شكل‌گيری نهضت «رفع غربت از نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه» در كشور
کد خبر: 2573468
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲

شكل‌گيری نهضت «رفع غربت از نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه» در كشور

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: يكی از فعالان برگزيده در نخستين آئين تكريم از خادمان صحيفه سجاديه در بيست‌ويكمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن با بيان اينكه فرهنگ صحيفه سجاديه در جامعه توسعه يابد، خواستار شكل‌گيری نهضت «رفع غربت از نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه» در سطح كشور شد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، در نخستين آئين تكريم از خادمان صحيفه سجاديه در بيست‌ويكمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم، فعالان برگزيده مؤسسه اميرالمؤمنين(ع) كاشان معرفی و تجليل شدند.
در اين راستا منصوره يوسفی، يكی از فعالان اين عرصه در بخشی از آئين تكريم از خادمان صحيفه سجاديه بيست‌ويكمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن در رابطه با ترويج فرهنگ صحيفه سجاديه در جامعه گفت: لازم است تا دعاهای صحيفه سجاديه را يكی‌يكی و موشكافانه برای مردم بازگو كرد و توضيح داد و همچنين اگر همانند نهضت سوادآموزی، نهضت رفع غربت از نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه تشكيل شود به ترويج آن می‌توان اميدوار بود.
لازم به ذكر است كه وی علاوه بر كارشناسی‌ ارشد رشته «نهج‌البلاغه و معارف علوی»، هم‌اكنون به‌صورت غيرحضوری در جامعةالزهرا(س) قم به تحصيل دروس حوزوی می‌پردازد و پس از حفظ قرآن، نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه را در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت اميرالمؤمنين(ع) كاشان حفظ كرده است.
اين فعال قرآنی معتقد است كه دعاهای امام سجاد(ع) سرشار از معانی عميق و لطيف است و دعا روح انسان را پالايش می‌كند و همچنين آماده پذيرش معارف اهل بيت(ع) است.
يادآور می‌شود، اين بانوی 27 ساله كاشانی كه دارنده رتبه اول حفظ صحيفه سجاديه در بخش بانوان در پنجمين دوره مسابقات ملی حفظ و مفاهيم نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه در سال 90 است در بخشی ديگر در خصوص جايگاه صحيفه سجاديه ميان خانواده‌ها و بين نوجوانان و جوانان گفت: صحيفه سجاديه از نهج‌البلاغه هم مظلوم‌تر و مهجورتر است؛ مردم فكر می‌كنند صحيفه سجاديه فقط يك كتاب دعاست در حالی كه امام سجاد(ع) انواع مسائل اخلاقی، اجتماعی، عبادی و ... را در قالب دعا بيان می‌كنند و كم‌تر كسی به اين مسئله توجه می‌كند.
يوسفی كه تاكنون مربی قرآن، نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه در مراكز مختلف قرآنی، دانشگاهی و مبلغ معارف دينی بوده و پس از حفظ قرآن، به نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه ورود كرده است در خصوص نقش حفظ قرآن در زندگی‌اش عنوان كرد: پس از حفظ قرآن، زندگی‌ام قرآنی شد، براساس آن تحصيل كردم و اميدوارم بتوانم براساس آن به تربيت قرآنی خود، فرزند و قرآن‌آموزان بپردازم.
وی كه در سال تحفيظی 80-79 و به مدت 11 ماه، قرآن را حفظ كرده است؛ نقش رسانه‌ها و به‌خصوص رسانه ملی و همچنين مسئولان را در تحقق منويات مقام معظم رهبری در تربيت 10 ميليون نفر حافظ قرآن كريم و ترويج سبك زندگی قرآنی را مهم ارزيابی كرد و افزود: هر برنامه‌ای كه در كشور تصويب می‌شود، بايد در راستا انس با قرآن و عترت باشد و تا مسئولان هم و غمشان ترويج اين حوزه نباشد، نمی‌توان از مردم توقع زيادی داشت.
دارنده رتبه برگزيده مفاهيم و حفظ در جشنواره نهج‌البلاغه دانشگاهيان در سال‌های 89 و91 به جاذبه‌های نهج‌البلاغه كه به نوعی تفسير قرآن است، اشاره و بر غربت و مظلوميت امام علی(ع) در طول تاريخ به‌ويژه در زمان كنونی نسبت به كتاب شريف نهج‌البلاغه تأكيد كرد.
يوسفی كه نهج‌البلاغه را به‌مدت 7 ماه در مؤسسه اميرالمومنين(ع) كاشان حفظ كرده است، اظهار كرد: بسيار كسانی را ديدم كه بعد از آشنايی با اين مؤسسه قرآنی و شركت در كلاس‌های آن، زندگيشان قرآنی‌تر شده است و بايد مسئولان قرآنی كشور از مؤسسات قرآنی حمايت ويژه داشته باشند تا مردم به اين سمت گرايش بيشتری پيدا كنند.
وی در پايان به نقش قرآن، نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه در واكسينه شدن خود در مقابل مفاسد و خطرات جامعه امروز اشاره و خاطرنشان كرد: قرآن راه را نشان می‌دهد، نهج‌البلاغه دستمان را می‌گيرد و صحيفه سجاديه مركبی برای حركت تا رسيدن به خدا می‌شود؛ بنابراين بدون هيچ يك از اين‌ عوامل، نمی‌توان اين راه را پيمود.
captcha