تكيه «نايب آقامراد» از قديمی‌ترين تكايای كرمانشاه
کد خبر: 2023981
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۷

تكيه «نايب آقامراد» از قديمی‌ترين تكايای كرمانشاه

گروه سياسی و اجتماعی: تكيه «نايب آقامراد»، از قديمی‌ترين تكايای شهر كرمانشاه است كه به دست مرحوم نايب آقامراد در سال 1324هجری شمسی ساخته شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كرمانشاه تكيه «نايب آقامراد»، كرمانشاه يكی ديگر از صدها بنای مذهبی استان كرمانشاه است كه در مركز اين شهر و در محله فيض‌آباد واقع شده است.
تكيه نايب آقامراد فيض‌آباد كرمانشاه در محله قديمی فيض‌آباد كه بخش‌هايی از آن چند سالی است به واسطه مرمت بخش‌های قديمی جابه جا و قطعه به قطعه هم نوسازی شده در كنار هيأت «مسلم‌بن عقيل» قرار دارد.
اين تكيه در نزديكی مسجد« زردويی‌ها»، پشت به مسجد، و ورودی آن از گذر قديمی اين محله است كه از دور هويدا است.
در خصوص تاريخچه احداث اين تكيه، مداركی پيرامون تكيه كه وضعيت پيشينه آن را مشخص نمايد بدست نيامده اما در مصالحه‌نامه معمار «عبداله صيفی» به تاريخ 26 فروردين 1324 خورشيدی آمده است: از حين فوت مصالح الی يكصد سال خورشيدی سه نفر مصالحون و اعقاب آن عوايب و درآمد مورد مصالحه را همه ساله در ليالی دهه عاشورا در تكيه معروف به نايب آقامراد روضه خوانی و اصعام نمايند، چنين استنباط می‌شود كه به دستور مرحوم نايب آقامراد و توسط معمار عبداله صيفی ساخته شده است.
با اين وجود می‌توان به درستی به نام ساختمان تكيه نايب‌آقا‌مراد فيض‌آباد كه برخی از اهالی محل به اشتباه آن را تكيه نايب آقابرار می‌دانند، پی برد.
بنا به آنچه در مصاحبه‌هايی كه با معمران و اهالی محل به عمل آمده، قبر مرحوم نايب آقامراد كه به عنوان بانی تكيه شناخته می‌شود در درون ساختمان تكيه است.
بنای تكيه نايب‌آقامراد فيض‌آباد كرمانشاه از لحاظ معماری، بنايی بسيار ساده و شكيل است كه دارای روحی خاص و معنوی است.
captcha