کد خبر: 2513735
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
با فيلم‌های دينی و دفاع مقدسی در حال اكران

ماندگاری يك فيلم منوط به گرفتن جايزه نيست

گروه هنر: كارگردان فيلم «رسوايی» گفت: من اهل لابی كردن نيستم، چون معتقدم فيلمی ماندگار است كه در اذهان مردم باقی بماند، والا بودند فيلم‌هايی كه ده‌ها سيمرغ گرفته‌اند، اما حرفی درباره آنها زده نمی‌شود.

مسعود ده‌نمكی، كارگردان سينما در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، درباره اينكه چرا فيلم‌های وی هميشه با نقدهای فراوان همراه بوده، گفت: در ابتدا بايد به اين نكته اشاره كنم كه فيلمی كه درباره آن زياد سخن گفته می‌شود نشان می‌دهد كه تاثيرگذار است، والا فيلمی كه درباره آن حرف زده نشود كه كاری خنثی است. نكته ديگر اينكه فيلمی كه پس از گذشت چند سال هنوز درباره آن سخن گفته می‌شود مطمئن باشيد دارای اهميت لازم است.
وی افزود: نكته ديگر اينكه در سينمای ما معمولا نقد متكی به جريان‌های خاص است، يعنی درصورت همسو بودن با جريانی حتی اگر فيلم كيفيت لازم را هم نداشته باشد با اعتراض مواجه نمی‌شود. در ضمن در جريان نقد سينمايی ما باب است كه به تيتراژ و سازنده اثر توجه شود نه كيفيت فيلم.
وی درباره حمايت‌هايی كه از فيلم هايش می‌شود، گفت: فيلم‌های من با سرمايه بخش خصوصی توليد می‌شود، البته نه اينكه من از حمايت بدم می‌آيد، بلكه موضوع اين است كه حمايت مختص به نور چشمی‌هاست، اما اينكه چرا فيلم‌های من با استقبال مواجه می‌‌شود دليلش را بايد تنها در جذابيت خود كار جستجو كرد، والا هستند فيلم‌هايی كه بودجه می‌گيرند كه درباره روحانيت يا آزاده‌ها ساخته شوند، ولی كارشان با استقبال مواجه نمی‌شود.
اين فيلمساز ادامه داد: من به اين نكته معتقدم كسانی كه امروز از مخاطب حرف می‌زنند و می‌گويند فيلم‌های پر مخاطب كارهای بدی هستند، آرزويشان است كه فيلمی پرمخاطب داشته باشند، ولی چون اين پتانسيل را ندارند پشت اصطلاحات فنی مخفی می‌شوند تا كارهايی ديگران را نقد كنند، حتی اين قبيل افراد پول می‌دهند تا در مطبوعات بر عليه فيلم‌شان نقد نوشته شود تا كارشان پرفروش شود.
ده‌نمكی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: جالب است منتقدی كه هنوز توبه نامه‌اش خشك نشده است ادعا می‌كند «رسوايی» توهين به مردم است؛ ادعايی كه نشان می‌دهد نشان از تاثير‌گذاری چنين كارهايی دارد. مخالفت با فيلمی چون «رسوايی» در شرايطی است كه شنيده‌ام مخالفان اين فيلم به شور نشسته‌اند كه چرا اين فيلم در جذب مخاطب تا اين اندازه موفق بوده است؛ فيلمی كه از زبان طنز نيز بهره نبرده است.
وی تاكيد كرد: من اهل لابی كردن نيستم، چون معتقدم فيلمی ماندگار است كه در اذهان مردم باقی بماند، والا بودند فيلم‌هايی كه ده‌ها سيمرغ گرفته‌اند، اما حرفی درباره آنها زده نمی‌شود. جدا از جريان‌های ياد شده فوق، درباره نقد جريان‌های حزب‌الهی و جشنواره ققنوس كه دو سال است همزمان با جشنواره فيلم فجر برگزار می‌شود بايد بگويم كه اين جايزه احتياح به نقد درون گفتمانی دارد پس نمی‌خواهم اينجا حرفی بزنم كه بر ضد اين بچه‌ها استفاده شود.
ده‌نمكی در پايان خاطرنشان كرد: ركورد «اخراجی‌ها» را هيچ فيلمی نخواهد شكست، چون اين فيلم قشر مذهبی را هم به سينماها كشاند؛ اتفاقی كه ديگر فيلم‌ها قادر به انجام آن نيستند. مطلب انتهايی من نيز اين است كه من فيلم «اخراجی‌ها» را برای جبهه رفته‌ها به نمايش در آوردم كه با استقبال مواجه شد، همانگونه كه «رسوايی» را برای ائمه جمعه اكران كردم كه آن نيز با استقبال رو به رو شد.
captcha