به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه مؤسسات قرآنی مردمنهاد، «سيدمحمد سجادیراد»، كه در ايام شهادت حضرت علیبنموسیالرضا(ع) از استان خراسان شمالی و شهرستان سپهرآئين زائر آن امام رئوف در مشهد مقدس شده بود، از غربت ائمه مظلوم بقيع اشك در چشمانش حلقه زده بود و وقتی نام امام حسن مجتبی(ع) را به زبان میآورد به ياد تنها سفر مدينه خود در قريب به چهل سال قبل میافتاد كه اشك چشمانش تنها آبی بوده كه مانع از بلند شدن گرد غربت و مظلوميت بقيع شده و پس از شنيدن نام جد خود حضرت امام زينالعابدين(ع) انگار بوی خاك بقيع را از فاصلهای به نزديكی دلش تا مدينه استشمام میكرد و انگار دوباره خروار خروار غم و اندوه در قلبش زنده شده بود.
سيد محمد سجادی اكنون با قريب به هشتاد سال سن خاطرات ارزشمندی از بقيع و مدينه در صندوقچه ذهن خود داشت و به همين دليل در ايام شهادت حضرت ثامنالحجج علیبنموسیالرضا پای صحبتهای او نشستيم تا بخشی از آن خاطرات غريب را برای نسلهای آينده ثبت كنيم.
سيد محمد سجادیراد از اهالی روستای روئين اسفراين كه چهل سال پيش زائر ائمه بقيع و حضرت رسول اكرم(ع) بوده است در ابتدای سخنان خود لحظات ابتدای ورود به شهر پيغمبر و پس آن مسجدالنبی و بقيع غريب را جزء ماندگارترين خاطرات زندگی خود عنوان كرد و پس از ذكر اين مطلب افزود: هنوز هم وقتی به ياد پلكان ابتدای قبرستان بقيع میافتم شوق زيارت دلم را همراه كبوتران بقيع میكند.
سيد محمد سجادی در ادامه سخنان خود تصريح كرد: پس از ورود به محوطه قبرستان بقيع بر سر مزار امام حسن مجتبی(ع) و امام سجاد(ع) و امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) حاضر شديم و در حالی كه سنگينی بار غربت و مظلوميت ائمه بقيع پشتمان را خم كرده بود، سربازان سعودی مانع نشستنمان میشدند.
حاجی محمد كه انگار تازه از زيارت ائمه بقيع برگشته بود سپس با اشاره به آزادی زائران در خواندن زيارتنامه ائمه بقيع طی آن سالها تصريح كرد: در عين حال بغضی كه در گلويمان افتاده بود مانع از اين شده بود كه صدای بلندی شنيده شود.
زائر حضرت علیبنموسی الرضا(ع) در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به جايگاه امام هشتم در نزد شيعيان ايران خاطرنشان كرد: زائری كه برای نخستين بار وارد مدينه میشود وقتی قبور خراب شده امام دوم و چهارم و پنجم و ششم خود را مشاهده میكند برای عزاداری نيازی به روضه خوان ندارد و زمين و آسمان بقيع خود برای بازگويی مظلوميت اهلبيت مطهر حضرت رسول اكرم كفايت میكنند.
وی در بخش ديگری از خاطرات خود به ساير قبور مطهر بقيع اشاره كرد و افزود: محدوديتهايی كه از سوی سعودیها در اطراف قبور مطهر ائمه اطهار بقيع ايجاد شده بود، در ساير قبور بقيع وجود نداشت و زائرين میتوانستند به راحتی زيارت كنند و بر سر قبور بنشينند.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به غربت قبور حضرت فاطمه بنت اسد مادر گرامی حضرت علی(ع) و حضرت امالبنين مادر گرامی حضرت ابالفضل(ع) گفت: قبرستان بقيع به دو بخش كلی تقسيم شده است و محل دفن شيعيان از محل دفن اهل سنت جداست.
وی در بخش ديگری از سخنان خود افزود: طی همان سفری كه داشتيم يكی از دوستان نزديكم در مدينه رحلت كرد كه پس از كسب مجوز او را در قبرستان بقيع دفن كرديم كه محل دفن او در نزديكی قبور مطهر ائمه بقيع در بخش شيعيان قرار داشت.
سيد محمد سجادیراد كه همزمان با آغاز حكومت رژيم آلسعود و تخريب حرم مطهر ائمه بقيع در يكی از روستاهای استان خراسانشمالی به دنيا آمده است با اشاره به ميزان زائران اهلسنت كه برای زيارت خلفای خود در حرم نبوی و قبرستان بقيع حضور داشتند تأكيد كرد: وهابيت در برخورد با زائران سنی سختگيری كمتری داشت لكن همانها نيز در بقيع و قبر خليفه سومشان محدوديت داشتند.
حاجی محمد سجادیراد خاطرنشان كرد: زائران سنی برای نشان دادن ميزان اهميت قبور خلفايشان در نزد اهل سنت به زائران شيعه از هيچ كوششی دريع نمیكردند و هميشه سعی میكردند وجود قبور خلفای اول و دومشان را كه در كنار حضرت رسول اكرم(ص) قرار دارد نوعی برتری نسبت به شيعيان نشان دهند.
سيد محمد سجادیراد كه همزمان با ايام شهادت حضرت رسول اكرم(ص) و امام حسنمجتبی(ع) و حضرت علیبنموسیالرضا(ع) به مشهد مسافرت كرده است در پايان سخنان خود با اشاره به عقايد منحرف فرقه ضاله وهابيت كه مهمترين عامل تخريب حرم مطهر ائمه بقيع طی سالهای گذشته بوده است بر پيگيری مؤثرتر و بيشتر امر بازسازی حرم مطهر ائمه بقيع از سوی مسئولان جمهوری اسلامی ايران تأكيد كرد.
خبرنگار: حميد رابعی