کد خبر: 2613367
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
توسط حجت‌الاسلام لطفیان سرگزی صورت گرفت:

تبیین ویژگی انسان‌های مثبت‌اندیش و شاکر از منظر قرآن کریم

کانون خبرنگاران نبأ: از دیدگاه و منظر قرآن و اهل بیت(ع) ویژگی انسان‌های مثبت‌اندیش، شاکر، صابر و پرتلاش عبارت است از: قدردانی در حال رفاه، شکیبایی در بلا و مصیبت و قناعت به آنچه خداوند متعال نصیبشان کرده و نستودن و بزرگ ندانستن غیر خدا.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، کارگاه آموزشی «هنر رضایت از زندگی» با رویکرد صحیفه سجادیه با همکاری دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی قم  در خوابگاه دانشگاه علوم‌ پزشکی این استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در این کارگاه ابتدا با طرح سؤالی مبنی بر اینکه اگر در موقعیت‌هایی که حیات اسلام بستگی به مجاهدت ما داشته باشد، آیا می‌توانیم مثل خانواده‌های شهدا، جان و مال و ... را در راه اسلام و قرآن هدیه کنیم؟، گفت: امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) چه زیبا فرموده‌اند «زنده‌ نگاه‌ داشتن یاد شهدا کمتر از خود شهادت نیست». طبق دعای اول صحیفه سجادیه، عمر طولانی و با برکت در سایه عمل صالح  و عمل به فرامین الهی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ما استنباط کاملی از زندگی کردن و درک صحیح برای جان دادن به دست آورده‌ایم؟ اظهار کرد: باید باور کنیم اگر غمی آید غم نخوریم، اگر زیانی رسد به‌جای اینکه ناراحتی به دل راه دهیم از آن حادثه پند‌و‌اندرز بگیریم. عاقل واقعی کسی است که اگر امری اتفاق افتاد بین نافع و نافع‌تر و مفید و مفید‌تر، امر مفیدتر را برگزیند؛ حال اگر دنیا با آخرت مقایسه شود، آخرت به مراتب از دنیا سودمند‌تر و مفیدتر است، چراکه هم از نظر کیفیت و هم از نظر مدت و دامنه نامتناهی است.

مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم افزود: لذت دنیایی با ده‌ها رنج و زحمت به دست می‌آید و علاوه بر آن آمیخته با آلام و سختی‌هاست، ولی انسان چنان با سختی‌ها و رنج‌ها انس گرفته است که به همان لذت کم آن هم آمیخته با رنج قانع شده و دل خوش می‌دارد. براساس آیه 35 سوره فاطر لذت معنوی و اخروی در بهشت قرین رنج و خستگی نیست؛ نه در تهیه‌اش انسان زحمت می‌کشد، نه در مصرف آن و نه پس از استفاده آن خسته می‌شود. همچنین بر اساس آیه 17 سوره اعلی آخرت هم از جهت کیفیت برتر از این دنیاست و هم از نظر کمیت بی‌نهایت و برتر از دنیاست.

کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم بیان کرد: حال با توجه به برتری غیر قابل تصور آخرت بر دنیا، عقل با مقایسه آن‌ دو با هم، کدامین را اختیار می‌کند؟ عمر خود را چگونه صرف می‌کند؟ عقل آخرت را برمی‌گزیند عاقلانه نیست ولی واقعیت دارد. اگر انسان در ارتباط با امور دنیوی قدرت تشخیص پیدا کند، خوب و بد را از هم تشخیص دهد، آن وقت عمرگران‌بهای خویش را بی‌جهت هدر نمی‌دهد.

لطفیان با بیان اینکه در زندگی از مردم جاهل و خرافاتی پیروی نکنید و راهتان را از راه آن‌ها جدا کنید، اظهار کرد: پیامبر عظیم‌الشأن(ص) خطاب به ابوذر فرمود: «ای ابوذر، به حقیقت ایمان نمی‌رسی، مگر اینکه مردم را در دین خود نادان و خرافاتی و در دنیای خود عاقل ببینی»، همچنین فرمودند: «ای ابوذر در مصرف عمر بخیل‌تر از درهم و دینار باش». اگر کسی با زحمت و تلاش فراوان، پولی فراهم کرد، آن را به‌راحتی در اختیار دیگری قرار نمی‌دهد، چراکه برای تهیه آن‌ها زحمت فراوان کشیده و ارزش آن را می‌داند. انسان در مصرف مال و دارایی‌های دنیایی بخیل است، اما در صرف عمر خود بخیل نیست.

مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم با اشاره به اینکه غنیمت شمردن فرصت‌ها، در جهت انجام وظایف الهی نکته‌ای قابل تأمل است، گفت: بر اساس آیه  6 و 7 سوره علق، از کجا مطمئن هستیم که ثروتمندی و بی‌نیازی عوارضی بدتر از فقر و تنگدستی دربر نداشته باشد و او را به طغیان وادار نکند. اگر انسان گوهر عمر خود را در دریای غفلت افکنده باشد، سزاوار است دست‌ کم چند روز باقیمانده را به تاراج ندهد. انسان در مقابل خداوند سبحان پاسخ‌گوی اعمال خویش است.

وی افزود:  یادآوری مکرر نعمت‌ها و شمارش آنها و نمایش آن‌ها در قرآن اهمیت بسیاری داشته و در زندگی معنوی انسان نیز تأثیر بسزایی دارد. بر اساس آیه 103، 104 و 105 سوره آل‌عمران، رستگاری و کسب رضایت پروردگار محقق نمی‌شود، مگر با اقامه نماز و امر به معروف. تفرقه روش شیطان است و انسان را به بی‌راهه می‌کشاند؛ اتحاد و وحدت نعمت است و انسان به‌وسیله نعمت آزمایش می‌شود.

کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: از دیدگاه و منظر قرآن و اهل بیت(ع) ویژگی انسان‌های مثبت‌اندیش، شاکر، صابر و پرتلاش عبارت است از 1) در حال رفاه قدر‌دان هستند، 2) در بلا و مصیبت شکیبا هستند، 3) آنچه خداوند متعال نصیبشان کند، قانع هستند و 4) جز خدا را نستوده و بزرگ نمی‌دارند. حضرت نوح(ع) مصداق کامل عبد شکور است. خوش بر آن بنده سپاسگزار که اگر نعمتی از جمال، کمال یا ثروت و قدرتی دارد همه را از پروردگارش بداند و نعمت‌های او را در راه او به‌کار گیرد.

وی گفت: یکی از پیام‌های دعای اول صحیفه‌ سجادیه در فراز نهم این است که سقوط از معنویت سبب انحطاط و تنزل است. انسان گاهی با اعمال، اموال و رفتار خود به دست و پای خویش غل‌ و زنجیرهایی می‌بندد که توان حرکت را از خود می‌گیرد. بر اساس آیه 32 سوره لقمان انسان افزون‌طلب است. خواسته‌های انسان در دنیا از نظر مال، ثروت، مقام و سایر امور مادی حد و مرز ندارد و سیر شدنی نیست؛ فقط قناعت و سازگاری می‌تواند جلوی آرزوها و آمال او را بگیرد.

کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم با بیان تفسیرآیه 187 سوره بقره «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ»، اظهار کرد: در تشبیه همسر به لباس نکات و لطایف بسیاری نهفته است از جمله اینکه باید لباس در طرح، رنگ و جنس مناسب انسان باشد، همسر نیز باید هم‌کفو انسان و متناسب با فکر و شخصیت انسان باشد؛ لباس مایه زینت و آرامش است، همسر و فرزند نیز مایه زینت و آرامش و آسایش‌اند، لباس عیوب انسان را می‌پوشاند، هریک از زن‌ و مرد نیز باید عیوب و نارسایی‌های یکدیگر را بپوشانند. لباس انسان را از خطر سرما و گرما حفظ می‌کند، وجود همسر نیز کانون خانواده را از آسیب‌ها حفظ و آن‌را از سردی می‌رهاند. لباس حریم انسان است و دوری از لباس مایه رسوایی، دوری از ازدواج و همسر نیز سبب انحراف و رسوایی انسان می‌شود.

مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم یادآور شد: هر یک از زن و مرد باید اخلاق و رفتار خود را متناسب با نیاز روحی طرف مقابل تنظیم کند؛ اگر مرد عصبانی است، زن با لطافت با او برخورد کند و اگر زن خسته است، مرد با او مدارا کند چراکه مدارا بهتر از خشونت است. زن و مرد نیز باید دیگری را از آلوده شدن به گناه حفظ کند.

captcha