كلنگ احداث يادمان شهدای دزفول در آبادان به زمين زده شد
کد خبر: 2602822
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۴

كلنگ احداث يادمان شهدای دزفول در آبادان به زمين زده شد

عمليات ساخت يادمان 34 شهيد گردان بلال دزفول در روستای ابوشانگ بخش مركزی در حاشيه رودخانه بهمنشير آبادان با حضور معاون سياسی ــ اجتماعی استانداری خوزستان، فرمانداران آبادان و دزفول و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان‌های آبادان و دزفول آغاز شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، عبدالعلی بهشتی‌فر، مدير اجرايی ساخت يادمان 34 شهيد گردان بلال دزفول در اين‌باره اظهار كرد: مردم شهرستان دزفول در دوران دفاع مقدس نقش بسيار ارزنده‌ای را برعهده داشته‌اند. رشادت‌های فرزندان دزفول در دوران دفاع مقدس در قالب تيپ هفت وليعصر(عج) كه بعدها به لشكر هفت حضرت وليعصر(عج) ارتقا يافت گواه اين مدعاست.
وی ادامه داد: با توجه به اينكه اكثر استان‌ها در مناطق عملياتی جنوب مكان و يادمانی برای گراميداشت ياد و خاطره شهدا و ايثارگران خود احداث كردند تا مسافران معرفت و راهيان نور به آنجا عزيمت كنند، لذا دزفول علی‌رغم حضور پررنگ نيروهايش در منطقه، هيچ‌گاه محلی را برای آشنايی نسل جديد با رشادت‌های و ايثارگری‌های جوانان خود در دوران دفاع مقدس را نداشته است.
بهشتی‌فر افزود: به همين جهت اين محل كه تعداد 34 تن از بهترين رزمندگان دزفول از گردان خط شكن بلال در آن به شهادت رسيده‌اند برای احداث بنای يادبود انتخاب شد. اين يادمان شامل يك اِلمان، حسينيه، مسجد، سرويس بهداشتی و تجهيزات جانبی است.
وی بيان كرد: اين مكان در سه فاز و در زمينی به مساحت 765 متر و زيربنايی افزون‌بر 500 متر مربع ساخته خواهد شد.
بهشتی‌فر اظهار كرد: المان اين مكان مقدس با 40 متر زيربنا و با طراحی اتوبوس عروج شهدا ساخته می‌شود و برای احداث اين يادمان هفت ميليارد و 500 ميليون ريال اعتبار مورد نياز است كه قرار است با كمك هيئت امنای اين يادمان مشتمل‌بر فرماندهی سپاه حضرت وليعصر(عج)، مؤسسه فرهنگی ثارالله دزفول و امام جمعه دزفول به عنوان رئيس ستاد مستقر در دزفول و با نظارت بنياد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ساخته شود. در فاز اول اين مكان، دو ميليارد و 500 ميليون ريال جمع‌آوری شده است.
وی گفت: زمين اين يادمان را «شيخ بلاسم قيم» از اهالی روستای ابوشانگ (محل شهادت شهدای گردان بلال دزفول) به هيئت امنا اعطا كرده است. طراحی و اجرای آن نيز توسط «سيدمهدی زرنگ‌زاده»، از معماران سنتی و زبده دزفول انجام خواهد شد.
مسئول اجرايی اين يادمان ضمن تقدير از سردار شاهوارپور، فرماندهی لشكر 7 وليعصر(عج)، امام جمعه، فرمانده سپاه، فرماندار و بخشدار آبادان و همچنين امام جمعه، فرماندار، فرماندهی سپاه دزفول و از كليه كسانی كه به هر نحو برای احداث اين يادبود تلاش كرده‌اند، تقدير كرد.
حسينی، مديركل امور اجتماعی استانداری خوزستان نيز در اين آئين گفت: اين مكان به صورت خود جوش با كمك همرزمان شهيدان جانمايی و ساخته خواهد شد.
حسن حائری، مسئول هيئت امنای يادمان نيز گفت: شهدا با نثار خون خود انقلاب اسلامی را بيمه كردند و همگی بايد قدردان زحمات و جانفشانی‌های آن عزيزان باشند.
يادآور می‌شود، 34 نفر از رزمندگان گردان بلال دزفول از لشكر 7 وليعصر(عج) در حاليكه سوار بر اتوبوس بودند در اسفندماه سال 1364 و در هنگام بازگشت از عمليات والفجر هشت در روستای ابوشانك بخش مركزی آبادان مورد اصابت موشك هواپيمای ارتش بعثی عراق قرار گرفتند و همگی به شهادت رسيدند. بنای اين يادمان در 16 كيلومتری آبادان در مسير قفاض(چوئبده) بعد از يادمان شهيد تنگويان در روستای ابوشانك احداث می‌شود.
captcha