در مرکز توانبخشی خزانه

یثربی گفت: بسیاری از افرادی که کم‌توان ذهنی هستند و از ادامه تحصیلات رسمی بازمانده‌ بودند، در این مرکز، قرآن را حفظ و در مسابقات حفظ سه جزء شرکت کردند اما موارد چندمعلولیتی که هم در گفتار، شنیدار و حرکت و بینایی مشکل داشتند در این مرکز با آنها کار شده و قرآن حفظ کردند مانند «سودابه اکبری» با اینکه چندمعلولیتی‌ است اما در مسابقات سازمان بهزیستی دارای رتبه شد.

مدیرکل مرکز توانبخشی خزانه اظهار کرد: این افراد حتماً نیاز دارند تا در ارتباط با برنامه‌های قرآنی شورایی داشته باشند که ما این شورا را در مرکز داریم که گروه‌های مختلف را با نیازهای و شرایط مختلف سنجیده می‌شود و امکانات براساس آن در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر توانمندی‌ها و فعالیت‌های قرآنی گسترده این مرکز، ادامه داد: فعالیت‌های کلی مرکز در قالب فعالیت‌های قرآنی به عنوان یک فعالیت مرکزی نه فعالیت جانبی در شرح وظایف ما به عنوان مرکز توانبخشی که شامل تحرک و جهت‌یابی، بریل‌آموزی و آموزش مهارت‌های زندگی است، قرار گرفته است. یعنی فردی که می‌خواهد قرآن بیاموزد باید اصول تحرک و جهت‌یابی را بداند.

وی با اشاره به اینکه برخی از قرآن‌آموزان به دلیل کهولت سن و یا مشکلات دیابتی و یا دلایلی دیگر حس لامسشان ضعیف شده است، تصریح کرد: افرادی که بریل را می‌دانند سعی می‌کنیم که بریل خواندن قرآنشان را تقویت کنیم چرا که جایگاه خواندن قرآن با بریل متفاوت است و حتی گاهی باید به این افراد خواندن قرآن را از طریق شنیداری آموزش دهیم و حتی گاهی هم این روش‌ها تلفیق با هم است.

مسابقات قرآن چندمعلولیتی در سطح استان تهران برگزار می‌شود

یثربی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن چندمعلولیتی در سطح استان تهران برگزار می‌شود که کلیدش از سوی این مرکز خورده شده است، اضافه کرد: سعی کرده‌ایم طی برنامه‌ریزی‌ای این افراد هم جایگاه خودشان را داشته باشند چنانکه دو یا سه نفر معلول شنیداری ـ حسی در این کلاس‌های قرآن آورده‌ایم و در کنار سایرین نابینایان و ناشنوایایان آموزش می‌بینند و در مسابقات داخلی هم حضور پیدا می‌کنند و مسئولان بهزیتی شهرستان و استان تهران با ما همراه هستند.

وی عنوان کرد: هر استان این اختیار را دارد براساس توانمندی و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند برنامه‌ها را شکل دهند؛ استان‌های دیگر فعالیت‌های دیگری دارند در زمینه قرآنی، چنانکه حافظان قرآنشان بسیار قوی در مسابقات سازمان بهزیستی حضور پیدا می‌کنند و در استان تهران که تقریباً این مرکز متولی امور قرآنی‌اش است شرایط را سخت نگرفته تا تمام افرادی که دارای علاقه و یک توانمندی‌های جزئی در علوم قرآنی هستند، وارد شوند و آخرین بخش آوردن امتیازات در سطح مسابقات قران سازمان کشوری است.

مدیرکل مرکز توانبخشی خزانه یادآور شد: در این مرکز سعی ما بر این است که فرد را با خودش مقایسه کنیم و تمام تلاشمان بر این است که اگر فردی امسال در یک جزء شرکت کرده است سال آینده این فرد بتواند در سه جزء قرآن شرکت داشته باشد و با آموزش‌های قرآنی گام به گام به جلو برود و امکانات و تجهیزاتی هم که لازم است تهیه می‌شود و در اختیارشان قرار می‌گیرد.

تولید قلم‌های قرآنی ویژه نابینایان توسط خانه نور

یثربی با اشاره به اینکه قلم‌های قرآنی ویژه نابینایان توسط خانه نور تولید شده است، اظهار کرد: این قلم‌های قرآنی در اختیارشان قرار می‌گیرد تا این افراد بتوانند با خیال راحت در مسیر آموزش قرآن گام بردارند. منابع قرآنی باید در طول سال در دسترس قرآن‌آموزان و علاقه‌مندان به حضور در مسابقات سراسری قرآن سازمان بهزیستی قرار گیرد چون در نزدیکی مسابقات به دلیل کمبود زمان، به دلیل شرایط خاص آنها نمی‌توان بر آنها فشار آورد.

مدیرکل مرکز توانبخشی خزانه در پایان افزود: همچنین مرکز فرهنگی و انتشارات رودکی که متعلق به سازمان بهزیستی است در چاپ قرآن بریل فعالیت گسترده‌ای دارد و حتی بسیاری از تصحیح‌کنندگان این قرآن از افراد شاخص گروه‌های نابینایان هستند.

captcha