کد خبر: 2056417
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۳

اخلاق در اسلام بر توجه به حيات انسانی تأكيد دارد

گروه انديشه و علم: خداوند انسان را به سه اصل جهان دانی، جهان آرايی و جهان بانی دعوت كرده است كه بخشی از اين امور به مسائل اعتقادی، بخشی به مسائل اجتماعی و بخشی نيز به مسائل اخلاقی برمی‌گردد و مسائل اخلاقی در اسلام به حيات انسانی توجه دارند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، آيت‌الله العظمی «عبدالله جوادی آملی»، رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء، نهم دی‌ماه در درس اخلاق هفتگی كه با حضور طلاب و دانشجويان از شهرهای مختلف كشور برگزار شد، در سخنانی اظهار كرد: خداوند تبارك و تعالی در قرآن كريم انسان را به سه اصل جهان دانی، جهان آرايی و جهان بانی دعوت كرده است كه بخشی از اين امور به مسائل اعتقادی، بخشی به مسائل اجتماعی و بخشی نيز به مسائل اخلاقی برمی‌گردد و و مسائل اخلاقی در اسلام به حيات انسانی توجه دارند.
وی با بيان اينكه مسائل اخلاقی به جهان آرايی برمی‌گردد، تأكيد كرد: فرد مؤمن زينت يك جامعه است زيرا نه بيراهه می‌رود و نه راه كسی را می‌بندد.
استاد برجسته حوزه علميه تصريح كرد: ما با دو گونه مؤدبانه و غير مؤدبانه می‌توانيم حرف بزنيم و راه برويم، ادب، هنر در رفتار، گفتار و كردار است كه بايد به آن توجه كرد.
براساس اين گزارش به نقل از دفتر آيت‌الله جوادی آملی اين مرجع تقليد با تأكيد بر اين نكته ما موظف هستيم جهان را بيارائيم، تأكيد كرد: زيبايی جهان به ادب مردمان آن جامعه و سرزمين است، انسانی كه حيات انسانی خود را به بازی نگيرد می‌شود مؤدب.
اين مفسر بزرگ قرآن كريم تأكيد كرد: انسان نبايد به ميل خود در امور بازيگری كند، مؤمن از كار بيهوده و ياوه رويگردان است، آيات و روايات زيادی نيز اين مسئله را تأييد می‌كنند.
مرجع عاليقدر جهان تشيع عنوان كرد: انسان مؤمن نه تنها به سمت بازيگری نمی‌رود، بلكه مجذوب بازی هم نمی‌شود و با دسيسه شيطان هم از پای درنمی‌آيد.
وی تأكيد كرد: گاهی ديو شيطنت احرام می‌بندد و می‌خواهد دور كعبه دل طواف كند و منتظر فرصتی برای ورود و نفوذ است، فرد مؤمن در اين گونه مواقع بصير است و شيطان را طرد می‌كند؛ جامعه نيز اگر اين گونه باشد آرايش می‌يابد.
آيت‌الله العظمی جوادی آملی گفت: انسان وقتی كمالات را عطيه خدا دانست و به فقر خود واقف شد، معلوم می‌شود هرچه دارد از ناحيه ذات اقدس اله است و بايد همواره شاكر و قدردان خدا باشد.
ايشان تصريح كرد: اگر فيض خدا بر ما بتابد توفيق نصيب ما می‌شود، وقتی فيض الهی نباشد اگر خودمان را بخواهيم حساب كنيم همچون يك ذره و مثقال و بلكه كوچك‌تر از آن هستيم.
استاد برجسته حوزه علميه در ادامه با اشاره به نامه چهارم امام‌علی(ع) در كتاب نهج‌البلاغه، تصريح كرد: امام‌علی(ع) وقتی كه عده‌ای زمينه جنگ جمل را فراهم كردند، وارد بصره شدند، والی بصره كه از طرف ايشان منصوب بود گزارشی خدمت امام ارائه كرد.
آيت‌الله العظمی جوادی آملی يادآور شد: حضرت علی(ع) نيز نامه‌ای به او مرقوم كردند و تأكيد كردند: اينها كه شورش كردند اگر برگشتند و از حكومت مركزی اطاعت كردند كه اين همان چيزی است كه ما می‌خواهيم، اما اگر لوازم و ملزومات حادثه طوری است كه آن‌ها را به سمت اختلاف و انشقاق جامعه كشاند با اين طيف مقابله و برخورد كن.
معظم له تصريح كرد: امام‌علی(ع) همچنين در اين نامه تصريح كردند يك عده مطيع و يك عده هم ساكت، منزوی و بی تفاوت هستند، از افراد مطيع كمك بگير و به افراد بی تفاوت و منزوی نيز كاری نداشته باش، چون افراد بی تفاوت اگر هم وارد صحنه شوند ديگران را متزلزل می‌كنند.
captcha