تعيين دقيق قبله در سازمان جغرافيايی وزارت دفاع انجام شد
کد خبر: 1613087
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۹

تعيين دقيق قبله در سازمان جغرافيايی وزارت دفاع انجام شد

گروه سياسی: تعيين دقيق و سريع قبله به روش ژئودزی، برای نخستين‌بار در جهان به همت متخصصان سازمان جغرافيايی وزارت دفاع انجام شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از اداره كل تبليغات دفاعی وزارت دفاع، «محمد صالح‌آبادی»، معاون سازمان جغرافيايی وزارت دفاع، گفت: تعيين سريع جهت دقيق قبله كه با روش ژئودزی و برای اولين‌بار در جهان انجام شد، دقيق‌ترين استقرار موقعيت كعبه و تعيين يك امتداد و مرجع را مبنای اين روش قرار می‌دهد.
وی افزود: سطح مبنا در اين روش بيضوی است و نقاط زمينی با موقعيت معلوم در ژئودزی كلاسيك و مختصات ماهواره‌ها در ژئودزی ماهواره‌ای هستند. همچنين برای رسيدن به دقت مطلوب در اين روش، شبكه‌ای از نقاط طراحی می‌شوند كه قابليت تعديل موقعيت كعبه برای اولين‌بار، مختصات محل و جهت كعبه با استفاده از فرمول آزيموت رابينز انجام می‌شود.
فرمول آزيموت رابينز بدين‌گونه است كه فی برابر است با 21 درجه و 25 دقيقه و 4/21 ثانيه و لاندا 39 درجه و 49 دقيقه و 5/34 ثانيه.
تاكنون تعيين جهت قبله با روش استفاده ميل (انحراف) مغناطيسی، انجام می‌شد كه به علت تغييرات ميل مغناطيسی محاسبه انحراف مغناطيسی نيازمند محاسبات مستمر و صرف وقت زياد بوده كه با روش نوين دقيق جهت قبله توسط متخصصان سازمان جغرافيايی وزارت دفاع با دقت 20 متر، علاوه بر دقت بسيار بالا، اين كار با سرعت زياد انجام می‌شود.
captcha