توسعه فرهنگ گردشگری به‌عنوان هويت و اصالت ملت‌ها مطرح است
کد خبر: 2202888
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱

توسعه فرهنگ گردشگری به‌عنوان هويت و اصالت ملت‌ها مطرح است

گروه سياسی و اجتماعی: توسعه فرهنگ گردشگری، صنايع دستی و ميراث كهن از شاخص‌های توسعه يافتگی كشورها است و به‌عنوان هويت و اصالت ملت‌ها مطرح است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، نهمين نمايشگاه هنرهای سنتی و صنايع دستی ايران شامگاه روز دوشنبه با حضور ميهمانان خارجی، مسئولان و هنرمندان كشور در محل دايمی نمايشگاه‌های غرب ايران در اراك گشايش يافت.
اين نمايشگاه در دو سالن مسقف به وسعت پنج هزار متر مربع با 210 غرفه برپا شده و در آيين افتتاحيه آن گروه موسيقی چگورنوازی ساوه هنرنمايی كردند.
«اسفنديار حيدری پور»، معاون هنرهای سنتی و صنايع دستی سازمان ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی كشور در آيين افتتاحيه اين نمايشگاه گفت: نهمين نمايشگاه هنرهای سنتی و صنايع دستی ايران در اراك گشايش يافت.
وی افزود: در سايه حمايت‌های موثر دولت های نهم و دهم حوزه صنايع دستی ارتقا يافته و بيش از 22 هزار هنرمند در سطح كشور از خدمات و مزايای چتر بيمه‌ای بهره‌مند شدند.
حيدری‌پور توضيح داد: حوزه صنايع دستی از تسهيلات بنگاه‌های اقتصادی زودبازده به نحو احسن استفاده كرده و به‌عنوان بخشی مهم در تحقق سياست مشاغل خانگی دولت مطرح است.
وی خاطرنشان كرد: سه ميليون هنرمند شناسنامه دار در رشته‌ها و زير رشته‌های صنايع دستی فعاليت دارند و در صورت اجرايی شدن دقيق برنامه مشاغل خانگی سهم اين هنرصنعت در درآمدزايی و ايجاد فرصت شغلی در كشور نمايان‌تر می‌شود.
حيدری پور، نياز به سرمايه‌گذاری اندك برای اشتغال‌زايی در صنايع دستی را از مزايای اين هنرصنعت برشمرد و بيان كرد: با توجه به ريسك پايين صنايع دستی نسبت به سرمايه گذاری‌های حوزه صنعت نياز است كه مباحث آموزش، فروش و صادرات صنايع دستی با جديت بيشتر دنبال شود.
وی ادامه داد: برپايی نمايشگاه‌های داخلی و خارجی با حمايت‌های قوی از اولويت برنامه‌ها است كه می‌تواند در معرفی اين هنرصنعت، بازاريابی مصنوعات دستی توليد شده، ذائقه شناسی مخاطبان و هم‌انديشی و تبادل اطلاعات شاغلان اين حوزه تاثيرات مهمی داشته باشد.
به گزارش ايكنا، «محمدرضا عاشوری»، معاون برنامه‌ريزی استانداری استان مركزی نيز در اين مراسم بيان كرد: توسعه فرهنگ گردشگری، صنايع دستی و ميراث كهن از شاخص‌های توسعه يافتگی كشورها است و به‌عنوان هويت و اصالت ملت‌ها مطرح است.
وی افزود: استان مركزی با تمدن ديرپا در حوزه صنايع دستی و جاذبه های فرهنگی و تاريخی از غنای بالايی برخوردار است و بايد از اين ظرفيت‌ها در راستای توليد ثروت و شغل، بهره‌گيری مناسب شود.
عاشوری اظهاركرد: ايران جز 10 كشور اول دنيا در برخورداری از آثار تاريخی و فرهنگی است و بايد در سايه برنامه كارآمد فرهنگی و اجرايی تلاش شود كه سهم موثری از اشتغال و درآمدزايی آن نصيب كشور شود.
وی اشاره كرد: درآمد سالانه دنيا از صنعت گردشگری و صنايع دستی بيش از 500 ميليارد دلار است و بايد همه توان و تجهيزات كشور برای خروج از اقتصاد نفت محور و رونق صنعت گردشگری به كار گرفته شود.
«محمدحسين فراهانی»، مديركل ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی استان مركزی در آيين افتتاحيه اين نمايشگاه گفت: بيش از 350 هنرمند كشور در 150 رشته هنرهای سنتی در نهمين نمايشگاه صنايع دستی كشور در اراك شركت كرده‌اند كه 50 هنرمند و استادكار صنايع دستی از استان مركزی است.
وی افزود: شش هزار هنرمند شناسنامه دار صنايع دستی در استان مركزی فعاليت دارند و اين منطقه يكی از استان‌های پيشرو در اجرای برنامه‌های اشتغالزايی دولت در حوزه مشاغل خانگی است.
فراهانی تصريح كرد: در سايه حمايت دولت از هنرمندان صنايع دستی تحولی كيفی در اين حوزه ايجاد شده كه دريافت چهار نشان مهر اصالت يونسكو توسط استادكاران صنايع دستی استان و دريافت درجه‌های هنری وزارت ارشاد نمونه‌ای از افتخارات اين بخش است.
وی توضيح داد: راه اندازی شش بازارچه صنايع دستی در شهرستان‌های استان و ايجاد سه موزه صنايع دستی در شهرستان‌های خمين، اراك و آشتيان بيانگر اهميت و توجه به قابليت‌های صنايع دستی اين خطه است.
بر اساس اين گزارش، در آيين افتتاح نهمين نمايشگاه هنرهای سنتی و صنايع دستی استان مركزی از خانم «صاحب الداری» استاد فقيد دست بافته‌های سنتی استان مركزی تجليل شد.
اعطای يادمان نمايشگاه و جايزه هنری به استاد «عزت‌الله ابراهيمی» در رشته طراحی سنتی و دارنده لوح درجه يك هنری وزارت ارشاد، استاد «كريم حيدری» در رشته پيكره تراشی دارنده درجه هنری درجه دو وزارت ارشاد، استاد «اميرمنصور احمدی» در رشته منبت چوب دارنده درجه هنری دو وزارت ارشاد، استاد «عبدالله گله سنجانی» دارنده نشان مهر اصالت يونسكو در رشته گيوه بافی، استاد «علی غفاری» دارنده نشان مهر اصالت يونسكو در رشته تراش سنگ‌های زينتی و استاد «امين كشاورز» دارنده نشان مهر اصالت يونسكو در رشته ساز قيچك از برنامه‌های افتتاحيه اين نمايشگاه بود.
در پنج روز زمان برپايی اين نمايشگاه برنامه موسيقی سنتی استان‌های لرستان، گيلان، كردستان و استان مركزی برگزار می‌شود.
يادآور می‌شود، اين نمايشگاه همه روزه عصرها از ساعت 16 تا 22 برای عموم داير است و وسيله اياب و ذهاب رايگان برای بازديدكنندگان مهيا است.
captcha