
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی بطحایی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی، 13 اردیبهشت ماه در نشست علمی «نقد و بررسی سریال حشاشین» که از سوی این دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه یکی از سریالهایی که نسل جدید را جدا به خود مشغول کرده است همین سریال است، گفت:
نظر کلی بنده در مورد این سریال مصداق این ضربالمثل است «برخی کج گفتند ولی رج گفتند» یعنی سازندگان این سریال، هدف و برنامه دارند و دنبال ترویج نوعی جریان فکری سیاسی برای مخاطبان هستند؛ ما نباید این سریال را مانند شیخ بهایی سریال تاریخی ببینیم بلکه یک نوع نبرد جریانی و فکری برای آینده جهان اسلام تصویر و ترسیم شده است.
بطحائی با بیان اینکه آیندهپژوهی جریانات فکری در جهان اسلام مغفول بوده است در عین اینکه نبرد برای آینده جهان اسلام مهم است و میتواند در آینده تاثیر بگذارد، اظهار کرد: جریان روشنفکری یکی از این جریانات در بدنه جهان اسلام است ولی بدنه مردمی ندارد و حضور جدی نمیتواند در معادلات داشته باشد.
تضعیف ولایت فقیه و مهدویت؛ هدف سریال
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه اسلام سلفی، اسلام سیاسی و اسلام سکولار در آینده جهان اسلام قابل ترسیم هستند و قطعا ما با آن درگیر خواهیم شد، گفت: باید در تحقیقات امروز به این جریانات توجه کنیم از این رو برخی گفتهاند این سریال قصد دارد مهدویت و ولایت فقیه را زیر سؤال ببرد.
وی با اشاره به جریان نزاریان و ارتباط آن با این سریال، اظهار کرد: نزاریان ارتباطی به مصر ندارند. نزار مدت کوتاهی در اسکندریه مصر بوده است و سکهای هم ضرب کرده بود و به نام المصطفی لدین الله معروف است که در مدت کوتاهی به او حمله شد و او را کشتند. بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست بلکه به شام و ایران مرتبط است و پخش آن در مصر فقط به جهت مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی است و ممکن است در آینده به قرامطیان هم بپردازند و اسلام سیاسیهراسی ایجاد کنند.
این پژوهشگر تصریح کرد: مصر در ترسیم آینده جهان اسلام مهم است زیرا رهبر فکری جهان اهل سنت است؛ از 226 سال قبل تا الان محمدعلی پاشا و رفاعه طهطاوی و ... نسل اول در این عرصه هستند که به پاسخ این پرسش پرداختند که چرا غرب رشد کرده و ما عقب هستیم. در نسل بعد کسانی چون عبده و سیدجمال دنبال اصلاحات اجتماعی رفتند. نسل سوم با جنگ جهانی اول روبرو شد و نسل چهارم و پنجم هم شامل پان عربیسم جمال عبدالناصر، حسن البنا و... بوده است؛ حسن البنا در مصر تشکیلاتی داشت و خودش را خوب نشان داد و در کنار آن هم طاها حسین است که نباید آن را به گذشته متعلق بدانیم زیرا فکر او روتوش میشود. طاها حسین دقیقترین پکیج را در مورد لیبرالیسم دارد و از دید وزیر فرهنگ مصر روح فرهنگی حاکم بر مصر متعلق به طاها حسین است.
رقابت اسلام سکولار و اسلام سیاسی در مصر
وی تاکید کرد: الان در مصر، دوئل بین اسلام سیاسی و سکولار برقرار است و اسلام سنتی دست و پای خود را جمع کرده است. در توئیتی یکی از مشاوران احمدالطیب گفته بود که این سریال برای فرقهگرایی است. از این رو علی الجمعه به عنوان مفتی اعظم سابق مصر که معلوم نشد چرا او را عزل کردند مطرح است و با نسل جوان نشست و برخاست دارد و الازهر هم در مورد این سریال سکوت کردند؛ سال قبل هم فیلمی ساختند که به مشکلات جهان پرداخته بود و اینکه الازهر نسبت به بیوه زنان و حمایت از آنان برنامه ندارد و آنها واکنشی نشان دادند ولی نسبت به این سریال سکوت کردهاند.
بطحائی گفت: خالد منتصر و عکاشه در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریسم را رواج میدهند. آنها میگوید وقتی با مسلمین هلند صحبت میکنیم از نظر جریانی بهترین فیلمی که اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کرده است همین سریال است؛ بنابراین این فیلم کاملا خوراک جریانی دارد و تاریخی نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره نوع واکنش ما به این فیلم، تاکید کرد: بنده معتقدم علما باید سکوت کنند و خود اسماعیلیون باید جواب بدهند و اخوانیون هم در مصر باید واکنش نشان دهند. ما باید سکوت کنیم و کار رسانهای برای رواج آن انجام ندهیم. ما باید ایجابی کار کنیم مثلا از جمله در مورد آل بویه و خدمات آنها و مشی و مرامشان کار کنیم و فیلم برای آن بسازیم و واکنش لازم را به این سریال از این طریق نشان دهیم. یعنی نباید این شبهه را جواب دهیم و به آل بویه و در کنار آن به حسن صباح بپردازیم.
انتهای پیام