«اسطوره تجسد خدا» نوشته‌ی «جان هيك» منتشر شد
کد خبر: 1571904
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۱
با تازه‌های نشر:

«اسطوره تجسد خدا» نوشته‌ی «جان هيك» منتشر شد

گروه انديشه: كتاب «اسطوره تجسد خدا» تاليف «جان هيك» و ترجمه «عبدالرحيم سليمانی‌اردستانی» و «محمدحسن محمدی مظفر» به‌كوشش «مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، اين كتاب مشتمل بر ده مقاله از هفت نويسنده مسيحی به ويراستاری «جان هيك» است كه مساله الوهيت عيسی (س) كه بر اساس «نظريه تجسد خدا» توجيه شده است را نقد و بررسی كرده است، وی متجسدشدن خداوند متعال را امری اسطوره‌ای و غير قابل دفاع می‌شمارد.
اين كتاب از يك پيش‌گفتار و دو بخش با عناوين «سنجش منابع» و «سنجش تحولات» تدوين شده است كه مولف در پيش‌گفتار اين كتاب بعد از بيان مقدمه‌، مقاله‌ای را از «موريس وايلز» با عنوان «مسيحست بدون تجسد؟» بيان كرده است.
«جان هيك» در بخش اول كتاب چهار مقاله را با عناوين «هاله‌ای از شواهد» و «دو منشا يا كلافی در هم‌پيچيده» از «فرانسيس بانگ» و «عيسی؛ مرد سرنوشت جهانی» و «دو منشا اسطوره‌ ای مسيح» اثر «مايكل گولدر» را آورده است.
مقالات «مشرب تجربه» اثر «لسلی هولدن»، «عيسی (س) و اديان جهانی» از «جان هيك»، «اسطوره در الهيات» نوشته «موريس وايلز»، «مسيح جهان مسيحيت» و «اظهار نظر پايانی» از «دان كيوپيت»، و «سخن آخر» اثر «دنيس ناينم» را «جان هيك» در بخش دوم كتاب خود آورده است.
از اهميت اين كتاب می‌توان به اين نكته اشاره كرد، زمانی‌كه اين كتاب در سال 1977 منتشر شد، غوغايی در بريتانيا ميان مسيحيان محافظه‌كار به راه افتاد به‌طوری كه عنوان يكی از روزنامه‌ها «هفت نفر بر ضد مسيح» بود و اين در حالی بود كه موضوع اصلی كتاب؛ يعنی اين‌كه عيسای تاريخی، تصوری از خود به‌عنوان «خدای متجسد» يا «تجسد شخص دوم تثليث الهی» نداشت، سخن جديدی نبود و اين مطلب از ديرزمان مورد پذيرش بيشتر محققان غيربنيادگرای عهد جديد نيز قرار گرفته بود.
«جان هيك» در مقدمه كتاب خود اين اثر را پلی ميان اسلام و مسيحيت می‌داند و اميدوار است تا مورد توجه محققان مسلمان واقع شود و معتقد است كه اين مقصود اصلی كتاب نيست؛ بلكه شايد پيامد آن باشد.
كتاب «اسطوره تجسد خدا» تاليف «جان هيك» با ترجمه «عبدالرحيم سليمانی‌اردستانی» و «محمدحسن محمدی‌مظفر» به تازگی (تيرماه سال جاری) برای نخستين‌بار به همت «مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب» با شمارگان 3000 نسخه و در قطع رقعی (شوميز) منتشر شده و بهای آن برای علاقه‌مندان 26000 ريال اعلام شده است.
captcha