کد خبر: 2677740
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵

مراسم بزرگداشت آیت‌الله انصاری شیرازی در نیک‌شهر برگزار شد

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام احمد لطفیان سرگزی، امام‌جمعه نیک‌شهر و از شاگردان حضرت آیت‌الله انصاری در حوزه علمیه عترت آل محمد(ص) قم در طی سخنانی به بیان گوشه‌ای از شخصیت والای آن‌حضرت پرداخت.

به گزارش کانون خبرنگاران نبآ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام احمد لطفیان سرگزی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور نیک‌شهر و امام‌جمعه این شهرستان که از شاگردان حضرت آیت‌الله انصاری در حوزه علمیه عترت آل محمد(ص) قم نیز بودند، در جمع نمازگزاران، جوانان و خانواده‌ها طی سخنانی در رابطه با درگذشت این عالم بزرگ‌قدر گفت: آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی از ماندگارترین مبلغ قرآنی بود که محبوبیت و مقبولیت ایشان نیز حاصل عمل به دستورات قرآن و اهل‌بیت(ع) است، او آزاد منش بود نه نوش‌ها او را اغوا و تطمیع می‌کرد و نه نیش‌ها، وی را ملول و آزرده خاطر می‌ساخت. تبلیغ او با عمل هماهنگ و اخلاص ایشان یک موهبت الهی بود؛ اگر انسان خودش را برای خدا خالص کند، خدا هم دل‌های دیگران را برای او خالص می‌کند. او در حوزه قرآن از پدیده‌های منحصر بفرد بود. دوست داشت دوستانش زیاد باشند اما هرگز دنبال مریدپروری نبود، او جوانان زیادی را از بن‌بست فکری نجات داده است.

امام جمعه نیک‌شهر در ادامه افزود: از ویژگی‌های معظم له آگاهی، بصیرت، شناخت هدف، ایمان به هدف، اخلاص، قالب‌شکنی، توکل به خدا، توسل به ائمه اطهار و دوری از کینه ورزی بود. او تربیت الهی نیروی انسانی بر اساس قرآن را رسالت خود می‌دانست، از دیگر ویژگی‌های او توکل، سعه‌ صدر، انعطاف ‌پذیری، انتقاد پذیری و گرفتارنشدن در بند عادت و کارهای تکراری بود، همچنین سخن دلپذیر گفتن، دخیل شدن در شادی و غم اطرافیان، مطالعه و تدبر و تفکر از اصول برنامه‌های ایشان بود.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) که فرمودند: تمام موجودات زمین و ماهیان دریا و هر کوچک و بزرگی در زمین و آسمان خدا، برای تعلیم دهندۀ خوبی‌ها طلب آمرزش می‌کنند، ادامه داد: اساس و محور فعالیت‌های آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی به آگاهی، بینش و مفید بودن شان، امانت‌داری ، خداترس، معلمی کوشا بود.

حجت‌الاسلام سرگزی در ادامه به بیان دیگر ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله انصاری شیرازی پرداخت و ادامه داد: آیت‌الله انصاری از تحقیردیگران پرهیز می‌کرد، متواضع و فروتن بود و یک دایرة‌المعارف سیار قرآنی و سراسر شور، حرارت، عشق، امید، تلاش، پشتکار، همت و همدلی بود. برخورد و عملکرد او فعال بود نه منفعل. از وقت و فرصت خود حداکثر استفاده را می‌برد همچنین ثابت قدم و خدمتگزار بود و به احیای سنت‌ها و مفاهیم قرآنی و شرعی همت می‌گماشت. به کوچکترها محبت، و به بزرگترها احترام می‌گذاشت. رهرو واقعی اهل‌ بیت(ع) بود، زندگی او مایه فخر و مباهات است. زندگی او با سابقه‌ای پر افتخار وقف تبلیغ قرآن و تربیت شاگردان شد. یاد ایشان بیان سربلندی و لذت بندگی مسلمانان و شیعیانی است که با پشتکار و روحیه اخلاص خویش طنین دلنواز ترویج معروف و اجتناب از منکرات را با صراحت اما مهربان وصمیمی به اطرافیان گوشزد می‌کنند و جز به رضای خداوند متعال نمی‌اندیشند.

استاد دانشگاه آزاد و پیام نور قم در ادامه گفت: استاد یحیی انصاری در عرفان و فلسفه کم‌نظیر بود و مورد عنایت خاص حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی بود. ایشان یک شخصیت کهن و ریشه‌دار در حوزه علمیه است. معظم‌له یکی از 12 نفری‌ است که پس از رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی، مرجعیت امام خمینی (ره) را در سال 1342 تأیید کرد.

وی در ادامه گفت: بر اساس اسناد موجود نَسَب خاندان ایشان به جابرابن عبدالله انصاری می‌رسد. او تدریس علوم قرآنی را از آغازین سال‌های طلبگی شروع کرد. تدریس فقه اصول و تفسیر ، کتاب‌های لمعه، رسائل، مکاسب، کشف المراد و... . او از مروجان جدی اندیشه مرجعیت امام‌خمینی (ره) در آن روزگار بود، وی همواره جوانان را به حراست از راه انقلاب و مبارزه با التفاط و انحراف دعوت می‌کرد. همچنین زندگی ساده و طلبگی وی زبانزد خاص و عام بوده و از هرگونه شهرت‌طلبی پرهیز داشت .آیت‌الله انصاری واقعا سلمان زمان هستند وبسیار بسیار لطافت روح و قلب و ذوق لطیفی دارند و از شاگردان برجسته و قابل و لایق مرحوم علامه مبدل می‌شد.

حجت‌الاسلام سرگزی در پایان با بیان اینکه آیت‌الله انصاری شیرازی همواره توصیه می‌کرد به سمت کمال‌طلبی حرکت کنید، گفت: کمال انسان‌ها در جامعه‌اسلامی بر مبنای دین محوری است و نماز و قرآن یکی از مهم‌ترین ابزارها در جهت حرکت تکاملی بشر به سمت کمال است. می‌فرمود «گاهی علم ، حجاب اکبر می‌شود» و این هشدار و بیدارباشی به اهل علم است معظم‌له هنگام تدریس مجلداتی از «بحارالانوار» با عنوان معاد به شاگردانش می‌فرمود: پس از مطالعه باید به تفکر و تأمل در باب توحید و معاد بپردازید و در تمام لحظات زندگی خداوند را چنان شاهد و ناظر بر زندگی خود ببینید که فکر اشتباه و گناه نیز در او به‌وجود نیاید اکتفا فقط به کتاب‌های عرفانی و بی‌اعتنایی به سلوک عملی در طریق توحید و معاد از علم به آن حجاب می‌سازد.

captcha