به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در آیین گرامیداشت روز معلم و تجلیل از معلمان نمونه کشوری که صبح امروز، دوشنبه 10 اردیبهشتماه در وزارت کشور برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهنگیان، معلمان و آیندهسازان کشور، گفت: صمیمانه از تلاش تمام معلمان و مربیان تشکر میکنم و روز معلم را به همه معلمان عزیز در کشور تبریک میگویم. نهاد تعلیم و تربیت موضوع با اهمیتی است که همواره باید مورد توجه دولتمردان و معلمان و مربیان و خانوادههای گرامی باشد.
وی ادامه داد: موضوع تعلیم و تربیت اساس ساختن کشور، صیانت جامعه، رشد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و اساس برای آسیبشناسی و آسیبزدایی از جامعه و ارتقای یک نسل است. تعلیم و تربیت ناظر بر رفع همه آسیبهایی است که امروز جامعه را رنج میدهد.
رئیسجمهور اضافه کرد: تعلیم و تربیت ناظر به رفع دغدغههای امروز دغدغهمندان، آسیبشناسان، جامعهشناسان و خانوادههای گرامی است. مسئله آموزش و پرورش، مسئلهای نه با اولویت بلکه مسئله اول برای ما در کشور است و انقلاب اسلامی به عنوان انقلاب فرهنگی، توجهش به فرهنگ و ساخت انسانها و ساخت جامعه قرآنی و یک جامعه نمونه با نگاه به آموزش و پرورش و معلم به عنوان محور در ساختن جامعه و نگاه به مدرسه در ساختن انسانها مطرح ا ست.
وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون توسط وزرای محترم، رؤسای کل و مدیران مدارس با محوریت معلم گامهای بزرگی برداشته شده که ستودنی است اما باید بازنگاهی کنیم به آنچه باید باشیم و آنچه هستیم و وضع مطلوب را با وضع موجود بسنجیم و تلاش همگانی برای کم کردن فاصله وضع موجود از مطلوب انجام دهیم.
رئیسی با بیان اینکه گامهای برداشته شده تا امروز قابل توجه بوده است، گفت: نگاه به سند تحول آموزش و پرورش ما را به این نقطه سوق میدهد که نقطه مطلوب را در نظر بگیریم. این سند میتواند به منزله مستند رفتاری باشد تا به به سمت این سند حرکت کنیم و کارها به صورت هماهنگ و منسجم با یک هماهنگی و به صورت موزون انجام گیرد. لازمه این امر نگاه به این سند است؛ سند اقدام خانواده، مدرسه، آموزش و پرورش و سند دستگاههای مرتبط با آموزش و پرورش است و همه باید کمک کنند تا وزارت آموزش و پرورش این سند را اجرایی و عملیاتی کند.
وی اظهار کرد: آن بخشهایی که در اقدامات سختافزاری به مدرسه کمک میکنند دراین میان حائز اهمیت هستند تا این سند را اجرایی کنند. امروز یک نگاه تحولی در آموزش و پرورش وجود دارد که برنامهها را تنظیم میکند و اقدامات در این راستای تحولی است. لذا تمام عزیزان باید بدانند ما به تحول نیاز داریم و این گام اول است.
رئیسجمهور تأکید کرد: مدیر مدرسه و معلم باید یک نگاه مشترک به ضرورت این تحول داشته باشند و فرایندها را بررسی کنند تا ما وضعیت به نحوی شکل بگیرد که دستیابی به این تحول ممکن شده و انسان ساخته شده در مدرسه بتواند آینده، فرهنگ و عدالت را بسازد و اجرا کند و جامعه را از آسیبها مصون بدارد و هم خود و هم جامعه را صیانت کند.
رئیسی با بیان اینکه عدالت اساس و پایه نظام اسلامی است، گفت: براساس آیه «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» جامعه باید به این نقطه برسد که عدالت میتواند سعادت دنیا و آخرت او را تنظیم کند.
رئیسی با تأکید بر رعایت عدالت آموزشی، ادامه داد: از ابتدایی که دولت سیزدهم بر سر کار آمد، بودجه را براساس عدالت باید تقسیم کنیم اما عدالت را باید معنا کنیم. مبنای عدالت در سطح کشور آمایش سرزمینی است. عدالت آموزشی بسیار اهمیت دارد. پرچم عدالت را نظام جمهوری اسلامی ایران برداشته است و در تمام سطوحش عدالت باید اجرا شود. درجمع شما فرهنگیان میگویم که هیچ مفهومی در مفاهیم دینی ما بعد از توحید به گستردگی عدالت نیست « شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ». عدالت و بعثت، عدالت انفسی، عدالت آفاقی، عدالت آموزشی، عدالت جنسیتی و ... را در بر میگیرد و هیچ امری بعد از توحید به فراگیری عدالت نیست.
وی تصریح کرد: شما معلمان عزیز تلاش کنید بر این که مشی ما، عادلانه باشد چرا که اساس، جموری اسلامی است و عادلانه حرکت کنید، تصویب قوانین، بایدها و نبایدها، اجراها، داوریها باید عادلانه باشد. این چیزی است که مردم از مجریان و مسئولان میخواهند . هنگامی که نمونه عدالت بشیرت، علی(ع) بود که در محراب به شهادت رسیدند«قُتل فی مِحرابه لشِدة عَدله» لذا باید برای آن تلاش کنیم.
رئیسجمهور اضافه کرد: لذا تأکید میکنم روی مسئله عدالت توزیعی و آمزوشی و که بسیار حائز اهمیت است. راه باز کردن گرههای ذهنی دانشآموزان، آشنا بودن با تمام زوایایی است که در کشور داریم. شما معلمان گرامی باید مطلع باشید تا دانشآموزان را مطلع کنید. راهیان نور برای آشنایی با مدافعان کشور انجام شده است و راهیان پیشرفت آشنایی باگامهای بزرگی است که دانشجویان و متعلمان شما در راستای ارتقای کشور برداشتهاند «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ»
وی با تأکید بر اینکه دشمن به دنبال ایجاد یأس است و مدرسه یعنی ایجاد امید در جامعه، تصریح کرد: معلم یعنی پناه برای دانشآموز و خانواده، برای حل مسئله و ایجاد امید در جامعه. لذا راهیان پیشرفت برای آشنایی با گامهای بلندی است که در کشور به دست بچههای توانمندی که در مدرسه پرورش یافتهاند، برداشته شده و لازم است تا این موارد برای دانشآموزان بازگو شود و آنها با این دستاوردها و موفقیتها آشنا شوند.
رئیسی بیان کرد: به وزیر آموزش و پرورش گفتم و در هیئت دولت و جلسه شورای اداری نیز گفتم، رشد کشور در گرو افزایش بهرهوری است. از مجموعه امکانات باید بتوان بهترین بهره را برای کشور برد. ما باید بتوانیم از امکانات، بهترین بهره را برای رشد، دانش، فرهنگ، اخلاق و... در کشور داشته باشیم.
وی اظهار کرد: نکته دیگر مدیریت جهادی است با مدیریت جهادی، میتواند کار را حل کند. برخی از عقب ماندگیها را نمیتوان با راه رفتن عادی حل کرد. مدیرت جهادی انگیزه، اندیشه و راه رفتن نو جهادی میخواهد تا پیشرو و دشمن را ببینیم. دشمن آموزش و پروزش رشد یافته، رشد اقتصادی، نوآوری و فناوری نمیخواهد اما ما همه اینها را میخواهیم و به حول و قوه الهی همه اینها ایجاد میشود. جوانان کشور هم نشان دادهاند افراد با ارادهای هستند که کارهای بسیاری را در جای جای مختلف کشور انجام میدهند.
رئیسجمهور به فعالیت 10 هزار شرکت دانش بنیان در کشور و تعامل برخی از وزارتخانهها با 500، 600 و بعضاً 900 شرکت دانشبنیان اشاره کرد و گفت: این نشان دهنده ارتباط با جوانان با اراده است. تمام همت بر ایجاد امید باشد. ایران قوی شکل نمی گیرد مگر با مدرسه قوی و مدرسه قوی نیز شکل نمیگیرد مگر با معلم قوی.
رئیس در ادامه به تقویت معلمان وضرورت حضور معلم قوی در مدرسه اشاره کرد و گفت: همانطور که رهبر حکیم انقلاب فرمودند دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به عنوان مرکز تربیت نیروی انسانی کارآمد است که میتواند کار تعلیم و تربیت را در کشور مدیریت کند. بنای دولت نیز بر تقویت دانشگاه فرهنگیان هم از جهت عِده و عُده و نیروی انسانی و اساتید برجسته و بودجه. این کار شروع شده است و هر اقدامی را در دولت برای این دو دانشگاه که مرکز تربیت معلم در کشور است، انجام میدهیم تا این دو مرکز فعالانه عمل کنند.
وی افزود: این را بدانید در هر کوی و برزنی نمیتوان با فشار آن نماینده و مدیر، مسئول، استاندار و ... دانشگاه فرهنگیان ایجاد کرد. رابطهها نباید باعث تصمیم گیری به تشکیل دانشگاه فرهنگیان شود که تابلوی آن باشد اما هویت دانشگاه فرهنگیان نباشد. هر توسعه باید مبنا و اساس و داشته باشد و این نکته بسیار مهمی است.
رئیسی در ادامه سخنان خود به ضروت توجه به شأن معلم اشاره کرد و گفت: مسئله معیشتی یکی از ابعاد کف رتبهبندی معلمان است آنچه اساس است شأن و جایگاه برای موضوع تعلیم و تربیت و جایگاه معلم است، چنانکه این جلسه یکی از جلسات توجه به شأن معم است.
وی در پایان ضمن گرامیداشت یاد شهید مطهری و درود به روح مطهر ایشان و دانشآموزان شهید، ادامه داد: برای شما معلمان حقیقتا احترام قائلیم نه در زبان، بلکه در برنامهها نیز به آن قائلیم. توجه به معلم سرمایه گذاری برای کشور است و نه هزینه. این را با عمق وجود عرض میکنم هرگونه هزینه کردن برای تقویت آموزش و پرورش، علم، فرهنگ و ارتقای اخلاق در جامعه هزینه تلقی نمیشود بلکه سرمایه گذاری است که نتایج آن را در آینده در کشور خواهیم دید. امیدواریم بتوانیم آنچه وظیفه ما نسبت به مقام رفیع معلم است، انجام دهیم و از آقای وزیر در این عرصه تقدیر و تشکر دارم.