مرحوم غفاری قرآن را با قلب و جانش تلاوت می‌كرد
کد خبر: 1663996
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۰
گوهرهای مدفون در خاك؛ يادواره مرحوم «محمد غفاری»/ 18

مرحوم غفاری قرآن را با قلب و جانش تلاوت می‌كرد

گروه فعاليت‌های قرآنی: مرحوم غفاری با قلب و جان خود به تلاوت آيات قرآن كريم می‌پرداخت و قرآن را با عشق و علاقه به شاگردان خود تعليم می‌داد.

«مجيد زكی‌لو» استاد دانشگاه، قاری و داور قرآن كريم در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: استاد محمد غفاری از معدود استادان متبحر و باتجربه جلسات قرآنی قبل از انقلاب اسلامی بود كه در آن موضوعات قرآنی با ارزشی را به فراگيران ارائه می‌كرد و من هم افتخار حضور در اين جلسات و شاگردی وی را داشتم.
وی در ادامه افزود: سال‌های قبل از انقلاب استاد غفاری، جلسات قرآن را در مسجد جامع ميدان ابوذر برپا می‌كرد كه بعد به مسجد ديگری در محله جليلی همان منطقه ابوذر منتقل شد كه البته سال‌های آشنايی من با مرحوم غفاری و حضورم در جلسات آموزشی ايشان به سال‌های 1350، حدود 37 سال قبل باز می‌گردد كه در آن زمان جوانان و نوجوانان حاضر در آن جلسات با رشته قرائت قرآن كريم به شيوه نوين آشنا می‌شدند.
زكی‌لو يادآور شد: با توجه به علاقه‌ام به قرائت قرآن‌كريم با جلسات قرآنی استاد محمد غفاری توسط يكی از دوستانم آشنا شدم و بعد از آن حدود هفت سال از محضر ايشان بهره‌مند شدم. در اين جلسات استاد به تعليم تجويد قرآن كريم به شاگردان و در هنگام قرائت فراگيران هم به رفع اشكالات و تصحيح قرائت آن‌ها می‌پرداخت و در كنار آن مفاهيم و معانی قرآن كريم را نيز به قرآن‌آموزان آموزش می‌داد.
اين استاد قرآنی دانشگاه تصريح كرد: از ويژگی‌های بارز استاد غفاری كه شاگردان را به ادامه فراگيری علوم قرآنی تشويق می‌كرد اخلاق خوب، برخورد شايسته و بسيار دوستانه وی بود و تلاوتش در جلسات و نحوه‌ اداره آن به گونه‌ای بود كه به انسان احساس روحانی و معنوی غالب می‌شد و انسان را بيش از پيش علاقه‌مند به حضور و فراگيری علوم قرآنی می‌كرد.
وی در ادامه افزود: استاد غفاری آموزش قرآن به شاگردان را از جزء سی‌ام با ترجمه و تفسير آن شروع می‌كرد و اولين سوره‌ای كه قرائت و سپس مفاهيم آن را برای شاگردان خود تشريح و بازگو می‌كرد سوره مباركه «ناس» بود و در همان زمان هم عضو فرهنگی مسجد الغدير ميرداماد تهران بود كه از اين مسجد برای شاگردان جلسات قرآنی مسجد منطقه ابوذر، جزوهای قرآنی تهيه می‌كرد.
اين داور قرآن كريم درباره مبارزه مرحوم غفاری با رژيم سابق گفت: استاد غفاری علاوه بر آموزش قرآن در اين جلسات در لابه لای سخنان خود به ظلم و ستم رژيم طاغوت اشاره می‌كرد و با كنايه درباره عملكرد و ظلم و ستم حكومت ننگين حكومت پهلوی سخن می‌گفت و ذهنيت شاگردان خود را نسبت به حقايق زمان روشن می‌كرد كه چگونه حكومت فاسد جوانان مومن را در بند زندان‌ها به اسارت گرفته است. استاد غفاری به طرز بسيار ماهرانه در حضور افراد خاص كه علاقه‌مند به شنيدن حقايق بودند به روشنگری می‌پرداخت.
زكی‌لو در ادامه افزود: به خاطر دارم مرحوم غفاری قبل از اعزامش به عنوان قاری منتخب و نماينده ايران برای شركت در مسابقات بين‌المللی قرآن به كشور مالزی(سال 56)، در مسجد الجواد هفت تير كنونی به تلاوت سوره مباركه توبه كه بدون بسم‌الله شروع می‌شود و قرائت آن بسيار سخت و سنگين است پرداخت. استاد به نحوی اين آيات را شروع و ادامه داد كه موجب برانگيخته شدن احساسات مخاطبان حاضر در مسجد شد و قبل از پايان تلاوت همه به اتفاق وی را انتخاب كردند و به اين موضوع صحه گذاشتند و در آن زمان اين تلاوت استاد را با ضبط صوت كوچكی كه داشتم ضبط كردم.
اين قاری بين‌المللی قرآن كريم در ادامه اظهار كرد: تلاوت بی‌نظير استاد محمد غفاری در مسابقات بين‌المللی قرآن مالزی را حتی صدا و سيمای قبل از انقلاب به طور مستقيم از تلويزيون پخش كرد كه من همه آن برنامه را تماشا و صدای تلاوت استاد را ضبط و ثبت كردم و باز هم تلاوت استاد غفاری به قدری جذاب و گيرا بود كه مخاطبان را به وجد آورد و در اين مسابقات رتبه ممتاز(دوم) را كسب كرد و اين افتخار بزرگی برای فعالان قرآنی و ايرانيان آن زمان بود.
وی يادآور شد: مرحوم غفاری در همسايگی يكی از اقوام سكونت داشت و اين فاميلمان از وی نقل می‌كرد كه صدای تلاوت استاد محمد غفاری تا چندين منزل بعد از خانه‌اش به گوش می‌رسيد كه فضای معنوی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد به قول يكی از دوستان استاد غفاری از 24 ساعت شبانه روز 36 ساعت را به تلاوت قرآن كريم می‌پرداخت!
اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: در اين جا روی سخنم با نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به فراگيری قرآن كريم است كه اين امر نيازمند تمرين و ممارست برای فراگيری بهتر و ارائه شايسته آموخته‌‌های آن‌ها در است چرا كه كار نيكو كردن از پر كردن است.
زكی‌لو تاكيد كرد: يكی از ويژگی‌های بارز قرائت استاد غفاری نفس بلند وی بود كه در حال حاضر نفس بلندم را از اين استاد بزرگوار به يادگار دارم چراكه وی ما را به اين امر بسيار تشويق می‌كرد و حتی در جلسات برای ما زمينه رقابت نفس را به وجود می‌آورد و گاهی هم ركوردشكنی می‌كرد كه در يكی از اين تلاوت‌ها يك نفس حدود يك دقيقه و پنج ثانيه به تلاوت پرداخت كه من هم با تلاش 59 ثانيه به قرائت قرآن كريم پرداختم.
وی اظهار كرد: مرحوم محمد غفاری بعد از پيروزی انقلاب با توجه به انگيزه‌ای كه برای مبارزه با رژيم طاغوت داشت بلافاصله وارد كميته انقلاب اسلامی شد و در اين راستا نيز متحمل زحمات بسياری گشت و اميدوارم خداوند به ما توفيق قدردانی از استادان قرآنی خود را عنايت كند و خداوند روح اين استاد بزرگوار را قرين رحمت كند.
captcha