کد خبر: 1463408
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
سپنچی تبیین کرد:

غفلت رسانه‌های جمعی و شایعه‌پراکنی کاربران شبکه‌های اجتماعی

گروه فضای مجازی: رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: غفلت رسانه‌های جمعی‌ از خبررسانی درست سبب شده است تا بسیاری از کاربران اخبارشان را درست یا غلط از شبکه‌های اجتماعی جستجو کنند که در این صورت اشاعه شایعات را شاهد هستیم.

امیرعبدالرضا سپنجی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سازوکارهای غربال‌گری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد: کاربر زمانی که خبر و اطلاعی به دستش می‌رسد باید حداقل از دو منبع معتبر و بی‌طرف، آن را ارزیابی کند تا به صحت و سقم آن پی ببرد. در شبکه‌های اجتماعی کاربران به دلیل مجازی‌بودن فضا و ارتباطات مجازی تنها به دلیل آنکه در گروه اعلام حضور کرده باشند، بلافاصله فایلی را که برای‌شان ارسال می‌شود را برای دیگر اعضای گروه ارسال می‌کند.

وی ادامه داد: رسانه‌های دنیا به واسطه شبکه‌های اجتماعی اخبار را در اختیار مخاطبان‌شان قرار می‌دهد اما متأسفانه در کشورمان چنین رویکردی وجود ندارد و کاربران بدون ارزیابی از صحت و سقم مطلب آن را برای دیگر اعضا ارسال می‌کنند. یکی از دلایل این امر جلب توجه کردن در گروه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی است.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی تصریح کرد: در شبکه‌های اجتماعی به دلایل و مسائل روانشناختی و جلب توجه کردن افراد، فضایی ایجاد می‌شود که می‌توان از آن به نام شایعه‌پراکنی نام برد و کاربران مستقر در گروه‌های شبکه‌های اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: غفلت رسانه‌های جمعی‌ از خبررسانی درست سبب شده است که بسیاری از کاربران اخبارشان را درست یا غلط از شبکه‌های اجتماعی جستجو کنند. در دوره‌ای این نیازها از طریق فیس‌بوک و توییتر تأمین می‌شد اما امروز شاهد جستجوی آنها در شبکه‌های اجتماعی بر بستر موبایل همچون لاین، وایبر و واتس‌آپ هستیم.

عضو هیئت علمی و استادیار گروه مطالعات رسانه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: زمانی که رسانه‌های عمومی، سنتی و جمعی‌مان همچون صداوسیما و روزنامه‌ها اخبار دقیق و درست را پوشش نمی‌دهند و به نحوی با بی‌اعتنایی و بی‌محلی به مخاطبان سبب می‌شود که مردم به سراغ دیگر کانال‌های ارتباطی می‌رود و نباید چندان از این وضعیت شگفت‌زده شد که چرا مردم نقل خبر می‌کنند و به شایعه دامن می‌زنند.

وی بیان کرد: متأسفانه خط‌قرمزهای خودساخته‌ای که توسط رسانه‌های عمومی، سنتی و جمعی ایجاد می‌شود، اشتباه است، زیرا نیاز ارتباطی مهم‌ترین نیاز انسان یعنی نیاز به اطلاعات و خبراست و زمانی که رسانه‌های سنتی و عمومی به دلیل سیاست رسمی مراجع قضایی، قانونی و دولت، به این نیاز پاسخ نمی‌دهند و چشم‌پوشی می‌کنند، قطعا مخاطب نیازش را از رسانه‌ای دیگر مرتفع می‌کند و به مرور مشتری ثابت آن رسانه‌ می‌شود. به همین شیوه به راحتی مخاطبان خود را از رسانه‌های داخلی از دست می‌دهیم.

سپنچی اظهار کرد: باید به این خط قرمزها بیشتر و جدی‌تر توجه کنیم. بسیاری از مواقع خودسانسوری‌ها سبب می‌شود تا در بسیاری از مواقع ریاکارانه حقایق را بپوشانیم و تنها از خوبی‌ها بگوییم و نقد نکنیم که در این صورت جامعه دچار بحران‌های اخلاقی، رفتاری، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌شود.

captcha