يادمان سردار جاويدالاثر «احمد متوسليان» در خرم‌آباد برگزار شد
کد خبر: 2149730
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۵

يادمان سردار جاويدالاثر «احمد متوسليان» در خرم‌آباد برگزار شد

گروه سياسی و اجتماعی: يادمان سردار جاويدالاثر «احمد متوسليان» عصر سه‌شنبه، 14 تيرماه در خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه لرستان، اين يادمان با همكاری اداره كل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنياد شهيد و امور ايثارگران استان لرستان و هيئت دلسوختگان حضرت زهرا(س) خرم‌آباد و لرستان عصر سه‌شنبه، 14 تيرماه در قلعه تاريخی فلك‌الافلاك خرم‌آباد برگزار شد.
در اين يادمان كه جمعی از مديران و خانواده معظم شهدا حضور داشتند، «مصطفی اسكندری»، رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران استان لرستان در سخنانی پيرامون جايگاه شهدا، گفت: شهدا به‌خاطر اسلام، نظام و ولايت از همه چيز خود گذشتند و با خدا معامله كردند.
وی افزود: شهدا نيازی به اين‌گونه مجالس و محافل و يادمان‌ها ندارند و اين ما هستيم كه می‌خواهيم با برگزاری اين قبيل مجالس خود را به مشعل فروزان شهدا نزديك كنيم تا راه شهدا را گم نكنيم.
اسكندری با بيان اينكه اگر از خط شهدا فاصله بگيريم جزء مطرودين و مردودين خواهيم بود، گفت: ما در قبال شهدا وظيفه داريم در جهت حفظ و حراست از جايگاه شهدا و فرهنگ شهدا و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت تلاش كنيم.
وی يادآور شد: امروز نسل جوان جامعه با وجودی‌ اينكه دوران دفاع مقدس را درك نكرده‌اند اما با فرهنگ ايثار و شهادت به‌خوبی آشنا هستند و حضور آنان در اين مراسم‌ و محفل شهدا گويای اين است كه آنها به شهدا، ولايت و مملكت خود عشق می‌ورزند.
در بخشی از اين يادمان، «جواد اكبری»، فرمانده سپاه مريوان و از همرزمان سردار متوسليان به بيان خاطراتی در رابطه با اين سردار سپاه پرداخت.
وی گفت: برخی متوسليان را به‌عنوان فردی خشن به جوانان معرفی كرده‌اند، در صورتی كه وی با سوء استفاده كنندگان به شدت برخورد می‌كرد، حاج احمد متوسليان غذا و پوشاك خانواده‌های ضد انقلاب را در كردستان تأمين می‌كرد و می‌گفت: ما با زن و پچه‌های ضد انقلاب كاری نداريم و با اين شيوه بود كه ضد انقلاب گروه گروه پشيمان می‌شدند و خود را تسليم می‌كردند و امان‌نامه می‌گرفتند.
وی افزود: احمد متوسليان در كردستان و جنوب زحمات زيادی كشيد و رزمندگان از حاج احمد نيرو می‌گرفتند.
همرزم جاويدالاثر احمد متوسليان تنش‌های ايجاد شده توسط ضد انقلاب در استان‌های مرزی را ناشی از ضربات زيادی دانست كه آمريكا با استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران خورده بود و در آن برهه متوسليان و شهيد بروجردی برای مقابله با ضد انقلاب راهی كردستان شدند.
اكبری ادامه داد: با وجود اينكه منطقه عملياتی از لحاظ نيرو و تسليحات نظامی تحريم بود، اما متوسليان با توكلی كه به خدا داشت عمليات‌ها را انجام می‌داد.
يادآوری می‌شود، سردار جاويدالاثر «احمد متوسليان» احمد متوسليان در سال ۱۳۳۲ در يكی از محلات جنوب شهر تهران به دنيا آمد.پدرش اصالتاً يزدی و اهل سانيج از توابع شهرستان تفت بود در سال ۱۳۵۱ موفق به اخذ ديپلم گرديد و سپس به خدمت سربازی اعزام شد و در شيراز دوره تخصصی تانك را گذراند و پس از آن، به سرپل ذهاب اعزام شد.
در سال ۱۳۵۴ توسط اكيپی از كميته مشترك ضد خراب‌كاری ساواك دستگير و روانه زندان شد و مدت پنج ماه را در زندان فلك‌الافلاك خرم‌آباد در سلولی انفرادی گذراند. با پيروزی انقلاب اسلامی ايران، مسئوليت تشكيل كميته انقلاب اسلامی محل خويش را عهده‌دار شد. پس از شكل گيری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اين ارگان پيوست و به سازماندهی نيروها همت گماشت.
پس از شروع آشوب‌های كردستان در اسفند سال ۱۳۵۷ داوطلبانه عازم كردستان شد و بخشی از نا‌آرامی‌های آنجا را سامان بخشيد و در اوايل خرداد ۱۳۵۹ موفق شد شهرستان مريوان را كه در تصرف ضد انقلاب بود، آزاد كند. از اين روی مسئوليت سپاه مريوان بر عهده او گذاشته شد.
در دی ماه ۱۳۶۰ عمليات محمد رسول‌الله از دو محور مريوان و پاوه بر روی منطقه خرمال توسط احمد موسليان و ابراهيم همت رهبری شد كه اين عمليات سنگ بنای تأسيس تيپ ۲۷ رسول‌الله به شمار می‌رود. متوسليان در سال ۱۳۶۰ پس از بازگشت از مراسم حج، از طرف محسن رضايی (فرمانده كل سپاه) مامور فرماندهی سپاه مريوان و پاوه تيپ محمدرسول‌الله شد و به همراه بروجردی راهی جبهه‌های جنوب شد.
در شب ۱۰ ارديبهشت ماه سال ۱۳۶۱ عمليات بيت‌المقدس به فرماندهی احمد متوسليان از منطقه دارخوين به سمت جاده اهواز–خرمشهر آغاز شد كه موجب آزادسازی خرمشهر شد. در پی آزادسازی خرمشهر، او به همراه ديگر فرماندهان فتح خرمشهر نزد روح‌الله خمينی رفته و خمينی آنها را، به ويژه احمد را به گرمی مورد تفقد خاص قرار داد.
وی در اواخر خرداد سال ۱۳۶۱ در مأموريتی به همراه يك هيات عالی‌رتبه ديپلماتيك از مسئولين سياسی-نظامی ايران راهی سوريه شد تا راه‌های مساعدت به مردم لبنان را بررسی نمايد.
سرانجام وی در ۱۴ تير سال ۱۳۶۱، به همراه اتومبيل هيئت نمايندگی ديپلماتيك ايران هنگام ورود توسط فالانژيست‌ها متوقف و توسط نيروهايی اسرئيلی ربوده شده و گروگان گرفته شدند. سمير جعجع يكی از رهبران فالانژها پس از آزادی از زندان اعتراف كرد كه گروگان‌های ايرانی به نيروهای وی تحويل داده شده و سپس توسط آنان كشته شده اند وليكن مقامات ايرانی اين ادعا را مشكوك دانسته‌اند.
captcha