آيت‌الله كوچه باغی از علمای تبريز دارفانی را وداع گفت
کد خبر: 2164649
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۹

آيت‌الله كوچه باغی از علمای تبريز دارفانی را وداع گفت

گروه سياسی و اجتماعی: آيت‌الله ميرزا محسن كوچه باغی از علمای برجسته تبريز سه‌شنبه، 11 مردادماه دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه حوزه‌های علميه، آيت‌الله ميرزا محسن كوچه باغی، از علمای برجسته منطقه آذربايجان و امام جماعت مسجد آيت‌الله انگجی تبريز شب گذشته به علت كهولت سن دارفانی را وداع گفت.
بنا بر اين گزارش، مراسم تشييع پيكر اين عالم پنج‌شنبه، 13 مردادماه، پنج‌شنبه ساعت 10 از مقابل مسجد آيت‌الله انگجی واقع در خيابان جمهوری اسلامی به سمت چهار راه فلسطين برگزار، و پس از اقامه نماز توسط آيت‌الله مجتهد شبستری در قطعه صديقين وادی رحمت تبريز به خاك سپرده می‌شود.
آيت‌الله كوچه باغی در 11 ربيع الاول سال 1345 هـ.ق در خانواده‌ای مذهبی، متدين و روحانی در شهر تبريز ديده به جهان گشود و پدرش آيت‌الله ميرزا عباسعلی كوچه باغی از علما و روحانيون صاحب نام آن زمان در تبريز بود.
زمان درس اين عالم علوم دينی در مدرسه همزمان با ديكتاتوری رضاخانی بود و به علت سخت‌گيری در انجام امور مذهبی در دوره‌های بالاتر تا مدتی رفتن به مدرسه را به تأخير انداخت و مشغول كار در بازار و تحصيل دروس حوزوی در مسجد جامع تبريز شد.
در زمان رضاخان با توجه به سخت‌گيری‌ها و مقابله با علوم دينی تعداد طلابی كه در مسجد جامع تبريز مشغول تحصيل بودند. از 7 نفر تجاوز نمی‌‌كرد و آيت‌الله كوچه باغی نيز يكی از آن‌ها بودند و بعد از مدتی كه از محضر پدر بهره‌مند شد، همزمان با تحصيل، به تدريس دروسی چون صمديه، صرف مير، امثله و... می‌‌پرداختند و در سكوی مسجد شيخ لر جلسات رفع اشكال برای برخی طلاب برگزار می‌كرد.
اين عالم تبريزی از محضر اساتيدی همچون آيت‌الله بادكوبه‌ای، آيت‌الله ميرزا باقر واعظ ويجويه‌ای و آيت‌الله شنب غازانی، آيت‌الله ميرزا رضی زنوزی، آيت‌الله شيخ علی‌اكبر نحوی، آيت‌الله سيدعلی مولانا، آيت‌الله حجت ايروانی و آيت‌الله شهيدی بهره‌مند شد.
آيت‌الله كوچه باغی دروس خارج را تا حدودی از اساتيد حوزه تبريز و قم تلمذ كرده ولی اشتياق وی به علم و دانش و عدم رضايت از سطح دروس تدريس شده و تكميل معلومات، وی را مجاب كرد تا به نجف اشرف هجرت كند.
وی در آن زمان با مراجع قم نيز ارتباط داشت كه از آن عده می‌‌توان به آيت‌الله‌العظمی‌ ‌بروجردی اشاره كرد كه در 23 سالگی اجازه وكالت از ايشان داشت و به گفته آيت‌الله بروجردی جوان‌ترين وكيل ايشان به شمار می‌‌آمد.
از جمله آثار تأليفی آيت‌الله كوچه باغی می‌توان به ادعيه اعمال حج، ادعيه نماز شب، سری چاپی كتاب مكاسب آيت‌الله شهيدی، بصائرالدرجات صفار با تجديد طبع، اعمال حج و مدينه، دعای شفيع المذنبين، اجوبة الاستفتائات جلد 1، حاشيه بر عروة و البرهان علی وجود صاحب الزمان(عج) اشاره كرد.
captcha