اركان نهضت‌های امروز كشورهای منطقه برگرفته از اسلام و قرآن است
کد خبر: 2188123
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۳

اركان نهضت‌های امروز كشورهای منطقه برگرفته از اسلام و قرآن است

گروه سياسی: اهداف و خواسته‌هايی نظير استقلال، آزادی، عدالتخواهی، تسليم نشدن در مقابل استبداد و استعمار، نفی تبعيض‌های قومی نژادی و مذهبی و نفی صريح صهيونيسم كه اركان نهضت‌های امروز كشورهای اسلامی است، همه و همه برگرفته از اسلام و قرآن است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، صدها عالم، دانشمند، روشنفكر، صاحب‌نظر، جامعه‌شناس و مورخ از كشورهای مختلف جهان به ويژه جهان اسلام، از صبح امروز با سخنان حضرت امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، بررسی ابعاد مختلف بيداری اسلامی را در نخستين اجلاس بين المللی تهران آغاز كردند.
ولی امر مسلمين در سخنان خود در مراسم گشايش اجلاس، بيداری اسلامی و برانگيختگی و آگاهی امت اسلامی را درهم شكننده حصارهای استبداد و استكبار خواندند و ضمن بررسی هويت قيام‌ها و انقلاب‌های جاری در منطقه؛ به تبيين آسيب‌ها و خطرات پيش روی اين حركت عظيم و تشريح راه‌های فائق آمدن بر آسيب‌ها پرداختند و تاكيد كردند: بيداری مبارك اسلامی با غافلگير كردن شياطين منطقه‌ای و جهانی، مهره‌های خطرناكی از جبهه دشمن ساقط كرده اما لازم است با توكل بر خدا، درس‌آموزی از تجربيات تاريخ معاصر جهان اسلام، و تكيه بر عقل و عزم و شجاعت، صحنه همچنان سيال تحولات منطقه را مديريت كرد و به سرانجام رساند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اتكای تحولات بزرگ اجتماعی به پشتوانه‌های تاريخی و تمدنی، «حضور شخصيت‌های فكری و جهادی جريان‌ساز در صحنه تحولات صد و پنجاه سال اخير كشورهای اسلامی و نيز ناكام ماندن تجربه‌های حكومتی وابسته به شرق و غرب» را از عوامل مؤثر درشكل‌دهی اوضاع كنونی دانستند و خاطرنشان كردند: در اين ميان، پيروزی انقلاب اسلامی و تأثير نظام ماندگار، مقتدر، شجاع و پيشروی جمهوری اسلامی در بيداری اسلامی، يقيناً فصل مهمی در تحليل و تاريخ‌نگاری حقايق كنونی جهان اسلام است.
ايشان در تبيين هويت قيام‌ها و انقلاب‌های جاری در منطقه، حضور واقعی و عمومی مردم در ميدان عمل و مبارزه و جهاد را مهم‌ترين عنصر تحولات جاری برشمردند و با اشاره به تفاوت‌های عميق تحولات متكی بر مردم با ديگر تحركات اجتماعی افزودند: تحولات متكی بر مردم همچون كلمه طيبه الهی است و حضور تعيين‌كننده مردم در آن، با ترسيم آينده مطلوب، اجازه انحراف و سازش با دشمن را به خواص آلوده و عوامل نفوذی دشمن نمی‌دهد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شكل‌گيری تدريجی سرّ مقدس «انگيزه و عزم قيام» در ذهنيت مردم مصر و متجلی شدن اين انگيزه در حضور پرشكوه مردم دلاور با فرهنگ و پرافتخار مصر در ميدان تحرير و ديگر ميدان‌ها افزودند: اين حكم الهی درباره مردم تونس – يمن – ليبی و بحرين نيز حاكم است.
رهبر انقلاب اسلامی، شعارها و رفتارهای مردم منطقه را نشان دهنده اصول، ارزش‌ها و اهداف انقلاب‌های جاری در منطقه خواندند و با استناد به اين واقعيت، تأكيد كردند: «احيا و تجديد عزت و كرامت ملی پايمال‌شده بدست ديكتاتورهای فاسد و وابسته به آمريكا و غرب» از اصول درجه اول انقلاب‌های كنونی است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شعارهای ملت‌ها، برافراشتن پرچم اسلام را به عنوان تجلی اعتقادات عميق و ديرين مردم، از ديگر اصول انقلاب‌های كنونی دانستند و خاطرنشان كردند: ملت‌های منطقه بر اين اعتقادند كه برخورداری از امنيت روانی، عدالت، پيشرفت و شكوفايی جز در سايه شريعت اسلامی به دست نخواهد آمد.
ايشان، ايستادگی در مقابل نفوذ و سلطه خسارت‌بار و تحقيرآميز آمريكا و اروپا و مبارزه با رژيم غاصب و دولت جعلی صهيونيستی را از ديگر اصول انقلاب‌های منطقه‌ای دانستند و به ميهمانان نخستين اجلاس بين‌المللی بيداری اسلامی خاطرنشان كردند: غرب و صهيونيسم همه تلاش خود را برای انكار اين اصول و اهداف بكار می‌برند اما واقعيت با انكار و تكذيب، ديگرگون نمی‌شود.
رهبر انقلاب با انتقاد شديد از سهم‌خواهی قدرت‌های خارجی در انقلاب‌های منطقه‌ای افزوند: سلطه‌طلبانی كه تمام توانايی خود را برای حفظ حكام مستبد و فاسد و وابسته بكار گرفتند اكنون حق ندارند خود را در پيروزی انقلاب‌ها سهيم بدانند.
ايشان در همين بحث، دخالت ناتو و امريكا را در ليبی، باعث نابود شدن زيرساخت‌های اين كشور و بروز ضايعه‌هايی بی‌جبران خواندند و افزودند: اگر اين دخالت‌ها نبود ممكن بود مردم ليبی اندكی ديرتر پيروز شوند اما اين همه مردم بی‌گناه كشته نمی‌شدند و همدستان قديمی قذافی و دشمنان ديرين مردم ليبی، ديگر نمی‌توانستند مدعی حق دخالت در اين كشور مظلوم و جنگ‌زده شوند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی اين بخش از سخنانشان درباره هويت انقلاب‌های جاری در منطقه تاكيد كردند: مردم و نخبگان مردمی و كسانی كه از مردم بر آمده‌اند، صاحبان اين انقلاب‌ها، متعهد به حراست از آنها و ترسيم‌كننده مسير آينده و رو به تكامل اين حركات تاريخی هستند.
دومين بخش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی در آغاز اجلاس بين‌المللی بيداری اسلامی به آسيب‌شناسی و بررسی خطرهای پيش روی تحولات منطقه اختصاص داشت.
ايشان با اشاره به شناخت و تجربيات موفق ملت ايران در رويارويی با اينگونه خطرها، آسيب‌های احتمالی بيداری اسلامی را به دوبخش تقسيم كردند: «آسيب‌هايی كه ناشی از ضعف‌های درونی است و خطرهای ناشی از برنامه‌ريزی مستقيم دشمنان»
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، راحتی خيال ناشی از احساس پيروزی و درپی آن كم شدن انگيزه‌ها و سست‌شدن عزم‌ها را نخستين خطر درونی بيداری اسلامی دانستند و افزودند: اين خطر هنگامی مهيب‌تر می‌شود كه برخی اشخاص در صدد غنيمت‌طلبی و تصاحبِ سهمِ ويژه برآيند.
رهبر انقلاب اسلامی، مرعوب شدن در مقابل هيمنه ظاهری مستكبران، اعتماد به دشمن و افتادن در دام لبخندها و وعده‌های او، عدم شناخت پيچيدگی‌های سلطه‌طلبان و غفلت از آنان، مغرور شدن، بروز اختلاف ميان انقلابيون و بوجود آمدن رخنه در پشت جبهه مبارزه را از ديگر آسيب‌های درونی انقلاب‌ها بر شمردند و تأكيد كردند: بايد با همه توان از اين آسيب‌ها گريخت و با در هم آميختن شجاعت و تدبير و حزم و اراده، همه ذخائر الهی را برای استمرار پيروزمندانه بيداری اسلامی بكار گرفت.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در تبيين دسته دوم آسيب‌های احتمالیِ انقلاب‌های ملت‌های منطقه، به برنامه‌ريزی دشمنان برای روی كار آوردن عناصر وابسته به امريكا و غرب اشاره كردند و افزودند: اگر اين توطئه با هوشياری مردم مواجه شود سلطه‌گران تلاش می‌كنند با سناريوهای مختلف، از جمله پيشنهاد مد‌ل‌های حكومتی و قانون اساسی‌هایِ وابستگی‌ساز، راه‌های انحرافی ديگری را پيش پای ملت‌ها بگذارند.
رهبر انقلاب خاطر نشان كردند: نفوذ ميان انقلابيون، تقويت مالی و رسانه‌ای يك جريان نامطمئن و به حاشيه راندن جريان‌های اصيل انقلاب از ديگر شيوه‌هايی است كه دشمنان با بكار‌گيری آنها، سعی می‌كنند مجدداً بر اوضاع مسلط شوند.
ايشان خطاب به علما، انديشمندان و صاحب نظران جهان اسلام ياد آور شدند: اگر اين تاكتيك‌ها نيز به نتيجه نرسد مستكبران معمولاً به روش‌هايی همچون بوجود آوردن هرج و مرج، ترور، ايجاد درگيری ميان پيروان اديان و قوميت‌ها و حتی ايجاد جنگ ميان كشورهای همسايه روی می‌آورند و با تحريم و حصر اقتصادی، هجوم همه جانبه تبليغاتی و رسانه‌ای، بدنام كردن نخبگان صالح و خريدن عناصر سست عنصر، سعی می‌كنند مردم را نوميد و خسته كنند تا به شكست كشيدن انقلاب‌ها ممكن و آسان شود.
رهبر انقلاب اسلامی پس از تبيين آسيب‌ها و خطرات روياروی انقلاب‌های منطقه‌ای، با استناد به تجربيات عينی ملت ايران و با اتكا به مطالعه دقيقِ فراز و نشيب‌هایِ ديگر كشورها، توصيه‌هايی را برای فائق آمدن به اين آسيب‌ها و خطرات، در اختيار نخبگان دينی، سياسی، اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام قرار دادند.
توكل به خداوند، اعتماد و حسن ظن به وعده‌های مؤكد نصرت الهی، بكارگيری خرد و عزم و شجاعت، حضور مستمر در ميدان، خسته‌نشدن از مجاهدت و فداكاری در راه خدا، پرهيز از غرور و غفلت، و حمد و شكرگزاری پروردگار مهم‌ترين فرازهای اين بخش از سخنان رهبر انقلاب بود.
ايشان مكتوب كردن و اعلام صريح اصول، باز خوانی دائم آنها، تنقيح شعارها و اصول و تطبيق آنها با مبانی و محكمات اسلام را مورد تأكيد قرار دادند و افزودند: اهداف و خواسته‌هايی نظير استقلال، آزادی، عدالتخواهی، تسليم نشدن در مقابل استبداد و استعمار، نفی تبعيض‌های قومی نژادی و مذهبی و نفی صريح صهيونيسم كه اركان نهضت‌های امروز كشورهای اسلامی است، همه و همه برگرفته از اسلام و قرآن است .
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای علما و انديشمندان جهان اسلام را به داشتن حساسيت بالا و پايبندی كامل و دائم به اصول دعوت كردند و افزودند: هرگز به امريكا و ناتو و لبخندها و وعده‌های ظاهر فريب رژيم‌های جنايتكاری همچون انگليس، فرانسه و ايتاليا اعتماد نكنيد و با رد نسخه‌های بيگانه، راه‌حل‌های مورد نياز را از سرچشمه‌های فياض اسلام بدست آوريد.
پرهيز از اختلافات مذهبی، قومی، نژادی، قبيله‌ای و مرزی، توصيه مهم ديگر رهبر انقلاب اسلامی برای فائق آمدن نخبگان و ملت‌های مسلمان بر آسيب‌ها و خطرات بود.
ايشان در اين زمينه به انديشمندان و متفكران جهان اسلام تأكيد كردند: تفاوت‌ها را به رسميت بشناسيد اما آنها را مديريت كنيد و بدانيد كه تفاهم ميان مذاهب اسلامی كليد نجات است و كسانی كه با تكفير اين و آن، به آتش تفرقه مذهبی دامن می‌زنند دانسته يا ندانسته مزدور و عمله شيطانند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، مقاومت در برابر الگوهای تحميلی از جمله الگوهای لائيك، ليبراليسم غربی، ناسيوناليسم افراطی و گرايش‌های چپ ماركسيستی را از ديگر اقدامات لازم برای تداوم بيداری اسلامی دانستند و ضمن توصيه صاحب‌نظران جهان اسلام به كار پيچيده و دشوار نظام‌سازی، افزودند: بايد هدف نهايی را امت واحده اسلامی و ايجاد تمدن اسلامیِ جديد، بر پايه دين و عقلانيت و علم و اخلاق، قرار دهيم.
ايشان آزادی فلسطين از چنگال درنده صهيونيسم را نيز هدفی بزرگ خواندند و افزودند: نسل جوان كشورهای اسلامی ظرفيت چنين كار بزرگی را داراست و بايد روح اعتماد به نفس را در او زنده كرد.
سخنان مهم رهبر انقلاب اسلامی در جمع صدها نفر از علما، دانشمندان، متفكران، جامعه‌شناسان و مورخان كشورهای مختلف بويژه جهان اسلام با تذكر دو نكته مهم پايان يافت: 1- ضرورت حضور و نقش‌آفرينی قاطع مردم در مديريت كشورها با اجرای نظام مردمسالاری اسلامی و2- لزوم مرزبندی دقيق ميان اسلامگرايی با تحجر و افراط.
ايشان درباره نكته اول خاطرنشان كردند: ملت‌های انقلاب كرده خواستار نقش‌آفرينی آرايشان در مديريت كشورها هستند و چون مؤمن به اسلامند بنابراين مطلوب آنان، نظام مردمسالاری اسلامی است يعنی نظامی كه در آن حاكمان با آرای مردم برگزيده می‌شوند و ارزش‌ها و اصول حاكم بر جامعه، مبتنی بر معرفت و شريعت اسلامی است.
رهبر انقلاب افزودند: البته نظام مردمسالاری اسلامی به اقتضای شرايط گوناگون كشورها، می‌‌تواند با شيوه‌ها و شكل‌های مختلف تحقق يابد و به هر حال بايد كاملاً مراقب بود كه اين نظام با دمكراسی لائيك و ليبرال غربی كه در مواردی ضد مذهب است اشتباه گرفته نشود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای همچنين با اشاره به ضرورت مرزبندی كامل ميان اسلامگرايی با قشری‌گری و تعصب‌های جاهلانه خاطرنشان كردند: افراط‌های مذهبی كه غالباً با خشونت كور همراه است عامل عقب‌ماندگی و دور شدن از هدف‌های والای انقلاب و بيداری اسلامی است كه اين مسئله نيز به نوبه خود مايه جدا شدن مردم و در نتيجه شكست انقلاب خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی در جمع‌بندی سخنانشان، بيداری اسلامی را واقعيتی فراگير در فضای عمومی منطقه خواندند و با تأكيد بر لزوم مديريت «صحنه همچنان سيال تحولات منطقه‌ای» افزودند: تقوا در معنای والا و گسترده و عميقش، سر پيچيدن از فرمانبری كافران و منافقان، و توكل و اعتماد به خداوند، دستورالعمل كارساز پروردگار برای هميشه و به ويژه اين برهه حساس و سرنوشت‌ساز امت اسلام است كه عمل به آن، بيداری مبارك اسلامی به فضل الهی به سرانجام تاريخ‌ساز خود خواهد رساند.
در پايان سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستين اجلاس بين‌المللی بيداری اسلامی، ايشان با حضور در جمع نخبگان و متفكران از نزديك با آنان ديدار و گفت‌و‌گو كردند.
captcha