کد خبر: 2615514
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
حسن دولت‌آبادی:

فانتزی در نمایش کودک ویژگی تربیتی و اخلاقی آن را دوچندان می‌کند

گروه هنر: اغلب آثار ادبیات مکتوب و نمایشی کودک و نوجوان سرشار از مضامین اخلاقی و تربیتی هستند و گنجاندن اموری غیرواقع همچون طراحی شخصیت‌هایی با قالب حیوانی اما دارای رفتار و منش انسانی که از آن به فانتزی یاد می‌شود، آنها را جذاب و موجب ارتباط بیشتر مخاطب با مضامین و مفاهیم آموزشی آن می‌شود.

حسن دولت‌آبادی، مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: فانتزی را نه فقط در میان آثار مکتوب و نمایشی کودک و نوجوان در سراسر دنیا بله در کتب دینی و قصص قرآنی نیز می‌توان یافت؛ نمونه بارز آن حیواناتی است که در قرآن نام آنها ذکر شده است که به ظاهر حیوان هستند اما رفتار و منش انسانی دارند.
وی گفت: در ادبیات کهن ایرانی که غالب آن ادبیات تعلیمی و تربیتی است و حاوی پندهای اخلاقی است هم می‌توان به نوعی شاهد این فانتزی بود؛ کلیله و دمنه مؤید این مسئله است که در آن حیوانات در جلد و قالب مجسم خود رفتار و منش انسانی دارند و همچون آدمی حرف زده، اندیشه می‌کنند و تصمیم می‌گیرند.
دولت‌آبادی تصریح کرد: نمونه‌های این فانتزی را حتی در آثار دینی بزرگسالان هم می‌توان سراغ گرفت؛ در برخی نسخ تعزیه حضور جنیان را داریم که شبیه‌خوان به قرائت نسخه مربوط به آن می‌پردازد، در حالی که در عالم واقع چنین چیزی صحت ندارد و به نوعی فانتزی است که ما آن را در تعزیه و شبیه‌خوانی به کار برده‌ایم.
این نویسنده و محقق تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: با این حال مهمترین چیزی که می‌توان در مورد فانتزی در ادبیات مکتوب و نمایشی کودک و نوجوان به آن اشاره کرد، باورپذیر بودن آن است چرا که با وجود وقوع امری غیرواقع، مجموعه‌ای از کنش‌ها و رفتارهای انسانی از شخصیت‌های نمایشی سر می‌زند.
وی در پایان گفت: شرکت‌های غربی اقدام ویژه‌ای در تولید مجموعه آثارشان با استفاده از عنصر فانتزی داشته‌اند که منجر به استقبال عموم مخاطبان در سراسر دنیا شده است و باید شرایط فراهم شود که برنامه‌سازان کودک و نوجوان در همه بخش‌های نمایشی همچون تئاتر، تلویزیون و سینما با استفاده از ادبیات غنی ایرانی که در اختیار داریم، به فانتزی‌سازی روایات مشهور حتی در حوزه وقایع دینی روی بیاورند.

captcha