به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشریه خیمه در تازهترین شماره خود به عناوینی چون «زیباییشناسی شعر هیئت»، «چرا تحریفات دست از سر عاشورا برنمیدارند؟»، «نقش سینمای غربی در شکلگیری اسلامهراسی»، «نمیتوان مداحی را به شور حسینی(ع) محدود کرد»، «تحلیل محتوای برنامههای مذهبی صدا و سیما»، «از عاشوراسرایی تا عاشوراشناسی» و «احیای امر اهل بیت(ع) در شعر هیئت» پرداخته است.
در بخش نخست حجتالاسلام الویری درباره عوامل تحریفپذیری عاشورا میگوید: «درسهای عاشورا فقط به وجه ظلمستیزی آن محدود نمیشود. روابط اجتماعی، نظام خانواده، آزادی رفتار و عقیده، تعامل سیاست، فرهنگ و اقتصاد در یک جامعه دینی و رقم زدن سرنوشت، از درسهای واقعه عاشورا نه فقط برای شیعیان و مسلمانان بلکه برای همه بشریت است.»
«فلسفه عاشورا» عنوان مطلبی است که یحیی یثربی در این باره معتقد است: «عاشورا یک جریان است. یک جریان انسانی است، یک جریان همیشگی است، عاشورا یک حادثه تاریخی نیست؛ بلکه درگیری همیشگی میان خداپرستان و هواپرستان است. ما این جریان زنده و همیشگی تاریخ را به قصه تبدیل نکنیم. قصه کردن قضیه، ارزش عملی آن را از بین میبرد، به این میماند که ما مشغول ظلم و ستم باشیم و در عین حال از یک حادثه ظلم و ستم در دوران گذشته قصهای بخوانیم.»
«واکاوی شگردهای بیانی با هدف زیباشناسی شعر هیئت» عنوان دیگری است که به قلم سیدمهدی حسینی نوشته شده است. وی بر این باور است که؛ «آنچه شعر هیئت را تهدید میکند، کمتجربگی بسیاری از شاعران، انجمنگریزی، عدم توجه به ظرایف زبانی شعر عامیانه، تشویقهای یک سویه و بیهدف و عواملی از این دست، این نوع شعر مردمی را در معرض آسیبهای جدی و لغزشگاههای زبانی بیشماری قرار داده است.»
وی میافزاید: «شعر هیئت زیرشاخه شعر ولایی است و شعر ولایی شاخهای از شعر آئینی، بنابراین آثار بسیاری که با نام شعر هیئت ارائه میشوند در حقیقت در زمره شعر ولایی هستند. از سوی دیگر سرودن شعر آئینی به مراتب از سرودن دیگر نمونههای شعر آئینی دشوارتر است؛ از این لحاظ از تعریف شعر واقعی دور نیست و بیان مردمی و سهل ممتنع، بهترین راهکار برای رسیدن به شعر واقعی هیئت است.»
«وقف روشی خاص برای حفاظت از کتب خطی» در این نشریه به موضوع وقف نسخ خطی پرداخته و در بخشی از آمده است: «رهبر معظم انقلاب، در سال 88 مجموعه کمنظیری شامل شش نسخه قرآن خطی نفیس که توسط هنرمندان دوره قاجار و معاصر کتابت شده را وقف کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی کرد. سه نسخه قرآن در این مجموعه ارزشمند از هنرمندان دوره قاجار و سه نسخه دیگر آن متعلق به خوشنویسان معاصر است.»
«نه غلو، نه کمبود»، «اهمیت شناخت در امر مداحی»، «شور همراه با معرفت و بصیرت»، «خاستگاه و فلسفه وجودی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی»، «عزاداری مردم اردبیل از دیدگاه جهانگرد آلمانی در عصر صفوی»، «تلاش برای حفظ شکل سنتی احسان اردبیل»، «نوآوری و خلاقیت در مرثیه» و «مستغرق دریای حقیقت» عناوین دیگری است که در صدوهشتمین شماره نشریه خیمه به آن پرداخته شده است.