پژوهش‌های قرآنی حلقه واسطه فعاليت‌های عمومی و تخصصی مراكز دينی است
کد خبر: 2287133
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۹
نهادينه كردن فرهنگ پزوهش‌های قرآنی در مؤسسات/91

پژوهش‌های قرآنی حلقه واسطه فعاليت‌های عمومی و تخصصی مراكز دينی است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: پژوهش‌های علمی و قرآنی، حلقه واسطه فعاليت‌های عمومی و فرهنگی و فعاليت‌های حرفه‌ای و تخصصی در مؤسسات و مراكز دينی و قرآنی محسوب می‌شود.

فريده احمدزاده، پژوهشگر قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، درباره اهداف مؤسسات قرآنی از انجام فعاليت‌های پژوهش قرآنی اظهار كرد: مهم‌ترين هدف مؤسسات قرآنی از انجام فعاليت‌های پژوهش قرآنی توسعه و گسترش فرهنگ قرآن است زيرا با انجام اين گونه فعاليت‌ها می‌توان به بسياری از شبهات جوانان پاسخ‌های لازم را ارائه داد.
وی همچنين ضمن تأكيد بر برگزاری دوره‌های آموزشی ويژه پژوهشگران قرآن در مؤسسات و مراكز دينی و قرآنی افزود: مؤسسات و مراكز دينی و قرآنی بايد علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزش حفظ و ترجمه و مفاهيم قرآن كريم، به‌منظور تربيت محققان و نويسندگان متخصص و صاحب‌نظر در رشته علوم و معارف قرآنی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی ويژه پژوهشگران قرآنی كنند.
اين پژوهشگر قرآن درباره راه‌های جذب پژوهشگران به انجام فعاليت‌های پژوهش قرآنی در مؤسسات عنوان كرد: مؤسسات قرآنی می‌توانند با برگزاری دوره‌های فوق برنامه و همچنين استفاده از اساتيد برجسته در زمينه پژوهش‌های قرآنی در جذب هرچه بيشتر پژوهشگران تلاش كنند و استعدادهای درخشان را در اين زمينه شناسايی كنند.
وی در رابطه با نقش رسانه‌های ارتباط جمعی در پيشرفت فعاليت‌های پژوهش قرآنی اضافه كرد: با توجه به اين كه در عصر ارتباطات قرار داريم بايد بكوشيم تا آثار پژوهشگران قرآنی هر چه بيشتر در معرض ديد همگان قرار گيرد و به اين منظور بايد در صدد ارتقای پايگاه‌های اينترنتی و مجلات قرآنی باشيم.
احمدزاده درباره تعامل بين مؤسسات و مراكز پژوهش قرآنی تصريح كرد: بايد با برگزاری نشست‌ها و همايش‌های قرآنی در مناسبت‌های مختلف در جهت برقراری تعامل و ارتباط بين مؤسسات و مراكز قرآنی بكوشيم و اين مراكز قرآنی بايد در سطح وسيع‌تر با دانشگاه‌ها و حوزه‌های علميه نيز ارتباط مؤثر برقرار كنند و از محضر اساتيد برتر استفاده كنند.
وی همچنين درباره تهيه امكانات لازم برای پژوهشگران قرآن بيان كرد: بايد امكان دسترسی به كتابخانه‌های تخصصی و عمومی و همچنين استفاده قرآن‌پژوهان از امكانات اينترنتی برای پژوهشگران قرآن فراهم باشد كه البته بخشی از مسئوليت فراهم كردن اين امكانات بر عهده مديران مؤسسات قرآنی است كه بايد خود انگيزه انجام اين فعاليت‌ها را داشته باشند.
اين پژوهشگر قرآن در پايان درباره اولويت فعاليت‌های پژوهش قرآنی در مؤسسات خاطرنشان كرد: در انجام فعاليت‌های پژوهش قرآنی بايد نيازهای اعضای جامعه اسلامی در نظر گرفته شود و پاسخگويی به شبهات نسل جوان در دستور كار مؤسسات قرار گيرد و انجام فعاليت‌های پژوهش قرآنی در زمينه تفسير و مفاهيم قرآن كريم نيز در اين زمينه می‌تواند راهگشا باشد.
captcha