از ادغام دو اتحادیه قرآنی تا احیای قرآنی شب عاشورا
کد خبر: 1465538
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته؛

از ادغام دو اتحادیه قرآنی تا احیای قرآنی شب عاشورا

گروه فعالیت‌های قرآنی: اعلام خبر ادغام دو اتحادیه قرآنی، اجرای طرح «نوای قرآن در شب عاشورا»، اعلام داوران جشنواره ملی و بین‌المللی قرآن دانشجویی و اعلام نتایج مرحله دوم طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در هفته‌ای که گذشت فعالیت‌های قرآنی کشور شاهد اتفاقات قرآنی امیدبخشی بود که اعلام خبر ادغام دو اتحادیه قرآنی و نیز احیای قرآنی شب عاشورا با عنوان طرح ملی «نوای قرآن در شب عاشورا» به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور تنها نمونه‌ای از این اخبار بود.

اعلام اسامی داوران ایرانی و خارجی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان

در این روز از سوی مسئولان جشنواره بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اسامی هیئت داوران اعلام شد که بر اساس آن از ایران حمیدرضا مستفید، داور وقف و ابتدا؛ محمدرضا ستوده‌نیا، داور تجوید؛ مهدی دغاغله، داور صوت؛ قاسم رضیعی، داور لحن؛ حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم، داور حسن حفظ و  معتز آقایی به عنوان هادی حفاظ خواهند بود. رحیم خاکی به عنوان رئیس کمیته عالی نظارت و کریم دولتی و احمد احمد نعینع از مصر، اعضای کمیته نظارت هستند، همچنین علی سرابی، رئیس کمیته فنی و عبدالرسول عبایی، رئیس کمیته داوران خواهند بود. داوران خارجی این دوره از مسابقات نیز از کشورهای مصر، ترکیه، اندونزی، سوریه و عراق هستند که تاکنون حضور افرادی همچون؛ اسحاق دانش از ترکیه به عنوان داور صوت و تجوید؛ عقیل حسین منور از اندونزی به عنوان داور صوت؛ محمد انس العربی القبانی از سوریه به عنوان داور وقف و ابتدا و شیخ عبدالحکیم عبداللطیف از مصر به عنوان داور بخش حفظ قطعی شده است.

۲۸ داور، جشنواره قرآن دانشجویان کشور را قضاوت می‌کنند
همچنین در این روز داوران مسابقات قرآن دانشجویی در کشور اعلام شد، بر این اساس داوران بیست و نهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور اعلام شد؛ در بخش آقایان محمدرضا ستوده‌نیا، عباس امام‌جمعه، غلامرضا شاه‌میوه، احمد ابوالقاسمی، محمود لطفی‌نیا، مهدی دغاغله، حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور، سیدجواد سادات‌فاطمی، امیر آقایی، محمدمهدی بحرالعلوم، رضا محمدپور، مسعود عنایتی‌مقدم، محمدعباسی و محمدسعید فیاض در بخش آقایان داوری خواهند داشت.
همچنین در بخش بانوان نیز زهره صالحی، معصومه‌ عباسی‌نظری، راضیه جمالی، ناهید سلطانی، فرخنده کریم‌زاده، وحیده گنبدی، محبوبه کاتب، نسرین نافذکلام، زهرا صریحی‌نژاد، زهره قلع‌ریز، اعظم الوندی، سعیده خسروی، مرجانه جعفرنیاورانی و طاهره میرغیاثی، داوری این دوره از مسابقات را برعهده خواهند داشت.

برگزیدگان مسابقات قرآن دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شدند
مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم ویژه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی و اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات بخش کتبی ویژه استادان و دانشجویان پنجشنبه، اول آبان‌ماه برگزار شد. در این مراسم که با حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد 24 نفر از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت و حفظ معرفی و تجلیل شدند. همچنین در این مراسم 42 نفر از برگزیدگان نوزدهمین دوره مسابقات اساتید و دانشجویان که به صورت کتبی برگزار شده بود نیز معرفی و تجلیل شدند.

طرح ملی «نوای قرآن در شب عاشورا» برگزار می‌شود
روز یکشنبه چهارم آبان‌ماه از سوی زهرا نقی‌زاده، معاون فعالیت‌های قرآنی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور خبر اجرای طرح ملی «نوای قرآن در شب عاشورا» اعلام شد، وی در این مورد گفت: سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در راستای فرهنگ‌سازی احیای قرآنی شب عاشورا تصمیم دارد که طرح ملی «نوای قرآن در شب عاشورا» را طی بازه زمانی عصر تاسوعا تا اذان صبح روز عاشورا برگزار کند.

جشن ادغام اتحادیه‌های قرآنی همزمان با جشن پیروزی انقلاب
همچنین در این روز و یک روز بعد از برگزاری بیست و چهارمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر این شورا نشست خبری در راستای تبیین مصوبات جلسه شب گذشته شورا برگزار کرد و در آن خبر از ادغام شدن اتحادیه‌های قرآنی داد و گفت: جشن رسمی ادغام این اتحادیه‌ها در دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

استانداردسازی‌ تشکل‌های مردمی از اهداف «بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن»
روز دوشنبه نیز اکبر خاکساری‌هرندی، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن کریم از رسمیت یافتن فعالیت بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن خبر داد و گفت: این بنیاد که در راستای استانداردسازی‌ فعالیت‌های‌ تشکل‌های مردمی در حوزه حفظ قرآن از شش‌ماه پیش به صورت غیر رسمی آغاز شده بود، رسمیت یافت. 

۸۵۳ هزار نفر متقاضی طرح تربیت حافظان قرآن طی ۳ سال
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم موسوی‌متقی، دبیر ستاد طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم با اعلام اینکه 853 هزار نفر طی سه سال فعالیت این ستاد، متقاضی حضور در طرح حفظ بوده‌اند، گفت: با وجود اینکه سهمیه اختصاصی در این سه سال 835 هزار نفر بوده است، به رقمی فراتر از آن رسید‌ه‌ایم.

افزایش ۵ برابری شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن دستگاه قضا
حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین سیدعلی تهامی، معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به برگزاری مرحله نهایی دومین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه در بهمن‌ماه، گفت: این دوره از مسابقات با افزایش پنج‌برابری شرکت‌کنندگان نسبت به سال قبل، برگزار می‌شود.

آغاز ثبت نام طرح ملی «نوای قرآن در شب عاشورا»
حمید صابر فرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور روز سه‌شنبه ششم آبان‌ماه از آغاز ثبت نام طرح ملی «نوای قرآن در شب عاشورا» خبر داد. علاقه‌مندان شرکت در طرح «نوای قرآن در شب عاشورا» می‌توانند با مراجعه به فلش ثبت نام آن در صفحه اصلی سایت ایکنا به نشانی www.iqna.ir و یا از طریق سامانه پیام کوتاه 300051220 و یا تماس با شماره تلفن 02166478515 نسبت به ثبت نام و دریافت میزان تلاوت مدنظر خود اقدام کنند.

حمایت از دستگاه‌های قرآنی در سال ۹۳ هدف طرح پایش است
حجت‌ا‌لاسلام و‌المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در نشست پایش فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف که در محل این سازمان برگزار شد با بیان اینکه، 29 دستگاه در 31 استان کشور مشغول انجام فعالیت‌های قرآنی هستند که بنا داریم تک‌تک آنها را رصد و پایش کنیم‌، اظهار کرد: سازمان اوقاف، هفتمین دستگاه کشور در این زمینه است و تاکنون دستگاه‌هایی از قبیل وزارت آموزش و پروش، سازمان دارالقرآن، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... پایش شده‌اند.

احتمال برگزاری کشوری «جشنواره قرآن خانواد‌ه کارکنان وزارت بهداشت»
حسین همتی، سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت نیز در روز سه‌شنبه از احتمال برگزار شدن جشنواره قرآنی خانواده‌های کارکنان وزارت بهداشت به صورت کشوری خبر داد و گفت: آیین‌نامه سومین دوره جشنواره قرآن خانواد‌ه‌های کارکنان وزارت بهداشت در دست بررسی است که در آن به بحث کشوری شدن این جشنواره نیز اشاره شده است. 

نتایج آزمون مرحله دوم طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن اعلام شد
نتایج آزمون مرحله دوم نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، هفتم آبان پس از تأیید از سوی کمیته نظارت شورای تخصصی و کارشناسی طرح ارزیابی از طریق سایت تلاوت سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شد. در این مرحله از آزمون‌ها 910 نفر پذیرفته شدند که از این تعداد 170 نفر موفق به دریافت گواهینامه پنج جزء، 290 نفر موفق به کسب مدرک درجه پنج، 117 نفر موفق به کسب مدرک درجه چهار، 315 نفرموفق به دریافت مدرک درجه 3 شدند و 18 نفر نیز به مرحله سوم راه یافتند.

برپایی نمایشگاه‌های استانی در ماه محرم به همت معاونت قرآن وزارت ارشاد
حجت‌الاسلام حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایکنا از برپایی نمایشگاه‌هایی در استان‌های کشور به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم توسط این معاونت خبر داد و گفت: این نمایشگاه‌ها در برخی استان‌ها راه‌اندازی شده است که در آنها آیین‌های محلی در مورد عزاداری و ... ارائه شده است.

captcha