به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، در ادامه نشست واكاوی تلاوتهای استاد «كامل يوسف» از قاريان دوران طلايی قرائت قرآن در مصر، «رحيم خاكی» قاری بينالمللی كشورمان با اشاره به اينكه مطالب و معرفی استاد كامل يوسف فقط در سطح ارائه تيتر باقی ماند، گفت: هر يك از تلاوتهای ايشان در جلساتی جداگانه بايد تحليل شود و از حضور استادان ديگری به ويژه «خدامحسينی» كه ساليان زيادی با تلاوتهای اين قاری مصری، قراء زيادی را در كشور تربيت كرده است، استفاده كنيم تا حق اين موضوع به طور شايسته ادا شود.
اين گزارش حاكی است در ادامه اين نشست «محمود لطفینيا» از داوران بينالمللی كشورمان تصريح كرد: در قرائت مجلسی و استوديويی قاريان بزرگی مانند «ابوالعينين شعيشع» موفق هستند، اما چون شخصا، علاوه بر تجربه تلاوت مجلسی، در استوديو نيز تلاوت داشتهام و نيز در ابتدا از سبك مصطفی اسماعيل متأثر بودم، حس و حالی كه در قرائت مجلسی داشتم، در استوديو برايم شكل نمیگرفت و عجيب است كه چگونه شعيشع در استوديو تلاوتهای اعجابآوری را مثل تلاوت سورههای اسراء، مريم و يوسف ارائه میكند
وی بيان كرد: كامل يوسف در ابتهال و تواشيح و نيز در تلاوت قرآن در اوج است؛ مانند، طه الفشنی كه تلاوتهايی؛ مانند سوره ذاريات، حجرات و قاف دارد و ايشان مشهور به انشاد و ابتهالخوانی است و يا «محمد نقشبندی» هم خيلی زيبا و دلنشين تلاوت قرآن دارد، اما ويژگیهای اجرای ابتهال و تواشيح او خيلی برجسته است.
اين مدرس قرآن كريم در ادامه نشست، پرداختن به بحث حزن در تلاوت را قابل توجه دانست و گفت: اظهار نظراتی درباره حزن در تلاوت صورت میگيرد كه با واقعيت منطبق نيست، در وصايای پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع)، تلاوت قرآن همراه با حزن سفارش شده است، بر همين مبنی است كه سالهای سال در عين حالی كه در فن قرائت قرآن از موسيقی استفاده میشود، اما اين موسيقی هنوز نتوانسته از شئون تلاوت قرآن خارج شود.
وی افزود: علت اين است كه تمام نغمات و مقاماتی كه برای تلاوت قرآن استفاده میشود، در دايره حزن است، اما اين تأثر در شنونده و تأثيرپذيری آن در قالب حزن متعارف حالت غم، اندوه و تفكر ويژه است كه اين موضوع متأثر از صوت خواهد بود؛ يعنی وقتی صدای محمد صديق منشاوی و يا كامل يوسف را میشنويد، اين دو از كسانی هستند كه جدا از شيوه ارائه، در جنس صدا حزنی نهفته دارند كه به درون افراد؛ يعنی نوع توجهی كه قاری به قرآن دارد و ارتباط معنوی كه با آيات قرآن ايجاد میكند، مرتبط است.
بنابر اين گزارش، در ادامه «عباس سليمی» مجموع نكاتی را كه لطفینيا و خاكی، اين دو كارشناس قرائت قرآن كريم، درباره تلاوتهای كامل يوسف مطرح كردند، قابل تجميع دانست و گفت: میتوان برخی از اين قاريان برتر مصری را واجد هر دو ويژگی برونگرايی و درونگرايی دانست.
همچنين در اين نشست ارتباط تلفنی با «طاروطی»، از قاريان بنام مصری برقرار شد تا نظر وی را درباره تلاوت كامل يوسف به عنوان قاری متقدم قرائت قرآن جويا شويم كه طاورطی نظر خود را درباره ابعاد فنی قرائت اين استاد مصری اينگونه بيان كرد: استاد مرحوم شيخ كامل يوسف البهتيمی از بزرگان قرائت مصر و از نسل قديم قراء است كه معروف به نسل طلايی قرائت قرآن كريم هستند؛ استاد كامل يوسف قرائتهای بسيار زيبا و جذابی را ارائه كرد و اين صدای زيبا و دلنشين تأثير زيادی در نفوس، روح و جان شنوندگان داشت.
وی ادامه داد: او علاوه بر صدای زيبا، توانايیهای فنی بالايی داشت، به طوری كه قرائت زيبا و ادای صوت اين قاری بزرگ، معانی و مفاهيم آيات را برای شنونده مجسم میكرد و اين اسلوب زيبای اين استاد در قرائت قرآن از ويژگیهای ممتاز قرائت وی بود. استاد كامل يوسف از شخصيتهايی بود كه علاوه بر تلاوت قرآن، مهارت زيادی در زمينه ابتهالات دينی و تواشيح داشت كه اين در ميان قاريان قرآن كريم كمنظير است؛ زيرا تمامی قاريان نمیتوانند ابتهالات و سرودهای دينی را بسيار قوی ادا كنند.
همچنين محمود لطفینيا در پايان سخنان خود، خطاب به قاريان، نا آشنايی با زبان عربی را مشكلی در بين قراء ايرانی دانست و گفت: قاری قرآن برای اينكه احساس صحيحی از تلاوت خود منتقل كند، حتماً بايد با زبان عربی آشنا باشد؛ يعنی به صرف ترجمه نمیتوان اكتفا كرد، اينكه شما ترجمههايی را بخوانيد و بخواهيد مثل كامل يوسف و يا مصطفی اسماعيل بخوانيد، غير ممكن است، بايد با زبان عربی تا حدودی آشنا بود، هر ميزان اين آگاهی بيشتر باشد، ميزان موفقيت قاری با توجه به آنچه از مقامات موسيقی میداند، بيشتر خواهد شد.
وی تصريح كرد: تلاوت؛ يعنی رساندن پيام و بعد بايد به آن پيام عمل كرد، اما برای فراگيری فن تلاوت قرآن، رجوع به قدما و قراء عصر طلايی از ملزومات است، متأسفانه قراء جوان ما به دليل جذابيتهای موسيقايی ـ كه منطبق با معنی، مفهوم، دقايق و ظرايف تلاوت قرآن نيست ـ با قراء جوان مصر ارتباط برقرار میكنند كه لازم است، اما قاری بايد بر روی تلاوت قراء بزرگی مثل «عبدالفتاح شعشاعی» و «محمد رفعت» مطالعه كند و اگر آيهای از تلاوت محمد رفعت را گوش داد، ممكن نيست كه متأثر نشود.
يادآوری میشود، در نشست واكاوی تلاوتهای استاد «كامل يوسف» كه با حضور «عباس سليمی» پيشكسوت قرآنی، «محمود لطفینيا» و «رحيم خاكی» از قاريان بينالمللی كشورمان برگزار شد، با اشاره به اينكه كامل يوسف تنها نمونهای است كه در دو مقوله قرائت قرآن و ابتهال به تبحر رسيده است، عنوان شد: تلاوتهای «كامل يوسف» زمينهای رنگی و متنوع از تحريرها و تنوع در لحن است.