مشورت در عرصه سياسی، ضرورت خروج از فردگرایی در رأی و عمل است
کد خبر: 2543881
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱

مشورت در عرصه سياسی، ضرورت خروج از فردگرایی در رأی و عمل است

گروه سياسی: مدرس حوزه و دانشگاه در اروميه با بيان اينكه مشورت و مشاوره گرفتن از اصول مورد تأكيد دين اسلام برای اداره جامعه است، مشورت كردن با اهل فن و تخصص را ضرورت خروج رئيس جمهور آينده كشور از تفكر عملگرای استبدادی دانست.

حجت‌الاسلام علی حسنی، مدرس حوزه و دانشگاه در اروميه در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه آذربايجان غربی، گفت: مشورت پذيری فرد را از فكر استبدادی در عمل و رفتار باز می‌‌دارد و فرد مشورت پذير به‌ویژه در عرصه فعاليت‌های سياسی هيچ‌گاه به استبداد فكری و عملی دچار نمی‌شود.
وی ادامه داد: كسی که در حوزه مديريتی خود از افراد متخصص، زبده و كارشناس مشورت و مشاوره نمی‌گيرد، بدون شك در تفكر و انديشه عملی خود فردی تك محور و فردگرا خواهد بود و دچار استبداد رأی می‌شود.
اين مدرس حوزوی ادامه داد: وقتی فرد به استبداد رأی دچار می‌شود و حاضر نيست در حوزه مديريتی خود از نظر مشاوران بهره بگيرد به تدريج عملش نيز استبدادی و خارج از عقل جمعی و خرد عقلانی است.
به گفته حجت‌الاسلام حسنی هرچه فرد در عرصه سياسی تابع مؤلفه‌های مشاوره و مشورت كردن باشد می‌تواند نتيجه عمل خود را هر چند با شكست مواجه شده باشد را نتيجه همفكری جمعی عنوان كند.
وی ادامه داد: اين فرد همچنين می‌تواند مدعی شود كه آثار و جوانب مختلف اين تصميم توسط افراد و كارشناسان مختلف در قوای سه‌گانه اجرايی و مديريتی كشور به شور گذاشته شده بود، آن‌گاه فرد ديگر به خاطر انجام عملی مورد مذمت و سرزنش قرا نمی‌گيرد.
مدرس حوزه و دانشگاه در اروميه پيشرفت دانش، اقتصاد، سياست و فرهنگ جامعه را منوط به همگرايی و همفكری آحاد جامعه در عرصه مديريت كشور عنوان كرد و گفت: جدل مدنظر مكتب اسلام در عرصه سياسی بيشتر بر مؤلفه‌های جدال احسن تأكيد دارد و تعبير قرآن كريم از آن، جدال احسن است نه صرف بحث و گفت‌و‌گويی كه منجر به كينه‌ورزی و دشمنی شود.
وی با تأكيد بر اينكه اصل جدال كه به دشمنی ختم شود به لحاظ اعتقادی و اخلاقی درست نيست، اضافه كرد: در مسائل سياسی نيز كه روبنای مسائل اخلاقی و اعتقادی محسوب می‌شود جدال افراد برای تخريب يكديگر به شدت نفی شده است.
حجت‌الاسلام حسنی خاطرنشان کرد: وقتی در مباحث اخلاقی و اعتقادی جدال احسن صورت می‌گيرد و از جدالی كه بغض، كينه و غصب به همراه داشته اجتناب می‌شود طبيعی است كه مسائل سياسی به تبع آن نيز بايد از گفتمان جدال احسن پيروی كند.
captcha