کد خبر: 4212915
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
رئیس‌جمهور در آیین گرامیداشت روز معلم:

آموزش و پرورش مسئله اول کشور است

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی موضوع تعلیم و تربیت را اساس ساختن کشور و عامل صیانت جامعه دانست و گفت: از این منظر مسئله آموزش و پرورش، نه یک اولویت بلکه مسئله اول کشور است.

سید ابراهیم رئیسی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در آیین گرامیداشت روز معلم و تجلیل از معلمان نمونه کشوری که صبح امروز، دوشنبه 10 اردیبهشت‌ماه در وزارت کشور برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهنگیان، معلمان و آینده‌سازان کشور، گفت: صمیمانه از تلاش تمام معلمان و مربیان تشکر می‌کنم و روز معلم را به همه معلمان عزیز در کشور تبریک می‌گویم. نهاد تعلیم و تربیت موضوع با اهمیتی است که همواره باید مورد توجه دولتمردان و معلمان و مربیان و خانواده‌های گرامی باشد. 

وی ادامه داد: موضوع تعلیم و تربیت اساس ساختن کشور، صیانت جامعه، رشد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و اساس برای آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از جامعه و ارتقای یک نسل است. تعلیم و تربیت ناظر بر رفع همه آسیب‌هایی است که امروز جامعه را رنج می‌دهد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: تعلیم و تربیت ناظر به رفع دغدغه‌های امروز دغدغه‌مندان، آسیب‌شناسان، جامعه‌شناسان و خانواده‌های گرامی است. مسئله آموزش و پرورش، مسئله‌ای نه با اولویت بلکه مسئله اول برای ما در کشور است و انقلاب اسلامی به عنوان انقلاب فرهنگی، توجهش به فرهنگ و ساخت انسان‌ها و ساخت جامعه قرآنی و یک جامعه نمونه با نگاه به آموزش و پرورش و معلم به عنوان محور در ساختن جامعه و نگاه به مدرسه در ساختن انسان‌ها مطرح ا ست. 

وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون توسط وزرای محترم، رؤسای کل و مدیران مدارس با محوریت معلم گام‌های بزرگی برداشته شده که ستودنی است اما باید بازنگاهی کنیم به آنچه باید باشیم و آنچه هستیم و وضع مطلوب را با وضع موجود بسنجیم و تلاش همگانی برای کم کردن فاصله وضع موجود از مطلوب انجام دهیم. 

رئیسی با بیان اینکه گام‌های برداشته شده تا امروز قابل توجه بوده است، گفت: نگاه به سند تحول آموزش و پرورش ما را به این نقطه سوق می‌دهد که نقطه مطلوب را در نظر بگیریم. این سند می‌تواند به منزله مستند رفتاری باشد تا به به سمت این سند حرکت کنیم و کارها به صورت هماهنگ و منسجم با یک هماهنگی و به صورت موزون انجام گیرد. لازمه‌ این امر نگاه به این سند است؛ سند اقدام خانواده، مدرسه، آموزش و پرورش و سند دستگاه‌های مرتبط با آموزش و پرورش است و همه باید کمک کنند تا وزارت آموزش و پرورش این سند را اجرایی و عملیاتی کند. 

وی اظهار کرد: آن بخش‌هایی که در اقدامات سخت‌افزاری به مدرسه کمک می‌کنند دراین میان حائز اهمیت هستند تا این سند را اجرایی کنند. امروز یک نگاه تحولی در آموزش و پرورش وجود دارد که برنامه‌ها را تنظیم می‌کند و اقدامات در این راستای تحولی است. لذا تمام عزیزان باید بدانند ما به تحول نیاز داریم و این گام اول است. 

رئیس‌جمهور تأکید کرد: مدیر مدرسه و معلم باید یک نگاه مشترک به ضرورت این تحول داشته باشند و فرایندها را بررسی کنند تا ما وضعیت به نحوی شکل بگیرد که دستیابی به این تحول ممکن شده و انسان ساخته شده در مدرسه بتواند آینده، فرهنگ و عدالت را بسازد و اجرا کند و جامعه را از آسیب‌ها مصون بدارد و هم خود و هم جامعه را صیانت کند. 

رئیسی با بیان اینکه عدالت اساس و پایه نظام اسلامی است، گفت: براساس آیه «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» جامعه باید به این نقطه برسد که عدالت می‌تواند سعادت دنیا و آخرت او را تنظیم کند. 

رئیس‌جمهور اضافه کرد: حق‌خواهی، عدالت‌خواهی، توجه به انسان و جامعه سعادت‌مند و ساخت زیر ساخت‌ها در ذهن و درون انسان در مدرسه شکل می‌گیرد. مدرسه حل بسیاری از مسائل را برعهده‌ دارد. حل بسیاری از مسائل در مدرسه است. توجه به معلم به عنوان نمونه برای دانش‌آموز، به عنوان فردی که آینده فکر، ذهن، اخلاق، منش و شخصیت و شاکله دانش‌آموز را می‌سازد، حائز اهمیت است. معلم‌محوری مسئله بااهمیتی است.  
 
وی تصریح کرد: معلمی همانطور که امام راحل فرموند «شغل انبیاء است». اولین معلم بشریت، ذات حق است همانطور که می‌فرماید «الرَّحْمَنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ، عَلَّمَهُ الْبَیانَ». معلم اول بشریت، ذات مقدس پروردگار است. معلم اول بشر بعد از خداوند متعال، جناب آدم(ع) است که تعلیم داد و او در مقام معلمی قرار گرفت. آنچه به بشریت امروز آموخته شده نشئت گرفته از وجود نبی مکرم اسلام(ص) و حضرت علی(ع) و اهل‌بیت(ع) است. یاد می‌کنند که اولین معلم ارسطو و فارابی است؛ اینها در جای خود درست است که جایگاه بعدی را پس از ائمه اطهار(ع) دارند.
 
رئیسی به حضور در محضر بزرگی و معنای ایشان از تربیت به منزله «احیای تمایلات عالی نفسانی انسانی» اشاره کرد و گفت: تربیت امر بسیار مهم و مربی نقش مهمی دارد. بنابراین معلم و مربیان نخست انسان پس از حضرت حق، نبی مکرم(ص)، علی(ع) و اولیای دین هستند.  اینها مربیان بشر هستند که به تربیت انسان‌ها پرداختتد.
 
وی با تأکید بر رفیع بودن جایگاه تعلیم و تربیت، اظهار کرد: مسئله نظم و قانون‌مداری در جامعه بسیار مهم است. انضباط اجتماعی و اقتصادی مسائل بسیار با اهمیتی است. تمام این صفات و جلوه‌های زیبا که می‌تواند یک جامعه را زیبا جلوه دهد، در گرو تربیت است. چگونه می‌توان مبارزه با فقر، تبعیض و فساد کرد هنگامی که قانون‌مداری به عنوان ارزش در جامعه مطرح نشود.
 
رئیسی اضافه کرد: اگر صدق و راستی در تمام زوایای جامعه حاکم شود، پرونده‌های قضایی نصف می‌شود. بخشی از آنچه از پیامدهای و آسیب‌های اجتماعی شاهد هستیم به مسائل تربیتی بازمی‌گردد. بنابراین نقش مدرسه مهم است و زنجیره‌ها در کنار هم باید محکم و کامل باشند تا همواره شخص احساس کند در جامعه باید اخلاق، رفتار، فکر و عملش در چارچوبی باشد که مبانی تربیتی اقتضا می‌کند؛ همان مبانی که در مدرسه آموخته‌ است و اقتضا کند.
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه شما معلمان در این کسوت مقدس نقش‌آفرین هستید، گفت: معلمان نقش برجسته و اثرگذاری در جامعه‌سازی، رفع آسیب‌ها، صیانت از جامعه و مشکلات، ارتقای اخلاق، فکر و مبانی علمی و فرهنگی جامعه دارند. آنچه که از آن به عنوان سلطه، تهاجم و شبیخون فرهنگی یاد می‌کنیم، آنچه می‌تواند از آنها صیانت کند، ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی است که امروز در اختیار آحاد مردم است.
 
رئیس‌جمهور ادامه داد: ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی امروز در اختیار بشر است و بسیاری از لایه‌های زندگی جامعه امروز و بشریت بر بستر فضای مجازی است بنابراین راه صیانت‌بخشی از جامعه در مقابل تهاجم فرهنگی، ساخته شدن افراد در مدرسه است.
 
وی با تأکید بر اینکه محدودیت‌سازی و ممنوعیت‌سازی امکان‌پذیر نیست، بیان کرد: هیچ ساخته دست بشر همچون برق، تلفن و ...  به اندازه فضای مجازی و ابزار اطلاعاتی و ارتباطی به این سرعت زندگی بشریت را تحت تأثیر قرار نداده است. این ابزار باید در تعلیم و تربیت و در جهت ارتقای فرهنگی و علمی جامعه مورد استفاده قرار گیرد تا با علم، دانش و تلاش کاری کرد تا این ابزار به نفع بشریت استفاده شود و این راهش تنها معلم، تربیت و مدرسه است.
 
رئیسی تأکید کرد: باید در مدرسه این دانش فراگرفته شده و با ابتکار، نوآوری و خلاقیت در نهایت تبدیل به برنامه شود. چنانکه امروز توانایی‌های متعددی در عرصه‌های مختلف پیدا کرده‌ایم، خودمان به همت جوانان و نیروهای تحصیل‌کرده باید هم برنامه‌نویسی کنیم و هم نظم وانضباط را در کشورمان برقرار کنیم. بنابراین ما می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم و به کارهای بسیار بزرگ دست بزنیم. از این ابزارها باید برای ارتقای علم و دانش کشور بهره برد و این موضوع برعهده معلمان، مربیان، مدرسه و دانشگاه است که نقش بسیار مهمی به ویژه در عصر کنونی دارید. 
 
وی اظهار کرد: در زمان گذشته شاید بسیاری از حرف‌های مغرب زمین، درباره برتری آنها و ...به نوعی در باغ سبز و سرخ بود اما امروزه پرد‌ه‌ها کنار رفته است و حقیقت تمدن غرب و داشته‌های آنها بر بشریت نشان داده شده است. امروز غزه تابلویی از حقیقت غربی است. به برکت شهدا و کودکان شهید غزه و خون‌های مطهر و مظلوم آنها، خداوند متعال این پرده را کنار زد و نقاب را از چهره نفاق برداشت و حقیقت آنها بر جهانیان آشکار شده که ادعای آنها بی‌اساس است و مبنا ندارد. امروز خیلی از افراد به آنچه که امام راحل، رهبر معظم انقلاب و شهدا فریاد می‌زدند، رسیده‌اند.
 
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه امروز نقش معلمان، اساتید، دانشگاه‌ها و مدارس بیش از گذشته است، افزود: در سفر اخیری که در نشست با شخصیت‌های علمی و فرهنگی داشتم، دیدم توجه همه آنها به توانایی‌های داخل کشور است. همه نگاهشان این است که شما می‌توانید نقش‌آفرین باشید و کارهای بزرگ در کشور نیز این را نشان داده است.
 
رئیسی با متذکر شدن چند نکته به معلمان، گفت: تلاش کنید گره‌های ذهنی دانش‌آموزان را باز کنید تا به انزوا و مسائل بعدی تبدیل نشود. لذا تلاش برای باز کردن گره‌های ذهنی نوجوان و جوانان وظیفه همه شما است ولذا به آنچه دانش‌آموزان می‌گویند توجه کنید.
 
وی تصریح کرد: ارتباط معلم و متعلّم، دانش‌آموز و معلم و استاد و دانشجو مهم است. این ارتباطی است که می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند. ارادت دانش آموزان به شما معلمان گاهی آنقدر است که به معلم  به مانند مادر و پدر نگاه می‌کنند لذا باز کردن گره‌های ذهنی، بسیار حائز اهمیت است زیرا حوادث روزگار به حدی است که گاهی دانش‌آموزان ظرفیت آن را ندارند فلذا مسئله را باید برای آنها حل کرد. همه آن نیز با سخن نیست، بلکه در عمل و اجرا نیز کار کنید. در اینجا مخاطبم شما معلمان هستید که با شناخت متعلمان و دانش آموزان سر و کار دارید.

رئیسی با تأکید بر رعایت عدالت آموزشی، ادامه داد: از ابتدایی که دولت سیزدهم بر سر کار آمد، بودجه را براساس عدالت باید تقسیم کنیم اما عدالت را باید معنا کنیم. مبنای عدالت در سطح کشور آمایش سرزمینی است. عدالت آموزشی بسیار اهمیت دارد. پرچم عدالت را نظام جمهوری اسلامی ایران برداشته است و در تمام سطوحش عدالت باید اجرا شود. درجمع شما فرهنگیان می‌گویم که هیچ مفهومی در مفاهیم دینی ما بعد از توحید به گستردگی عدالت نیست « شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‌». عدالت و بعثت، عدالت انفسی، عدالت آفاقی، عدالت آموزشی، عدالت جنسیتی و ... را در بر می‌گیرد و هیچ امری بعد از توحید به فراگیری عدالت نیست.

وی تصریح کرد: شما معلمان عزیز تلاش کنید بر این که مشی ما، عادلانه باشد  چرا که اساس، جموری اسلامی است و عادلانه حرکت کنید، تصویب قوانین، بایدها و نبایدها، اجراها، داوری‌ها باید عادلانه باشد. این چیزی است که مردم از مجریان و مسئولان می‌خواهند . هنگامی که نمونه عدالت بشیرت، علی(ع) بود که در محراب  به شهادت رسیدند«قُتل فی مِحرابه لشِدة عَدله» لذا باید برای آن تلاش کنیم.

رئیسجمهور اضافه کرد: لذا تأکید می‌کنم روی مسئله عدالت توزیعی و آمزوشی و که بسیار حائز اهمیت است. راه باز کردن گره‌های ذهنی دانش‌آموزان، آشنا بودن با تمام زوایایی است که در کشور داریم. شما معلمان گرامی باید مطلع باشید تا دانش‌آموزان را مطلع کنید. راهیان نور برای آشنایی با مدافعان کشور انجام شده است و راهیان پیشرفت آشنایی باگام‌های بزرگی است که دانشجویان و متعلمان شما در راستای ارتقای کشور برداشته‌اند «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ»

وی با تأکید بر اینکه دشمن به دنبال ایجاد یأس است و مدرسه یعنی ایجاد امید در جامعه، تصریح کرد:  معلم یعنی پناه برای دانش‌آموز و خانواده، برای حل مسئله و ایجاد امید در جامعه. لذا راهیان پیشرفت برای آشنایی با گام‌های بلندی است که در کشور به دست بچه‌های توانمندی که در مدرسه پرورش یافته‌اند، برداشته شده و لازم است تا این موارد برای دانش‌آموزان بازگو شود و آنها با این دستاوردها و موفقیت‌ها آشنا شوند.

رئیسی بیان کرد: به وزیر آموزش و پرورش گفتم و در هیئت دولت و جلسه شورای اداری نیز گفتم، رشد کشور در گرو افزایش بهره‌وری است. از مجموعه امکانات باید بتوان بهترین بهره را برای کشور برد. ما باید بتوانیم از امکانات، بهترین بهره را برای رشد، دانش، فرهنگ، اخلاق و... در کشور داشته باشیم.

وی اظهار کرد: نکته دیگر مدیریت جهادی است با مدیریت جهادی، می‌تواند کار را حل کند. برخی از عقب ماندگی‌ها را نمی‌توان با راه رفتن عادی حل کرد. مدیرت جهادی انگیزه، اندیشه و راه رفتن نو جهادی می‌خواهد تا پیش‌رو و دشمن را ببینیم. دشمن آموزش و پروزش رشد یافته، رشد اقتصادی، نوآوری و فناوری نمی‌خواهد اما ما همه اینها را می‌خواهیم و به حول و قوه الهی همه اینها ایجاد می‌شود. جوانان کشور هم نشان داده‌اند افراد با اراده‌‌ای هستند که کارهای بسیاری را در جای جای مختلف کشور انجام می‌دهند.

رئیسجمهور به فعالیت 10 هزار شرکت دانش بنیان در کشور و تعامل برخی از وزارتخانه‌ها با 500، 600 و بعضاً 900 شرکت دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: این نشان دهنده ارتباط با جوانان با اراده است. تمام همت بر ایجاد امید باشد. ایران قوی شکل نمی گیرد مگر با مدرسه قوی و مدرسه قوی نیز شکل نمی‌گیرد مگر با معلم قوی.

رئیس در ادامه به تقویت معلمان وضرورت حضور معلم قوی در مدرسه اشاره کرد و گفت: همانطور که رهبر حکیم انقلاب فرمودند دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به عنوان مرکز تربیت نیروی انسانی کارآمد است که می‌تواند کار تعلیم و تربیت را در کشور مدیریت کند. بنای دولت نیز بر تقویت دانشگاه فرهنگیان هم از جهت عِده و عُده و نیروی انسانی و اساتید برجسته و بودجه. این کار شروع شده است و هر اقدامی را در دولت برای این دو دانشگاه که مرکز تربیت معلم در کشور است، انجام می‌دهیم تا این دو مرکز فعالانه عمل کنند.

وی افزود: این را بدانید در هر کوی و برزنی نمی‌توان با فشار آن نماینده و مدیر، مسئول، استاندار و ... دانشگاه فرهنگیان ایجاد کرد. رابطه‌ها نباید باعث تصمیم گیری به تشکیل دانشگاه فرهنگیان شود که تابلوی آن باشد اما هویت دانشگاه فرهنگیان نباشد. هر توسعه باید مبنا و اساس و داشته باشد و این نکته بسیار مهمی است.

رئیسی در ادامه سخنان خود به ضروت توجه به شأن معلم اشاره کرد و گفت: مسئله معیشتی یکی از ابعاد کف رتبه‌بندی معلمان است آنچه اساس است شأن و جایگاه برای موضوع تعلیم و تربیت و جایگاه معلم است، چنانکه این جلسه یکی از جلسات توجه به شأن معم است.  

وی در پایان ضمن گرامیداشت یاد شهید مطهری و درود به روح مطهر ایشان و دانش‌آموزان شهید، ادامه داد: برای شما معلمان حقیقتا احترام قائلیم نه در زبان، بلکه در برنامه‌ها نیز به آن قائلیم. توجه به معلم سرمایه گذاری برای کشور است و نه هزینه. این را با عمق وجود عرض می‌کنم هرگونه هزینه کردن برای تقویت آموزش و پرورش، علم، فرهنگ و ارتقای اخلاق در جامعه هزینه تلقی نمی‌شود بلکه سرمایه گذاری است که نتایج آن را در آینده در کشور خواهیم دید. امیدواریم بتوانیم آنچه وظیفه ما نسبت به مقام رفیع معلم است، انجام دهیم و از آقای وزیر در این عرصه تقدیر و تشکر دارم.

انتهای پیام
captcha