به گزارش خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا) شعبه اصفهان، نمايندگی امامزاده هلال بن علی(ع) آئين شمع گردانی و خطبهخوانی خدام افتخاری شامگاه 11 مردادماه در شب وفات فرزند بلافصل اميرالمؤمنين علی(ع) زائران و مجاوران آستان مقدس، به گرد مرقد شريف و نورانی آن حضرت حلقه زدند و همراه با خادمان آستان، رحلت جانگداز گوهری گرانبها از صدف امامت را به سوگ نشستند.
در اين مراسم، حجتالاسلام والمسلمين حسين احمدینژاد در خصوص مقام حضرت محمد هلال بن علی(ع) به ايراد سخنرانی پرداخت.
قرائت قرآن كريم، مرثيه سرايی و نوحهخوانی توسط مادحين اهل بيت(ع) و همچنين اجرای خطبهخوانی در مدح چهارده معصوم و حضرت محمد هلال بن علی(ع) توسط خدام افتخاری، «احسان غلامپور» از ديگر برنامههای اين مراسم بود.
در پايان مراسم خادمان با در دست داشتن لالههای شمع و پوشيدن جامههای عزا و زمزمه مولا هلال بن علی(ع) به سمت ضريح مطهر حركت كردند و با مرثيهسرايی و روضهخوانی در رثای حضرت محمد هلال(ع) ارادت خالصانه خود را به حضرت نشان دادند.
آئين حزنانگيز خطبهخوانی و شمعگردانی يكی از آئينهايی است كه همه ساله در شب رحلت حضرت محمد هلال بن علی(ع) در حرم مطهر فرزند اميرمؤمنان علی(ع) برگزار میشود.
در كتاب رساله هلاليه آمده است كه حضرت محمد هلال بن علی بن ابيطالب(ع) در آخرين شب جمعه ماه مبارك رمضان پنج تن آلعبا و برادر خود عون را در خواب میبينند و مژدگانی بازگشت به آغوش طهارت را از جد بزرگوارشان، پيامبر گرامی اسلام(ص) دريافت میكنند.
غروب روز بعد، اين ستاره پرفروغ خاندان عصمت و طهارت، پس از اقامه نماز مغرب و عشا، در آخرين سجده خود به پيشگاه حق، ندای ارجعی را لبيك گفته و پس از سه سال اقامت در اين ديار، رهسپار ديار دوست میگردند.
به وصيت خود آن حضرت، عبادت گاهشان به عنوان محل دفن آن حضرت مهيا گشته و از آن پس تا كنون زيارتگاه عاشقان و دلسوختگانی شد كه حضور تنها فرزند بلافصل اميرالمؤمنين علی(ع) را در كشورمان ارج مینهند.