لزوم استفاده از منابع قرآنی و روايی در جهت زمينه‌سازی برای بازسازی بقيع
کد خبر: 1811941
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۲۰:۵۷

لزوم استفاده از منابع قرآنی و روايی در جهت زمينه‌سازی برای بازسازی بقيع

گروه انديشه و علم: يكی از فعاليت‌هايی كه می‌توان در امر بازسازی حرم مطهر ائمه بقيع صورت داد استفاده از منابع قرآنی و روايی در جهت زمينه‌سازی برای اين امر مهم است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد، كانون قرآن شاهد منطقه 2 مشهد، سايت زمينه‌سازی برای بازسازی بقيع كه يكی از بخش‌های پايگاه ثقلين است، فعاليت خود را حدود 2 سال است كه بر روی دامنه baghi.ir آغاز كرده است و هدف اصلی خود را زمينه‌سازی برای بازسازی بقيع در بين متفكران و حوزويان و دانشگاهيان عنوان كرده است، همچنين اين سايت با پيگيری اخبار مرتبط با بقيع سعی دارد خلاء موجود در امر اطلاع‌رسانی در اين حوزه را نيز پر كند.
مدير سايت بازسازی بقيع در گفت‌وگو با حبرنگار ايكنا افزود: از فعاليت‌های اين سايت مكاتبه با برخی از مراجع و علمای بزرگوار برای كسب ارشادات و راهنمايی‌های ايشان است.
وی اشاره كرد: آيت‌الله العظمی صافی گلپايگانی با ارسال نامه‌ای ضمن تشكر از مديريت اين سايت خواهان تلاش بيشتر در زمينه بازسازی بقيع شدند كه مشروح اين نامه بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم ..... انشاء‌الله تعالی آستان ملك پاسبان حضرات معصومين ائمه بقيع عليهم السلام كه در بقيع مدفون هستند با همت بلند و تلاش همه شيعيان به بهترين وجه بازسازی شود. اگر اين سعادت نصيب حقير شود كه كارگر ساده برای آن حرم مطهر باشم بر مهر و ماه افتخار می‌كنم. خسارات عظيم تاريخی و فرهنگی كه از تخريب اماكن اسلامی در حرمين شريفين بوسيله اين فرقه جاهل و متعصب وارد شده فوق تصور است. اين بقاع و اماكن شريفه همه سوابق تاريخی و يادگارهای ماندنی عصر اول اسلام بود كه بايد مسلمان‌ها تا دنيا باقی است از آنها پاسداری كنند كه تاريخ اين مواقف هميشه زنده و در برابر چشم جهانيان باشد.
رابعی يكی ديگر از فعاليت‌های سايت بازسازی بقيع را راه‌اندازی جستجوگر تخصصی بقيع عنوان كرد و افزود: متأسفانه به دليل نبود منابع لازم برای حوزويان و دانشگاهيان هميشه اين دغدغه در مديريت اين پايگاه بوده است تا بتواند منابع محدود موجود را به صورت يكجا گردآوری كند و در همين جهت طرح جستجوگر تخصصی بقيع را اجرا كرده است تا بتواند كمك خوبی برای جستجوگران در بخش بقيع باشد.
وی عنوان كرد: در اين جستجوگر كه اكثر وبلاگ‌ها و سايت‌های مرتبط با بحث بقيع گردآوری شده است در موضوعات مرتبط نيز دسته‌بندی شده‌اند.
مسئول برگزاری مسابقه سراسری پايان‌نامه نويسی با موضوع بازسازی بقيع در ادامه اظهار كرد: يكی ديگر از فعاليت‌های اين سايت، تلاش در جهت ايجاد زمينه فكری و علمی در ميان دانشگاهيان و حوزويان است و مسابقه پايان‌نامه نويسی يكی از اين برنامه‌هاست كه می‌تواند بستر مناسبی را برای ايجاد زمينه فكری و ذهنی در اين بخش فراهم كند.
وی در توضيح چگونگی برگزاری اين مسابقه می‌افزايد: «مظلوميت قبور امامان بقيع و آشنايی جامعه علمی و دانشگاهی كشور با اين چالش مهم جهان اسلام كه پيش روی محبين ائمه معصومين(ع) قرار گرفته است همچنين بررسی راه‌حل‌های موجود و قابل بررسی برای بازسازی حرم مطهر ائمه بقيع از قِبَل اجرای اين مسابقه فرهنگی، از جمله دلايل برپايی اين مسابقه است كه فراخوان آن از طريق پايگاه اينترنتی ثقلين و سايت بازسازی بقيع اعلام شده است و به اكثر مراكز حوزوی و دانشگاهی كشور نيز ارسال شده است؛ ضمن اينكه خبرگزاری‌های كشور نيز در پوشش خبری اين فراخوان همكاری خوبی داشته‌اند.»
وی افزود: طلاب و دانشجويانی كه در مقاطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكترای رشته‌های علوم سياسی،‌ معماری،‌ حقوق،‌ حقوق بين الملل، فقه و اصول و علوم قرآنی و ساير رشته های مرتبط تحصيل می‌كنند می‌توانند در اين مسابقه فرهنگی ـ كه به‌همت يكی از كانون‌های قرآن و اهل‌بيت ثقلين در سطح كشور برگزار می‌شود ـ شركت كنند.
مسئول پايگاه ثقلين تصريح كرد: «انتظار ما از دانشجويان و استادان گرامی طی برگزاری مسابقه اين است كه با انتخاب و يا ترغيب و تشويق ساير دانشجويان برای انتخاب موضوع پايان‌نامه با ‌عنوان «بازسازی بقيع» راه‌‌حل و طرح‌های علمی و قابل اجرايی را برای بازسازی حرم مطهر ائمه بقيع (ع) پيشنهاد دهند.
مسئول پايگاه بقيع خاطرنشان كرد: به طور حتم كسانی كه در اجرا و برگزاری و شركت در اين فراخوان خود را سهيم بدانند علاوه بر اجر معنوی كه در پيشگاه خداوند متعال و ائمه اطهار(ع) خواهند داشت، حمايت ساير نهادهای فرهنگی و علمی كشور را به دليل اهميت موضوع مطرح شده به سوی خود جلب خواهند كرد.
مسئول برگزاری مسابقه فرهنگی پايان‌نامه‌نويسی «بازسازی بقيع»، درباره نحوه حمايت اين مركز از پايان‌نامه‌های دانشجويی گفت: در حال حاضر مسئولان پايگاه ثقلين كه مجری اين مسابقه فرهنگی هستند تنها قادر به حمايت معنوی و معرفی منابع به دانشجويان هستند اما اميد است با همكاری نهادهای مختلف فرهنگی دولتی و خصوصی بتوانيم اهتمامی نيز در حمايت مادی از شركت‌كنندگان داشته باشيم.
رابعی افزود: در حال حاضر زمانی برای اختتاميه اين جشنواره قابل پيش‌بينی نيست و در فراخوان مسابقه اعلام نشده است چون بنا داريم به اميد خدا و عنايات ائمه معصومين اين مسابقه فرهنگی را تا زمانی كه حرم ائمه بقيع مورد بی توجهی و بی مهری مسئولان سعودی است ادامه دهيم.
وی بيان كرد: اما طبق پيش‌بينی‌های صورت گرفته در سال نخست و در مرحله اول اجرای مسابقه دانشجويانی كه تا پايان سال تحصيلی آينده 1388 - 1389 موفق به دفاع از پايان‌نامه خود و يا گذراندن مراحل تحقيقی در يكی از مراكز دانشگاهی و حوزوی معتبر كشور شوند، ضمن درج آثار ايشان در سايت بازسازی بقيع طی مراسمی معرفی و تجليل خواهند شد.
وی تصريح كرد: علاوه بر دانشجويان و طلاب محترمی كه در مسابقه پايان‌نامه نويسی شركت می‌كنند ساير علاقه‌مندان به شركت در اين مسابقه نيز می‌توانند آثار تحقيقی و پژوهشی خود را از طريق پايگاه اينترنتی بازسازی بقيع به آدرس www.baghi.ir و يا به آدرس مشهد، خيابان شهيد هاشمی‌‌نژاد، كوچه ناظر، شماره 42 ارسال كنند تا در اين پايگاه ثبت شود.
حميد رابعی در پايان گفت‌وگو ضمن معرفی طرح مسجد ثقلين، اين طرح را نمونه‌ای روشن از به كارگيری منابع قرآنی و روايی موجود در جهت زمينه‌سازی برای بازسازی بقيع از سوی پايگاه ثقلين عنوان كرد.
captcha