به گزارش خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا)، «خُلق» دوماهنامه تربيتی و اخلاقی است كه به صاحبامتيازی مؤسسه فرهنگی دارالهدی منتشر شده است و در تازهترين شماره خود، حاوی مطالبی با عناوين «حج ابراهيمی»، «اميرالمؤمنين(ع)؛ خودسازی و ديگرسازی»، «عرفانهای نوظهور»، «حواريون اهل بيت(ع)»، «آداب دعا» و «پرسش و پاسخ» است.
سخن نخست با عنوان «نابرده رنج» به موضوع كار و تلاش اشاره كرده و در بخشی از آن آمده است: «كار و تلاش جدی، مداوم و منظم برای رسيدن به هدف، مخصوص فرزانگان علم و دانش نيست. رتبههای نخست كشوری و بينالمللی در رشتههای گوناگون وزرشی نيز كار و تلاش جدی و منظم را سرلوحه فعاليتهای خود قرار دادهاند.»
در گزيدهای از پيامهای مقام معظم رهبری به حجاج میخوانيم: «به حجاج عزيز توصيه میكنم از فرصت حج، حداكثر استفاده را برای كسب آشنايی با برادران مسلمان خود بكنند و اوضاع جهان اسلام را از زبان و رفتار مسلمانان به دست آورند. تجربهها، آرزوها، دستاوردها و توانايیها را با هم مبادله كنند و حج خود را به حج مورد نظر اسلام هر چه نزديكتر سازند.»
معظمله در تبيين جايگاه حج نيز فرمودهاند: «حج عبادت است و ذكر و دعا و استغفار؛ اما عبادت و ذكر و استغفاری در جهت ايجاد حيات طيبه امت اسلامی و نجات آن از زنجيرها و غلهای استعباد و استبداد و خداوندان زر و زور و تزريق روح عزت و عظمت به آن و زدودن كسالت و ملالت از آن است. اين است حجی كه از پايههای دين به شمار رفته و اميرالمؤمنين علی(ع) در نهجالبلاغه آن را عَلَم اسلام و جهاد هر ناتوان و برطرف كننده فقر و تنگدستی و مايه تقرب و نزديكی اهل دين به يكديگر شمرده است.»
«اميرالمؤمنين(ع)؛ خودسازی و ديگرسازی» عنوان مطلب ديگری است كه در آن به موضوع تهذيب نفس و خودسازی پرداخته شده كه يكی از مؤلفههای شاخص در تربيت اخلاقی و خودسازی، عبادت و عبوديت است كه ميان عوامل مؤثر در خودسازی، نقشی بیبديل دارد و به شهادت تاريخ، طلايهدار سلوك اين طريق بعد از نبی مكرم اسلام(ص) و حضرت اميرالمؤمنين(ع) هستند كه توانستند با سلوك عملی خود در عبادت و عبوديت، الگويی تام و تمام در خودسازی ارائه كنند.»
«عرفانهای نوظهور» عنوان مطلب ديگری است كه رسول حسنزاده آن را مورد بررسی قرار داده و تصريح كرده است: «نيل دونالد والش، يكی از سرشناسترين رهبران جنبش تفكر نوين است كه توانسته در پياده كردن آموزههای تفكر نوين، نقش مهمی را ايفا كند. ژست پيامبرگونه والش در ارائه تجربه عرفانی خويش و گفتوگو با خدايی موهوم، توانسته تصوير جديدی از خدا ارائه دهد. راه نجات بشر را در اين تعاليم نوين معرفی كند. وی راه نجات را، نه آموزههای تشريعی اديان(مثل ده فرمان)، بلكه هفت مرحله آگاهی را برمیشمارد، در واقع در ديدگاه او، شريعت جای خود را به تعدادی مفاهيم ذهنی كلی میدهد.»
«وصف هوشياری» (بررسی ذكر و غفلت در قرآن و حديث)، «آيت زهد»، «فقه اخلاق»، «نامه سلوك»، «توسل و راههای آن» مطالب ديگری است كه در ادامه اين نشريه تربيتی اخلاقی آمده.