ساسان شاهویسی، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، به ارزیابی عملکرد اقتصادی ده سال اخیر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پرداخت و اظهار کرد: هنگامیکه درباره یک سازمان صحبت کرده و عملکرد اقتصادی آن را ارزیابی کنیم، این موضوع به مأموریتهای ثابتی که برای آن سازمان تعریف شده است و قابلیتها، منابع و مصارف آن سازمان بر میگردد.
ایجاد گفتمان برای مخاطبین با ظرفیتسازی شوراهای اقتصاد
وی افزود: مأموریتهایی که سازمان صدا و سیما در حوزه اقتصاد داشته است به این جهت که صداوسیما یک سازمان حاکمیتی است یکی از این موضوعات مهم در اینباره به این موضوع مربوط میشود که سازمان صداوسیما چه مقدار توانسته است در زمینه مأموریتهای خود به عنوان یک دانشگاه عمومی و یک رسانه ملی فرهنگساز در قالب ظرفیتهای حکمرانی که به عهده گرفته است موفق عمل کند؟
شاهویسی اظهار کرد: بنده معتقدم چه در بُعد معرفی، چه در بُعد پردازش و چه در بُعد نقد کردن بسیاری از مصارف منفی در اقتصاد، اگر یک برش ده ساله به فرمایشات مقام معظم رهبری بزنیم، صداوسیما با یک ساختارسازی مؤثر عموم اهدافی که برای اقتصاد ملی تعریف شده است را محقق کرده و سعی کرده است در زمینه تأسیس شوراهای اقتصادی، خبر و برونمرزی با ظرفیتسازی شوراهای اقتصادی، یک گفتمان مناسب را برای مخاطبین خود به وجود بیاورد.
عملکرد اقتصادی صداوسیما مثبت است
این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: این یک مفروض است که بتواند در معرفی اقتصاد سالم و مأموریتهایی که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری شکل گرفته است از بُعد کارشناسی، فرهنگی، اخذ گزارش و معرفی عملکردها به آنها بپردازد و انصافا صداوسیما در حوزه اقتصاد پیشرفتهایی را داشته است. همچنین شبکههای بازار و اقتصاد و گروههای اقتصاد و دانش توانستهاند به عنوان ظرفیتهای اثرگذار، هم در حوزه صدا و هم سیما موفقیتهایی را کسب کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که چه ارزیابی از عملکرد صداو سیما در زمینه تحقق شعارهای چند سال اخیر سال که عمدتا اقتصادی بودهاند دارید؟ اظهار کرد: در سالهای جهاد اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ و... به نظرم با توجه به گسترش عرضی و طولی که این سازمان پیدا کرده، ظرفیتهایی جدیدی با قابلیتهای جدیدی پیدا شده است و ارزیابی من از عملکرد اقتصادی صداوسیما در این زمینهها مثبت است.
رسانه ملی در زمینه برنامههای توسعهای بیشتر سرمایهگذاری کند
وی در پاسخ به این پرسش که آیا منابع صداوسیما در محل مناسب خود به مصرف رسیدهاند؟ اظهار کرد: در این زمینه باید ارزیابی مؤثری شود تا معلوم شود یک دقیقه برنامه صدا و سیما چه مقدار هزینه داشته است و تا چه مقدار توانسته است مخاطبین را همراه و همسان کند؟ گاهی ارزیابی، این است کارکرد یک سازمان در مقابل بودجهای که در حال صرف شدن است عملکرد مناسبی نیست که به نظرم در این زمینه هم باید با ارزیابی و ممیزیهای تخصصی به آن پرداخت.
شاهویسی ادامه داد: ارزیابی بنده، این است که به این دلیل که مهمترین مفروض این است که امروز صدا وسیما به این دلیل که مأموریتش ورای از محیطهای حرفهای رسانهای است و یک بار ارزشی را با خود حمل میکند، رسانه ملی توانسته است در زمینه مواردی که مورد نظر مقام معظم رهبری بوده است موفق عمل کند اما در عین حال باید در زمینه برشهای برنامهای و توسعهای و مهارتهای حرفهای و نیروی انسانی بیشتر سرمایهگذاری شود.
تبلیغات بازرگانی اگر خلاف موازین رسانهای نباشد اشکالی ندارد
وی در پاسخ به این پرسش که یکی از انتقاداتی که در چند سال اخیر علیه صدا وسیما مطرح بوده است تبلیغاتی و بازرگانی شدن بیش از حد این سازمان است اظهار کرد: چنین تحلیلی اشتباه است و من این را نمیپذیرم که مثلا یک رسانه اگر به او اجازه تبلیغ کالا داده شده است انجام این عمل کار اشتباهی باشد. این موضوع همانند یک مؤسسه رانندگی است که شخصی چند بار برای آموزش نزد او مراجعه میکند و هر بار نام او را مینویسد حال باید بگوئیم این آموزشگاه معذور است و نباید اینکار را انجام دهد؟
وی افزود: به نظر من در مدیریت فعالیت بازاریابی و بازارشناسی نمیتوانیم این محدودیت را به وجود بیاوریم و عین همین بحث را برای حق پخش بازیهای ورزشی میتوان مطرح کرد که به نظرم اگر صداوسیمای ما با بودجههای کم، بهترین مسابقههای خارجی را رصد کرده و خبرنگارانی را به شکل بومی در اقصی نقاط جهان بکارگرفته است شایسته تقدیر است و با توجه به ضدیتی که رسانههای استکباری با فضای رسانهای ما دارند ارزیابی بنده این است تبلیغات بازاری اگر خلاف چارچوبها و موازین رسانهای نباشد هیچ اشکالی ندارد.
افزایش درآمد صداوسیما فرصت محسوب میشود
شاهویسی اظهار کرد: اگر سازمان صداوسیما از این به بعد افزایش درآمدی داشته باشد به عنوان یک فرصت باید به آن نگاه کرد. متأسفانه گاهی طوری صحبت میشود که ما فرصتها را به تهدید تبدیل کرده و گاهی تهدیدات را به بحران تبدیل میکنیم بنابراین با توجه به اینکه بنده ده و بیست سال گذشته صداوسیما را به یاد دارم و نقایص حوزه تخصصی را مشاهده میکردم و امروز این دستاورهای بزرگ و فنی را مشاهده میکنم ارزیابی من از عملکرد اقتصادی این سازمان، مثبت است و نسبت به بسیاری از سازمانهای همتراز توانسته است به بهترین وجه عمل کند است.
وی در پاسخ به این پرسش که رئیس جدید سازمان صدا وسیما از بعد اقتصادی باید چه برنامههایی را سرلوحه کار خود قرار دهد؟ به نظرم آقای سرافراز کارنامه بسیار خوبی دارند و یک نیروی مؤثر و مبدع هستند و از بعد اقتصادی پیشنهاد من این است که شوراهایی که در دورههای قبل با عنوان شوراهای اقتصادی و تخصصی در حوزه اقتصاد سازمان فعالیت میکردند باید با یک بازنگری و کارآمد کردن و وارد کردن نیروهای متخصصتر و جمعآوری اطلاعات بهروزتر از محیطهای اقتصادی به فعالیت خود ادامه دهند، همچنین باید برای نزدیک کردن روابط اقتصادی به روابط فرهنگی تلاش شود، به این دلیل که اوج تلازمی که در زمینه اقتصاد و فرهنگ مد نظر مقام مظم رهبری بود را میتوانیم در عملکرد صدا وسیما در دوره جدیدش جستوجو کنیم.