حمیدرضا حاجیبابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره راهاندازی مجدد 600 دارالقرآن در وزارت آموزش و پرورش از سال تحصیلی جاری، گفت: هر حرکت قرآنی که انجام میشود خوب است و باید از دستاندرکاران فعالیتهای قرآنی که برای توسعه فرهنگ قرآن کریم به ارائه طرحها و برنامههای جدید میپردازند، تشکر کنیم.
وی درباره راهاندازی 10 هزار مدرسه قرآن به جای دارالقرآنهای آموزش و پرورش در دولت قبل و طی چهار سال گذشته گفت: قبل از اینکه 10 هزار مدرسه قرآن را راهاندازی کنیم همین دارالقرآنهایی که دوباره احیا شدهاند وجود داشتند که با راهاندازی مدارس قرآن فعالیت این دارالقرآنها تعطیل شد؛ فلسفه وجودی راهاندازی 10 هزار مدرسه قرآن و دلیل راهاندازی این مدارس این بود که از آنجایی که مدرسه یک کلمه اسلامی است، بنابراین قرآن باید در مدارس آموزش داده شود و دلیلی ندارد که مدارس را رها کنیم و دانشآموزان را برای یادگیری قرآن به دارالقرآنها ببریم.
معلمان قرآن در دارالقرآنها بیکار میمانند
حاجیبابایی در ادامه افزود: اینکه در یک جایی، محلی را درست کنیم و اسم آن را دارالقرآن بگذاریم و معلمان قرآن آموزش و پرورش را در این دارالقرآنها به کار بگیریم، هیچ نتیجهای حاصل نمیشود زیرا فعالیت دارالقرآنها در شیفت صبح مدارس است و زمانی که دانشآموزان در مدرسه هستند این دارالقرآنها عملا تعطیل میشوند و کارکنان و معلمان در شیفت صبح که مدارس فعالیت دارند در دارالقرآنها بیکار میمانند و دانشآموزان فقط در ساعات اوقات فراغت و در شیفت بعدازظهر میتوانند از این دارالقرآنها استفاده کنند.
وی درباره آموزش قرآن به پیشدبستانیها و اولیای دانشآموزان که در شیفت صبح دارالقرآنها دنبال میشود، گفت: آموزش قرآن به اولیای دانشآموزان در حیطه وظایف وزارت آموزش و پرورش نیست و دلیلی هم ندارد که امکانات آموزش و پرورش را برای آموزش قرآن به اولیای دانشآموزان اختصاص دهیم زیرا آموزش و پرورش فقط وظیفه آموزش به دانشآموزان را دارد.
ظرفیت 5000 معلم قرآن در آموزش و پرورش به خوبی استفاده شود
وزیر سابق آموزش و پرورش در این بخش از سخنان خود با اشاره به استخدام پنج هزار معلم قرآن در دوران وزارت خود، گفت: ما پنج هزار معلم قرآن استخدام کردیم که این اقدام در آموزش و پرورش بیسابقه بود و این معلمان ظرفیت بزرگی در آموزش و پرورش هستند که اگر به خوبی مورد استفاده قرار بگیرند اثرات خوبی به جای میگذارند؛ این در حالی است که ممکن است این معلمان در شیفت صبح مدارس قرآن در دارالقرآنها بیکار باشند.
این اتهام که مدارس قرآن فقط در حد آمار بود رد میکنم
وی در ادامه عنوان کرد: ما در دوره گذشته پنج هزار معلم قرآن استخدام کردیم که تمامی سوابق و مدارک استخدامی آنها وجود دارد. در دوره جدید هم مسئولان آموزش و پرورش اگر میتوانند پنج هزار معلم قرآن دیگر استخدام کنند به جای اینکه مدارس قرآن را تعطیل و دارالقرآنها را در خارج از آموزش و پرورش راهاندازی کنند.
حاجیبابایی درباره انتقاداتی که نسبت به فعالیتهای قرآنی آموزش و پرورش در دوره گذشته و توجه به کمیت به جای کیفیت وجود داشته است، گفت: این ادعا که مدارس قرآن و حتی طرح نهضت ملی حفظ قرآن فقط در حد اعلام آمار و ارقام بوده است و به کیفیت توجهی نشده است ادعای درستی نیست؛ اگر فرض کنیم که از 10 هزار مدرسه قرآن، سه هزار مدرسه وجود خارجی نداشته است و فقط در حد نصب تابلو بوده است باز هم هفت هزار مدرسه قرآن دیگر باقی میمانند که هفت هزار مدرسه هم رقم کمی نیست.