جزئيات برگزاری هفتمين جشنواره بين‌المللی فارابی/ حذف جايزه بخش خارجی
کد خبر: 2606491
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰

جزئيات برگزاری هفتمين جشنواره بين‌المللی فارابی/ حذف جايزه بخش خارجی

گروه انديشه: نشست خبری هفتمين جشنواره بين‌المللی فارابی، ويژه تحقيقات علوم انسانی و اسلامی، امروز برگزار شد و دبير اين جشنواره ضمن اعلام جزئيات آن از حذف جايزه بخش خارجی به دليل محدوديت منابع مالی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، نشست خبری هفتمين جشنواره بين‌المللی فارابی، ويژه تحقيقات علوم انسانی و اسلامی، امروز، دوشنبه 29 مهرماه با حضور غلامرضا خواجه سروی، معاون فرهنگی-اجتماعی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری و دبير هفتمين جشنواره بين‌المللی فارابی در سالن شهيد مفتح اين وزراتخانه برگزار شد.
براساس اين گزارش، خواجه سروی در‌خصوص تاريخ‌چه جشنواره گفت: جشنواره بين‌المللی فارابی درسال 84 بنيان گذاشته‌ شد و در همان سال آيين‌نامه و مقدمات برگزاری آن شد و در سال 1385 اولين دوره آن در سالن اجلاس سران كشور‌ها برگزارشد. زمان برگزاری جشنواره به استثنای دوره اول، به دليل جلوگيری از تداخل با برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها به مناسبت هفته پژوهش، هفته اول آبان در نظر‌گرفته‌شد و امسال نيز جشنواره، شنبه مورخ چهارم آبان‌ماه در سالن همايش‌های برج ميلاد، با حضور علما، دانشمندان، علاقه‌مندان به علوم انسانی اسلامی و مقامات بلند‌پايه كشوری برگزار‌خواهد‌شد.
دبير هفتمين جشنواره بين‌المللی فارابی با بيان اين‌كه جشنواره در تمام ادوار به استثنای يك دوره با حضور رياست جمهوری وقت برگزار‌شده‌است، افزود: امسال در جشنواره بين‌المللی فارابی علاوه بر رئيس جمهور، مقامات عالی شورای انقلاب فرهنگی، نمايندگان كمسيون آموزش و تحقيقات مجلس و ساير مقامات بلند پايه علمی و فرهنگی كشور حضور خواهند‌داشت.
وی با اشاره به اين مطلب كه در كشور ما بيشترين تعداد دانشجو و هيئت‌علمی در رشته‌های مختلف علوم‌انسانی وجود‌دارند و اين از سرمايه‌های ملی ما محسوب می‌شود، گفت: جشنواره بين‌المللی فاربی نشان‌دهنده توجه وزارت علوم و تحقيقات به علوم‌انسانی است. در گذشته اين جشنواره ذيل يكی از گروه‌های جشنواره خوارزمی برگزار می‌شده كه با تلاش‌های اين وزارت‌خانه به استقلال و هويت مشخص رسيده‌است.
قائم‌مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در خصوص اهميت علوم‌انسانی در كشور گفت: در همه كشورها به‌ اين دليل ‌كه علوم‌انسانی هويت ملی و اجتماعی را شكل می‌دهد، از اهميت و جايگاه ويژه‌ای برخوردار‌‌است. با توجه به اين‌كه در كشور ما حركت علم به سمت بومی‌شدن است، در اين زمينه نقش علوم انسانی به‌عنوان علم پايه‌ای برای ساير علوم اهميتی دو‌چندان پيدا‌ می‌كند. اگر علوم‌انسانی ما بومی شود، ساير علوم با سرعت و دقت بيشتری در اين روند قرار‌می‌گيرند.
وی با تأكيد براين‌كه اولويت جشنواره با پژوهش است و از اين‌ميان نگارش آثار حوزه اسلام و ايران اهميت ويژه‌ای دارند، افزود: در سال‌های اخير در سطح بين‌المللی توجه زيادی به جشنواره شده‌است و سالانه به‌طور متوسط 400 اثر از كشور‌هايی كه رتبه اول را در زمينه علوم‌انسانی دارند، مانند امريكا، كانادا، آلمان و هم‌چنين برخی از كشور‌های خاورميانه برای شركت در جشنواره ارسال می‌شوند.
وی ضمن بيان اينكه فراخوان هفتمين جشنواره بين‌المللی فارابی، ششم آبان‌ماه سال گذشته، دقيقا در ‌پايان ششمين دوره جشنواره اعلام شد، گفت: مهلت پايانی ارسال آثار، بيست و پنجم اسفند‌ماه سال گذشته بود كه مجموعا 2348 اثر به دبيرخانه جشنواره رسيده است. از جشنواره اول تا جشنواره چهارم، آثار پژوهشی مربوط به10سال اخير پذيرش و مورد بررسی قرار می‌گرفت، اما از جشنواره پنجم، آثار پژوهشی 3 سال اخير مورد پذيرش و بررسی قرار‌می‌گيرد كه اين باعث شده تا آثار ارسالی نسبت به دوره‌های گذشته كاهش 67/21 درصدی داشته‌باشد.
مديركل دفتر برنامه‌ريزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری با ‌اشاره به اين‌كه صاحبان اثر بالای 35 سال، بزرگ‌سال و پائين‌تر از آن جوان محسوب می‌شوند، در ادامه افزود: جشنواره فارابی كل رشته‌های علوم انسانی را در 12 گروه مطالعاتی جمع‌بندی كرده است. آثار ارسالی بعد از چهار مرحله پالايش كه به ترتيب شامل داوری دبيرخانه، گروه ‌علمی و در ‌نهايت داوری توسط دو صاحب‌نظر است، در يكی از اين 12 رسته دسته‌بندی می‌شود.
وی با اشاره به اين‌كه آثار ارسالی به صورت‌های مختلف بررسی و آمارگيری شده‌اند، تصريح كرد: از ميان 2348 عنوان پژوهشی ارسالی، 1355 اثر معادل 7/57 درصد آثار دريافتی در رده سنی بزرگسالان و 993 اثر پژوهشی معادل 3/42 درصد در رده سنی جوان قرار دارند. از اين ميان 9/25 درصد آثار كه چيزی برابر با 607 عنوان است، مربوط به بانوان و1/74 درصد معادل 1741 عنوان اثر پژوهشی را آقايان ارسال كرده‌اند.
اين معاون پژوهشی سابق مركز اسناد انقلاب اسلامی، عنوان كرد: در بخش داخلی بيشترين آثار ارسالی كه رقمی معادل 352 اثر را نشان می‌دهد، مربوط به گروه فلسفه، كلام، اخلاق، اديان و عرفان است و كمترين ميزان آثار ارسالی كه عدد 37 را نشان می‌دهد، به پژوهش‌های مربوط به مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمينی(ره) است.
وی در خصوص آمار آثار در قالب پژوهش و آمار برحسب نوع پژوهش، گفت: 1191 عنوان اثر پژوهشی در قالب كتاب و مابقی آثار در قالب‌های پژوهشی، گزارش پايانی پژوهش 188 عنوان اثر، رساله دكتری 335 اثر و پايان‌نامه كارشناسی‌ارشد 634 اثر می‌باشد كه از اين ميان 1337 عنوان اثر پژوهشی، از پژوهش‌های بنيادی هستند كه بيشترين آمار را به خود اختصاص داده‌ و مابقی انواع پژوهش عبارت از توسعه‌ای شامل 82 اثر، كاربردی شامل 591 اثر و تركيبی شامل 338 اثر هستند.
خواجه‌سروی درباره جوايز هفتمين جشنواره بين‌المللی فارابی گفت: يكی از مشكلات هميشگی‌ای كه گريبان‌گير جشنواره بوده‌است، مشكلات مالی است. به عنوان مثال جايزه‌ای 5000 يورويی برای فرد برگزيده در بخش خارجی جشنواره فارابی درنظر گرفته شده بود كه به‌همين دليل مشكلات مالی، جشنواره امسال برگزيده خارجی ندارد، اما در سطوح ديگر؛ در بخش بزرگسال به نفر اول 25 ميليون تومان، نفر دوم 15ميليون تومان و نفر سوم10 مليون تومان اهدا خواهد شد و به فرد شايسته تقدير نيز مبلغ 5 ميليون تومان تعلق می‌گيرد. در بخش جوانان نيز به نفر اول مبلغ10 ميليون تومان، نفر دوم مبلغ 7 ميليون و 500 هزار تومان و نفر سوم 5 ميليون تومان و به فرد شايسته تقدير نيز مبلغ 3 ميليون تومان تعلق خواهد گرفت كه تمامی جوايز از طرف بنياد ملی نخبگان اعطا خواهد‌شد.
وی درخاتمه گفت: در بخش‌های جنبی جشنواره فارابی از پيشكسوتان علوم انسانی كه منشأ اثر بوده و باعث تربيت مدرسين و دانشجويان بوده‌اند، محققينی كه مجموعه آثار و خدمات علمی داشته‌اند، پيشروهای علوم انسانی كه اساتيدی هستند كه اكنون در ميان ما نيستند و مترجمين برتر متون عربی و لاتين، ضمن اعطای مدال و لوح تقدير، كمك هزينه های پژوهشی نيز پرداخت خواهد شد. همچنين معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری به معرفی و تقدير از انجمن‌های علمی، مؤسسه‌های پژوهشی و نشريه تخصصی برتر می‌پردازد.
captcha