کد خبر: 1475336
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵
فیض تأکید کرد:

لزوم تأمل بیشتر بر توقفگاه‌های تدبر در قرآن

کانون خبرنگاران نبأ/ زهرا پاک‌سیرت: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در جلسه هفتگی «مبانی تدبر در قرآن و ادعیه» گفت: آیات قرآن همه توقفگاه‌هایی برای تدبر هستند که باید تأمل بیشتری در آنان داشته باشیم.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم با عنوان «مبانی تدبر در قرآن و ادعیه» که روز چهار‌شنبه، 28 آبان‌ماه، با حضور جمعی از کارمندان واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی و دانشجویان در سالن جلسات ساختمان شماره 2 جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: در فرهنگ قرآن آن چیزی که بار منفی دارد به انسان داده می شود و آن چیزی که بار مثبت دارد به خدا نسبت داده می شود.

وی با اشاره به اینکه آیات قرآن همه توقفگاه‌هایی برای تدبر هستند، گفت: این آیات در سه مقوله 1) تفاوت ادبیات قرآن با انتظار اولیه ما، 2) تفاوت در عین تشابه و تشابه در عین تفاوت و 3) واژگان کلیدی که برای بیان قواعد کلی حاکم بر انسان و هستی به کار می‌روند، ارائه شده‌اند.

فیض با اشاره به آیات 72 و 73 سوره مبارکه زمر، عنوان کرد: نقطه مقابل کفر، تقوای الهی است. این آیات تشابه و تفاوت‌های باهم دارند، در زمان قیامت هر گروهی با پیشوای خودش به درگاه جهنم یا بهشت می‌روند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: بیشترین توصیه‌های قرآن از جنس تقوای الهی است و این تقوای الهی به خاطر خداست. تقوای الهی یعنی اینکه از خدا حساب ببریم و از خدا بترسیم؛ همه زندگی ما در دست خداوند است. پس قدرت به دست اوست و به پیشتوانه خدا رفتار خود را اصلاح کنیم و توکل بر خدا کنیم.

وی با اشاره به تفاوت و تشابه دو آیه «هُوَ مَعَکُمْ أَینَما کُنْتُمْ» و «أَیْنَمَا تَکُونُواْ یُدْرِککُّمُ الْمَوْتُ»، عنوان کرد: هر جا که باشید خدا با شماست و هر کجا که باشید مرگ شما را خواهد گرفت؛ علت و معلول واقعی و علل همه موجودات عالم  خداوند است. بنابراین، چون خداوند با شماست، شما هستید و هیچ لحظه‌ای از لحظات ما بدون خدا نیست. اول و آخر خداست،هرکجا که هستید مرگ شما را فرا می گیرد و این مرگ دست خداست.

فیض با اشاره به آیات 79 الی 82 سوره مبارکه کهف، گفت: این آیات داستان حضرت موسی و خضر(ع) را بیان می‌کنند. در این آیات حضرت موسی(ع) در آزمایش‌های خاصی قرار می گیرد و با هر اتفاق جدیدی که می‌افتد، تحت تأثیر قرار می‌گیرد و اعتراض می‌کند؛ حضرت خضر به حضرت موسی(ع) پیشنهاد می‌دهد که اگر می‌خواهی همراه من باشی حق اعتراض نداری، اما هر بار که اتفاق جدید پیش می‌آید حضرت موسی(ع) اعتراض می‌کند و در آخر حضرت خضر(ع) تمام اتفاقات سفر را برای حضرت موسی(ع) بازگو می‌کند و علت همه آنها را می‌گوید. در این آیات تفاوت درعین تشابه و تشابه در عین تفاوت وجود دارد و یکی از توقفگاه‌های تدبر در قرآن است.

captcha