مهم‌ترين ويژگی «مصطفی اسماعيل» توجه به معنا هنگام قرائت بود
کد خبر: 1752315
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۰

مهم‌ترين ويژگی «مصطفی اسماعيل» توجه به معنا هنگام قرائت بود

گروه بين‌الملل: مهم‌ترين ويژگی استاد «مصطفی اسماعيل» توجه به معنا بود و با استفاده از مقامات سبعه آيات قرآن را با توجه به معنا و مفهوم آن قرائت می‌كرد.

«عبدالعزيز حسين علی الحوسنی»* از قاريان برجسته و بين‌المللی امارات در گفت و گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: هر قاری كه بتواند چنين سبكی را در پيش بگيرد به راحتی می‌تواند آيات كلام وحی را هنگام قرائت تفسير كند.
وی درباره ويژگی‌های قرائت استاد مصطفی اسماعيل تصريح ‌كرد: همانگو‌نه كه می‌دانيد استاد از بزرگترين قاريان جهان اسلام است و در كنار اساتيدی همچون «منشاوی» و «عبدالباسط» از جايگاه ويژه‌‌ای برخوردار است؛ او با جاذبه و صدای زيبای خود كلام وحی را قرائت و با روحانيت خاصی قرآن و معانی اين كتاب مقدس را با صدای خود تفسير می‌كند، مثلاً هنگام قرائت آيات عذاب يا رحمت از مقامات قرآنی خاصی بهره می‌برد و شيوه خاصی برای قرائت انتخاب می‌كند.
الحوسنی افزود: استاد اسماعيل از اساتيدی همچون «شعشايی» و «محمد رفعت» بهره ‌برد اما در نهايت شيوه‌ای خاص برای قرائت خود انتخاب‌كرد؛ استاد هم قرائت مرتل و بدون لحن دارد و هم از قرائت همراه با لحن استفاده می‌كند، وی گاهی به لحن توجه می‌كند و گاهی نيز بدون درنظر گرفتن لحن كلام وحی را با ترتيل خاص خود قرائت می‌كند.
قاری اماراتی در پاسخ به اين سؤال كه «آيا جاذبه صوت استاد فقط منحصر به لحن است يا معنا هم در آن تأثيرگذار بوده؟» گفت: استاد هم از لحن و موسيقی استفاده می‌كند و هم معنا و مفهوم كلام وحی را در نظر می‌گيرد؛ در واقع او بهره زيادی از موسيقی برده و شايد بتوان گفت استاد موسيقی قرآنی بوده است‌.
وی توجه زياد مصطفی اسماعيل به موسيقی قرآنی و مقامات صوتی را كه ماندگاری نام او در طول زمان را در پی داشته، مهمترين عامل شهرت استاد در سطح بين‌المللی دانست.
الحوسنی ميزان تأثير‌پذيری نسل‌های مختلف از استاد مصطفی اسماعيل را بسيار زياد توصيف‌ و اظهار كرد: سبكی كه استاد در قرائت در پيش‌ گرفته بود بسياری از قاريان كلام وحی را مجذوب كرد، به گونه‌ای كه از زمان خود تا عصر حاضر تأثير استاد بر قاريان كاملاً مشهود بوده است و همانگونه كه بسياری از قاريان از استادانی چون منشاوی و عبدالباسط تقليد می‌كنند، گروهی نيز از زيبايی صوت و لحن استاد مصطفی اسماعيل استفاده و تقليد می‌كنند.
وی اضافه‌كرد: به نظر من جذابيت صدای استاد برای همگان لذت‌بخش است اما با آن‌كه گروهی بر اين باورند كه خواص قاريان قرآنی بيش از عامه به صدا و لحن استاد توجه می‌كنند، به نظر من عامه مردم از نغمه‌های قرآنی استاد بيش از خواص بهره‌مند شده‌اند.
قاری اماراتی در پايان به كسانی كه سبك استاد را در پيش می‌گيرند، توصيه‌ كرد: هر قاری كه بخواهد از سبك خاصی پيروی كند بيش از هر چيز بايد به احكام و اصول تجويد توجه كند و با گوش دادن به شيوه استادی كه از وی تقليد می‌كند، برای تقويت قرائت خود تلاش كرده و اسلوب قرائت استاد خود را به خوبی ياد بگيرد.
*عبدالعزيز حسين علی الحوسنی، قاری 30 ساله اماراتی كه در رشته مهندسی كامپيوتر تحصيل كرده ‌هم اكنون به عنوان قاری و مدرس قرآن در محافل قرآنی امارات مشغول فعاليت است.
captcha