بانو «همايونی» تمام زندگی خود را صرف تحصيل علم كرد
کد خبر: 1892671
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۷
بزرگداشت خادم‌القرآن الكريم خانم «زينت‌السادات همايونی»/ 26

بانو «همايونی» تمام زندگی خود را صرف تحصيل علم كرد

گروه فعاليت‌های قرآنی: مسئول مركز قرآن ثامن‌الائمه(ع) اصفهان با تأكيد بر ويژگی‌های عشق به تحصيل و اهل بيت(ع) گفت: از ابتدای زندگی عشق به علم و فراگيری دانش تمام زندگی بانو همايونی را تحت‌الشعاع قرار داده بود. به هر حال می‌توان گفت كه بانو همايونی تمام زندگی خود را صرف تحصيل علم كرد.

حجت‌الاسلام و المسلمين «سيد‌‌ايمان مصلحی» مسئول مركز قرآن ثامن‌الائمه(ع) شعبه زينبيه اصفهان، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) ضمن بيان اين مطلب در مورد ميزان و نحوه آشنايی خود با بانو همايونی گفت: يكی از ويژگی‌های مهم بانو همايونی، عشق به علم و تحصيل آن است، از اول زندگی عشق به علم و فراگيری دانش تمام زندگی بانو همايونی را تحت‌الشعاع قرار داده بود، حتی بحث ازدواجشان و جزئی‌ترين مسائل زندگی‌اش را طوری تنظيم می‌كرد كه حتماً تحصيل ادامه پيدا كند و اين در شرايطی است كه سطح فرهنگ جامعه در آن زمان اين‌گونه نبود. به هر حال تقريباً می‌توان گفت كه بانو همايونی زندگی خود را فدای تحصيل علم كرد.
وی افزود: ويژگی ديگر بانو همايونی اين است كه وی شاگرد مفيد و مؤثر بانو مجتهده امين بوده است. شاگرد خوب بودن از ويژگی‌هايی است كه اگر كسی اين ويژگی را داشته باشد نيمی از راه تحصيل را رفته است، بانو همايونی شاگرد بسيار خوبی برای بانو مجتهده امين بود، چون بانو مجتهده امين جلساتی داشت و بانوان زيادی در درس‌هايش شركت می‌كردند، اما اين‌كه يك نفر اين قدر از بانو امين استفاده علمی كند مهم است. بانو امين شاگردان مختلفی داشت و علمای مختلفی به منزلش می‌آمدند و از كلاس‌های درسش استفاده می‌كردند.
مصلحی در ادامه سخنانش اظهار كرد: بانو مجتهده امين غير از اين‌كه اولين بانوی مجتهده بود، سطح علمی و عرفانش هم خيلی بالا بود و علمای طراز اولی از بانو امين اجازه اجتهاد و روايت دارند. بنابراين شاگرد مفيد بودن چنين شخصی مهم است. بعد از درگذشت بانو محتهده امين، بانو همايونی خيلی خوب توانست نام و ياد بانو مجتهده امين را زنده نگه دارد.
مسئول مركز قرآن ثامن‌الائمه(ع) اصفهان تأكيد كرد: بانو امين يك پسر بيشتر نداشت و اين بانو همايونی است كه اين رسالت را برعهده گرفت و پرچمدار نگهبانی از آثار بانو مجتهده امين و نشر نام و ياد عالمه بزرگ است. اكنون هم اين گونه است و بانو همايونی همه چيز را رصد می‌كند كه كسی درباره بانو امين چيزی نگويد و ننويسد كه با شخصيت او تطبيقی نداشته باشد و يا به گزاف باشد و اين موارد هم اتفاق افتاده كه بانو همايونی به سرعت جلوی آن‌ها را گرفته است.
مصلحی در ادامه سخنانش در مورد ديگر ويژگی‌های بانو همايونی اظهار كرد: يك ويژگی ديگر بانو همايونی، پركار بودنش است، اكنون كه در سن بيش از نود سالگی خيلی پركار است و يكی، دو سال قبل آخرين اثر خود را نوشته است. بانو همايونی حتی اكنون هم دغدغه تربيت و هدايت بانوان و دختران را دارد و سعی می‌كند كه در منزل خود شاگردان خصوصی را راهنمايی كند تا آن‌ها حرف‌های او را به گروه شاگردان خود منتقل كنند. بانو همايونی مصداق ضرب‌المثل «ز دانش دل پير برنا بود است.»
وی در ادامه سخنانش در مورد تأليفات بانو همايونی اظهار كرد: در مورد تأليفات بانو همايونی، بخشی مربوط به شخصيت زن است، چون بانو همايونی نگاه ويژه‌ای به شخصيت و مقام زن دارند و خيلی از مسائلی كه در گذشته در مورد بانوان وجود داشت و مورد پايين آمدن شخصيت اجتماعی‌شان بود ناراحت بود و سعی تمام در رفع مظلوميت مقام زن داشت و از استفاده ابزاری كه از زن در جهان می‌شود، ناراحت است و ديدگاه انتقادی نسبت به اين مسائل دارد.
اين فعال قرآنی تصريح كرد: غير از حساسيتی كه بانو همايونی به اين مسائل دارد، بحث عشق و محبت به اهل بيت(ع) محوريتی در تحقيقات و تأليفاتش دارد كه می‌توان گفت عشق ذوی‌القربی كه كتاب بسيار زيبا و خيلی دقيق و گويايی است در اين زمينه. به نظر اين حقير كه البته در اين حد نيستم می‌توان گفت كه يكی از مهم‌ترين تأليفات بانو همايونی است كه خيلی كاربرد دارد. معارف اسلامی كه در عشق به ذوی‌القربی و محبت و مؤدت آن‌ها به عنوان مزد رسالت پيامبر(ص) خداوند اعلام می‌كند. خوب در اين مورد انسان بايد تلاش كند كه وظيفه خود را نسبت به اين امر بداند و اين امر قابل توجهی است كه بانو همايونی تحقيقات مفصلی و جداگانه‌ای در اين زمينه دارد.
حجت‌الاسلام مصلحی در مورد چگونگی آشنايی خود با بانو همايونی گفت: بنده به خاطر اين‌كه در حوزه علميه هستم و بانو همايونی تنها شاگرد زنده بانو مجتهده امين است، از دور با ايشان آشنايی داشتم، ولی به جهت اين‌كه بانو همايونی در منزلش تنها زندگی می‌كند، چند نفر از بانوان هستند هم در جلسات سخنرانی بانو همايونی شركت می‌كنند و هم در منزل به او كمك می‌كنند كه يكی از بانوان دختر عموی مادر من است كه بيشتر از همه هم با بانو همايونی نزديك است.
وی تصريح كرد: از اين جهت بنده بيشتر در جريان احوالات بانو همايونی قرار گرفتم تا اين‌كه تصميم گرفتيم در مؤسسه ثامن‌الائمه(ع) كه هر ساله همايش اساتيد قرآن را برگزار می‌كنيم و از اساتيد و مربيان ثامن‌الائمه(ع) تقدير می‌كنيم و به عنوان تكريم خادمان و پيشكسوتان هم چند نفری را مورد تجليل قرار می‌دهيم، چون‌كه مسئوليت بخشی از اين كار بر عهده من بود، بنده بانو همايونی را معرفی كردم تا از بانو همايونی در ويژه‌برنامه‌ای تجليل به عمل آيد كه اين‌گونه هم شد. به اين خاطر بيشتر خدمت بانو همايونی رسيدم و از نزديك‌تر با ايشان آشنا شدم.
captcha