مسجد آيت‌الله «جليلی»بنای مذهبی دوره زنديه
کد خبر: 2031591
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۰

مسجد آيت‌الله «جليلی»بنای مذهبی دوره زنديه

گروه سياسی و اجتماعی: مسجد «جليلی» از بناهای مذهبی دوره زنديه و اولين مسجدی است كه در شهر كرمانشاه ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كرمانشاه، مسجد آيت‌الله «جليلی» كرمانشاه نيز يكی ديگر از صدها بنای مذهبی استان كرمانشاه است كه در مركز اين شهر واقع شده است.
بنای اصلی اين مسجد در حدود سال 1185 هجری شمسی در روزگار سلطنت كريم‌خان زند به وجود آمده و اولين مسجدی بوده كه در كرمانشاه احداث شده است.
بانی اصلی مسجد جليلی كرمانشاه، شفيع‌خان زند بوده كه اين مسجد را برای اقامه نماز جماعت آيت‌الله« آخوند ملا عبدالجليل زنگنه كركوتی» از علمای به نام كرمانشاهی در دوران خود ساخته و بعدا در سال 1295 هجری شمسی آيت‌الله «آقا عبدالرحمن» نواده آن مرحوم به تعمير و توسعه مسجد اقدام كرده است.
تجديد بنای اين مسجد به همت آيت‌الله « عبدالجليل جليلی» از محل ثلث مرحوم «سلطان مراد اشجاری» و با مساعدت« حسن كرمانيان» در اسفند 1353 هجری شمسی پايان پذيرفت و به وضعيت كنونی درآمد.
اين مسجد در حال حاضر به صورت ميدانی در آمده است كه دور تا دور آن را خيابان گرفته است.
در خصوص معماری اين بنای مذهبی استان كرمانشاه، اين مسجد دارای معماری اسلامی خاصی است و از آنجايی كه در بخشی از مركز شهر واقع شده، مناره‌های بلند آن از چند طرف قابل رؤيت است.
مسجد آيت‌الله جليلی كرمانشاه به دليل قدمت تاريخی‌اش و همچنين موارد بيان شده در بين مردم كرمانشاه دارای احترام و جايگاه خاصی است.
captcha