به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در نشست «محرم معرفتآفرین» که در خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت آیتالله مهدوی کنی و ایام محرم، گفت: روزهای سوزناک محرم بار دیگر با ندای «هَیْهاتِ مِنّا الذلَّة» در فضای دلهای پاک طنین شور و حماسه انداخته و همه ما موظف هستیم اهداف انسانساز حسینی را در عصر امام خمینی(ره) به گوش تشنگان کلام و مرام هدایتبخش قرآن و عترت برسانیم.
وی با بیان اینکه با گفتار و کردار شایسته مجالس اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را در شهر و روستای خودمان زینت بخشیم، افزود: عاشورا و محرم نقش پررنگی در مصداقشناسی جریان مبارزات و اکتفا نکردن به کلیگویی و تداوم خط حق و باطل دارد. زیارت عاشورا و عاشورا ادعانامه شیعه بر ضد ظلم و جنایتی است که نسبت به دودمان پیامبر اعظم خدا حضرت محمد بن عبدالله(ص) انجام شده است.
کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: خونخواهی واقعی خون امام حسین(ع) وقتی است که خط امام حسین و راه اهل بیت(ع) احیا و حاکم شود و دین خدا در جهان نافذ باشد و مردم در شناخت شمرها، ابن زیادها، حرملهها و مروانهای زمان خود بصیرت پیدا کنند.
مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم گفت: نکوداشت و یاد شهیدان و معرفی کتابهای معتبر مثل صحیفه سجادیه و نهجالبلاغه و طرح فداکاری اولیای خدا تأکیدی است بر دشمنشناسی، برائت و شناخت جبهه متحد دشمنان اسلام.
مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم با اشاره به کتاب مقدس صحیفه سجادیه، اظهار کرد: مداومت بر خواندن دعاهای صحیفه سجادیه آثار و برکات فراوانی دارد و رساله حقوق آن حضرت هم نوعی مرامنامه پیروان اهل بیت(ع)؛ و تأکیدی بر جایگاه والای اهل بیت(ع) در منظومه فکری و اعتقادی ما است.
کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: یکایک فرازها و دعاهای معرفتآفرین صحیفه سجادیه سرشار از مفاهیم فاخر و معانی ارزندهای است که نیازمند دقت نظر، تحلیل و بررسی موشکافانه است تا عرصه معنایی و گستره محتوایی آن بهخوبی دانسته شود و مجالی شایسته برای بسط فرهنگ ناب حسینی و فهم اندیشههای سترگ ولایی و قرآنی فراهم شود.
حجتالاسلام لطفیان عنوان کرد: صحیفه سجادیه در فرهنگسازی معارف قرآنی و آموزههای اخلاقی نقش بنیادی دارد و مجموعه گرانسنگی است که میتواند در عرصههای مختلف اخلاقی، سیاسی و اجتماعی مورد استناد قرار گیرد.
وی با اشاره به ثواب و پاداشهای زیارت حضرت معصومه(س)، امام رضا(ع) و سایر امامزادگان و شهدا اظهار کرد: سازندگی و جنبههای تربیتی دعاها و ابعاد الگودهی و الگوگیری و نقش احیاگری ادعیه و زیارتنامهها نسبت به یاد بزرگان دین و شهدا در سایه زیارت قبور آنان غیرقابل انکار است.
کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: حیات ما ایرانیان از بدو تولد تا واپسین دم حیات بر مدار دین و بر محور هدایت و ولایت معصومان(ع)است. سبک زندگی اهل بیتی یعنی زندگی عقیده محور، تکلیفمحور، عزتمحور و نوع عالی زندگی است در برائت از اهل باطل.
مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم عنوان کرد: هویت مکتبی و استقلال فرهنگی ما در گرو اقامه نماز و قرآن است و نتیجه آن مراعات آداب و سنن اسلامی در همه عرصهها همچون ولایت، تربیت شغل، درآمد، معاشرت، خوردن و آشامیدن، روابط با دوست و دشمن است.
وی با اشاره به بحث شهادتنامه یاران شیدایی حسین بن علی(ع) و چهرههای بی نهایت روشنایی و بینهایت تاریکی در حماسه کربلا، تصریح کرد: گرچه اقامه نماز مطلوب فطری و قلبی هر انسان است اما تنها نماز خواندن و حج رفتن عامل قرب نیست. وسیله تقرب در خط صحیح اهل بیت(ع) بودن است.
حجتالاسلام لطفیان با بیان اینکه حرکت در خط شهدای کربلا حرکت در مسیر امام زمان است چون او منتقم خون شهدای کربلاست، افزود: عشق و محبت تنها به ادعا نیست بلکه در عمل باید ثابت شود و ایمان و عمل با هم پیوند بخورد. محبّ امام علی ابن موسیالرضا(ع) باید آماده فدا کردن همه چیزش در این راه باشد. عشق و پایبندی به لوازم آن یک ارزش و توفیق است که باید از خدا خواست.
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در پاسخ به سؤالی در مورد سعادت و شقاوت، اظهار کرد: سعد به سرور و شادی قلبی دلالت میکند ولی شقی حالتی سخت و دشوار که انسان را از پیمودن راه خیر، شایسته و کمال مادی و معنوی باز میدارد و فلاح و فوز به معنای نجات از بدیها و دست یافتن به خیر و صلاح است. لذا، فلاح یا رستگاری مقدمه رسیدن به سعادت است.
وی با بیان اینکه تقوا حقیقتی است که دامنه و آثار گستردهای دارد، گفت: تقوا سعادتآفرین و امیدآفرین و زمینهساز عمل به دستورات خداوند است. انفاق در رنج، مهار خشم، گذشت از خطای مردم، پشیمانی سریع از اعمال زشت و عذرخواهی از خداوند و استغفار برای گناهان و عدم اصرار بر گناه عامل رسیدن به تقواست.
مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم با اشاره به حق زبان، یادآور شد: زبان پربرکتترین عضو بدن و مؤثرترین وسیله طاعت، هدایت و اصلاح محسوب میشود. اگر تقوای زبان بهخوبی رعایت شود نتیجه همان چیزی است که قرآن کریم در آیه 71 سوره احزاب فرموده است «خدا کارهای شما را اصلاح میکند و سبب آمرزش گناهان شما است». در حقیقت تقوا پایه اصلاح زبان و سرچشمه گفتار حق است.