به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به اصفهان، آیت الله العظمی جوادی آملی، از مراجع تقلید اعظام، پیامی را به صورت صوتی ـ تصویری به بیست و نهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور صادر کرد.
ایشان در این پیام ضمن گرامیداشتن مقدم حاضران، قاریان و حافظان قرآن کریم در این مراسم، گفتند: قرائت، تفسیر و عمل به قرآن تماماً نور است ولکن هدف اصلی فرود آمدن این کتاب چیزی برتر از اینها است. قرآن، کتابی نیست که همانند کتابهای دیگر مولف، مصنف، کاتب و مانند اینها داشته باشد، کتابهای دیگر را مولفان، مصنفان و کاتبان مینویسند و تألیف میکنند، مفاهیمی را در خیال میپرورانند و به صورت الفاظ درمیآورند و عصاره صور خیالیه را با قلم روی کاغذ مینگارند تا به یک کتاب تبدیل شود.
اما قرآن از این قبیل نیست، قرآن را قرآن ناطق معرفی کرد، یعنی علی بن ابیطالب(ع) و سایر ائمه(ع) قرآن را به صورت تصنیف و تألیف الهی معرفی نکردند، در نهجالبلاغه آمده است؛ خداوند در این کتاب تجلی کرد اما عدهای متکلم را نمیبینند. پس کتاب الهی از صدق تصنیف و تألیف نیز که مفاهیمی را مولف به وسیله الفاظ به خواننده منتقل کرده باشد، وقتی کتابی هست که متکلم در این کلام تجلی کرده است، یک چشم جنتبین و گوش جنتشنوایی لازم است تا پیام الهی را ببیند.
در این بیان نورانی علی ابن ابیطالب(ع) آمده است؛ این مخاطبان به جای اینکه متکلم را ببینند، مفاهیم الفاظ او را پیگیری میکنند. اینکه میبینیم گاهی علم به قرآن از عمل به آن جدا است و اینکه میبینیم انسان مفسر میشود ولی آن تجلیگاه الهی را به همراه ندارد برای آن است که فکر میکند که این کتاب عربی همانند سایر کتب عربی دیگر است. در حالی که این کتاب ظاهرش عربی است و باطنش علی حکیم است.
در آیات سوره مبارکه «زخرف» و در آغاز آن، آغاز و انجام این کتاب معرفی شده است و فرموده است؛ «إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لَّعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ، وَإِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتَابِ لَدَیْنَا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ»؛ یعنی این قرآن که حبل متین است و از بارگاه الهی و کبریایی فرود آمد و آویخته شد، یک طرفش عربی مبین است و یک طرف دیگر علی حکیم، اگر کسی علی حکیم را ادراک کرده است، متکلم را در لابلای این عربی مبین تجلیکننده می یابد و چشم باطن باز میشود و آثار الهی را میبیند.
مستحضر هستید که این کتاب در مقام فعل خداست یعنی در منطقةالفراق است و بعد از دو منطقه ممنوعه قرار دارد. مقام ذات الهی به هویت محض، مقام ممنوعه است که احدی به آن بارگاه منیع راه ندارد. اما افعال وجهالله، مخلوق و ممکن هستند و دسترسی به آنها آسان است البته برای برخی آسان و برای برخی دشوار است.
میشود متکلم را در کلام مشاهده کرد منتها به چشم بیدار نیاز دارد، در سوره مبارکه «حج» آمده است که چشم دل برخیها بسته است، اگر چشم دل عدهای باز میبود، متکلم را در کلامش مشاهده میکردند و اگر فروغی بسطامی میگوید: «با صد هزار جلوه به در برون آمدی که من/ با صدهزار دیده تماشا کنم تو را» حتماً ناظر به مقام فعل خدا و تجلیات فعلی الهی است. هر آیهای جلوهگاه خداست، خداوند تجلی کرده است ما باید متکلم را از لابه لای کلماتش مشاهده کنیم اما به صورت شهود بصری، زیرا لا تدرک الابصار و هو یدرک الابصار و هو التی و ... آنگاه جرعهنوشان تسنیم کم کم به خود تسنیم بار مییابند و کم کم صاحب تسنیم میشوند.
در قرآن کریم چهار نهر برای بهشتیان پارسا مطرح میکند، نهر آب زلال، نهر شیر، نهر عسل و نهر خمر عقلی و بهشتی که برای بهشتیان است. اکنون در دنیا اگر کسی جرعهنوش تسنیم بود در بهشت برین صاحب تسنیم است، چشمههای بهشتی در اختیار بهشتیان است، از این آیه مبارک که فرمود؛ «یفجرونها تفجیرا» چنین بر میآید که انفجار و پیدایش چشمهها و طلوع و ظهور و فروغ چشمهها به اراده بهشتیان است. در دنیا انسان تابع چشمه است و هر جا چشمه باشد چادر میزنند ولی در بهشت چشمه تابع بهشتیان هستند که امیدوارم خدای سبحان به برکت کوشش و تلاش امام راحل(ره) و خون پاک شهدا و تلاش و کوشش همه عزیزانی که این کشور اسلامی را در سایه لطف ولی خدا با استقرار جمهوری اسلامی صاحب نظامی کرده اند که میرود تا ظهور صاحب اصلیاش ان شاءالله محفوظ باشد، خداوند به همه شما سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند، حشر شما را با قرآن کریم قرار دهد.
از برگزارکنندگان این همایش وزین حقشناسی میکنیم و از شما قرآنپژوهان، حافظان قرآن، آگاهان به معارف قرآنی حقشناسی میکنیم، از خدای سبحان که متکلم این کلام است مسئلت میکنیم که برکات تجلی خود را نصیب شما و همه قرآنپژوهان و همه برگزارکنندگان این همایش بزرگ قرار بدهد.
غفرالله لنا و لکم والسلام علیکم و رحمةالله وبرکاته
یادآوری میشود، مراسم افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان شب گذشته، 20 آبانماه به میزبانی دانشگاه پایم نور اصفهان برگزار شد.