توجه به آثار نماز زمينه حضور قلبی را فراهم می‌كند
کد خبر: 2540069
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲

توجه به آثار نماز زمينه حضور قلبی را فراهم می‌كند

گروه اجتماعی: ياد خدا اولين حكمت نماز است كه زمينه پاك‌شدن از تكبر و غرور را فراهم آورده و موجب تبليغ و ترويج دين اسلام می‌شود و توجه به آثار نماز از جمله عوامل افزايش حضور قلبی است كه نشان‌دهنده اهيمت نماز است.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه اردبيل، حجت‌الاسلام زارعی، استاد مركز تخصصی ستاد اقامه نماز قم، روز گذشته، ششم خرداد‌ماه در دوره آموزش نماز و بانوان كه به همت ستاد اقامه نماز و با مشاركت امور بانوان استانداری اردبيل برگزار شد، از حضرت علی(ع) به عنوان پدر نماز ياد كرد و ادامه داد: نماز از جمله واجباتی است كه در قرآن و از سوی ائمه معصومين تأكيدات فراوانی نسبت به ادای آن شده‌است.
وی به راه‌های تكميل نماز اشاره كرد و افزود: نماز اولين واجب بعد از ايمان به خداست و اين مهم در تمام اديان الهی بوده‌است چراكه نماز همواره همراه با مردم‌داری بوده‌است.
حجت‌الاسلام زارعی، به فرمايشات امام علی(ع) در مورد نماز اشاره كرد و ادامه داد: اميرالمومنين(ع) می‌فرمايد: «خدا را خدا را درباره نماز كه بهترين كار و ستون دين شماست» كه نشان‌دهنده تأكيد به اين واجب دينی است.
وی تصريح كرد: نماز در قرآن نيز مورد تأكيد قرار گرفته است بطوريكه 90 بار واژه صلاه بصورت صريح در قرآن آمده است و بيش از 900 باز واژگان مرتبط با نماز از جمله، عبادت، وضو و ...نيز در قرآن آمده‌ است و همچنين اقامه نماز 12 بار به صورت صيغه جمع و 10 بار بصورت مفرد آمده است .
استاد مركز تخصصی ستاد اقامه نماز قم، تأكيد كرد: در الفاظی كه در مورد نماز در قرآن آمده‌است هيچ كدام خواهشی نيست بلكه امری و دستوری است.
حجت‌الاسلام زارعی با اعلام اينكه گروه‌‌های نمازخوان از منظر قرآن به گروه‌های مختلف تقسم‌بندی شده‌است، ادامه داد: طبق آيات قرآن گروهی از نمازخوانان ضايع‌كننده نماز هستند كه از شهوت‌رانی پيروی می‌كنند، گروه ديگر ساهون هستند كه نماز می‌خوانند امام سهو در آن دارد و گروهی ديگی نيز يحافظون هستند كه از نماز محافظت می‌كنند و گروه ديگر نيز يقيمون‌الصلاه هستند.
وی با اعلام اينكه، از 52 باب فقهی، 59 هزار روايت، 19 هزار روايت در خصوص احكام نماز است، افزود: نماز اولين واجب الهی است و اولين اقدام خانواده پيايبر بعد از بعثت اقامه نماز جماعت و اولين درگيری بين اسلام و برای نماز بوده‌است، همچنين اولين خون در اسلام برای نماز ريخته شده‌است.
حجت‌الاسلام زارعی، بهترين مبلغ‌های نماز را ائمه معصومين و اولياء عنوان كرد و ادامه داد: بهترين دعا در نماز سوره توحيد و بهترين ذكر نيز صلوات است.
وی در ادامه به آثار عميق نماز اشاره كرد و افزود: نماز گناه را از بين می‌برد و از انواع گرفتاری‌ها نجات می‌دهد و زمينه توسل به خدا و ائمه معصومين را نيز فراهم می‌كند.
استاد مركز تخصصی ستاد اقامه نماز قم، به تشريح حكمت و وجوب نماز پرداخت و ادامه داد: ياد خدا اولين حكمت نماز است كه زمينه پاك‌شدن از تكبر و غرور را فراهم آورده و موجب تبليغ و ترويج دين اسلام می‌شود و توجه به آثار نماز از جمله عوامل افزايش حضور قلبی است كه نشان‌دهنده اهيمت نماز است.
captcha