کد خبر: 2687519
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

راز و رمز محبوبیت پیامبر(ص) چیست؟ / غرب دست از حمایت تروریست‌ها بردارد

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی به مناسبت میلاد پیامبر(ص)، به تشریح رمز و راز محبوبیت پیامبر(ص) تا به امروز پرداخت گفت: رمز این محبوبیت را باید در پیام و پیام‌آور آن جست‌وجو کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، در خطبه دوم نماز جمعه تهران در ابتدا با تبریک میلاد مسعود پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) با خواندن کلمه قصار 203 نهج البلاغه که به مسئله مرگ اشاره داشت، گفت: نمازگزاران عزیز! این حقیقت(مرگ) بی تردید است و مائیم و این سفر طولانی که به سراغ ما خواهد آمد پس توشه برداریم.
حجت‌الاسلام خاتمی در ادامه با تسلیت ارتحال عالم ربانی، آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی گفت: ایشان به حق وزنه عظیم علم و عمل بود و تحفه‌ای در عرصه سیر و سلوک و اخلاق بود. ایشان 2 ویژگی مهم داشتند که من هیچگاه از یادم نمی‌رود. اول اینکه اصلا هوس نداشت و تجلی «تلک دار الاخره» بود. انسان با دیدنش به یاد خدا می‌افتاد. عالمانه سخن می‌گفت و عملش انسان را به آخرت ترغیب می‌کرد. دومین ویژگی ایشان این بود که هم ولایتی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب بود و تا آخر عمر هم ولایتی ماند.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب، تایید مرجعیت امام هزینه داشت که این هزینه گاهی شهادت بود، گاهی و زندان و گاهی هم تبعید. این عالم ربانی هزینه تبعید را برای دفاع از امام(ره) به جان خرید و مدرسه فیضیه سخنرانی آتشین ایشان در حمایت از امام(ره) را از یاد نمی‌برد.
خاتمی با اشاره به سخنرانی روز چهارشنبه رهبر معظم انقلاب در جمع مردم قم به مناسبت سالگرد 19 دی 1356 گفت: رهبر انقلاب در آن دیدار فرمودند بزرگداشت مناسبت‌هایی مانند 19 دی56، 22 بهمن و 9 دی 88 حرکتی مجاهدت‌آمیز است.
وی با بیان اینکه این 3 حادثه 3 وجه شباهت دارد، گفت: اول اینکه در هر سه، عنصر بصیرت، یعنی دشمن‌شناسی و به موقع وارد میدان شدن، موج می‌زد. در دوره طاغوت که بردن نام امام(ره) جرم بود  مردم قم 3 روز تظاهرات آرام برگزار کردند که تا آن زمان سابقه نداشت و سرانجام با تیراندازی طاغوت فریاد «مرگ بر شاه» بلند شد و تا زمانی که شاه مرد این فریاد خاموش نشد. در 22 بهمن نیز حکومت نظامی اعلام شد و پس از آن نیز تمدید گردید که بنا داشتند آن شب کودتا کنند و یک میلیون نفر را بکشند اما امام(ره) بیانیه داد که مردم به خیابان‌ها بیایند. نسل اول انقلاب به موقع وارد صحنه شد و کودتا را خنثی کرد.
خطیب جمعه تهران اظهار کرد: در ایام منتهی به 9 دی، فتنه‌گران آمده بودند تا سرمایه نظام و انقلاب را به تاراج ببرند. مردم تهران، 9 ماه دیدند فتنه‌گران در هر مناسبتی آتش به پا کردند ولی مردم به موقع وارد شدند و سفره آنها را جمع کردند.
وی افزود: دومین وجه تشابه هر سه حادثه، منشائیت ولایت بود. حماسه 19 دی با منشائیت ولایت بود و کلاس‌های درس حوزه به علت اهانت به امام(ره) تعطیل شد و راهپیمایی از بیوت مراجع آغاز شد. 22 بهمن هم با منشائیت ولایت بود و مردم به دستور امام(ره) به خیابان‌ها آمدند. در 9 دی نیز مردم دقیقا فهمیدند فتنه‌گران ولایت را هدف قرار دادند و به خیابان‌ها آمدند.     
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: شباهت سوم این بود که در هرسه حادثه، جنگ احزاب به راه انداخته شد. که یک طرف همه دشمنان بودند و طرف دیگر مردم. در 9 دی همه دیدیم که آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی وارد میدان شدند با این تفاوت که نوکرهای حقیرشان یعنی سلطنت‌طلب‌ها، منافقین، استحاله‌شده‌ها و رقاصه‌ها نیز در یک صف قرار گرفتند. اما شما امت بصیر در یک صف قرار گرفتید. تمام کفر به جنگ تمام اسلام آمده بود.

وی ابراز کرد: شما هم در 9 دی 88 حماسه آفریدید و هم در 9 دی 93. می‌خواهند شما مردم، 9 دی را فراموش کنید اما فراموش نخواهید کرد.
خاتمی در ادامه با محکومیت حمله تروریستی در فرانسه گفت: معتقدیم اسلام کشتن بی‌گناهان را مجاز نمی‌داند، می‌خواهد این بی‌گناه در پاریس باشد یا در سوریه، عراق، یمن، پاکستان و افغانستان. صحبت این است که عامل کشتار این همه بی‌گناه در این کشورها کیست؟ چه کسی سلاح این تروریست‌ها را تأمین می‌کند؟ دلار آمریکا، پوند انگلیس و یورو اتحادیه اروپا.
وی تأکید کرد: شما خودتان این جانورها را پرورش دادید و «آنکه باد بکارد، طوفان درو می‌کند». این تروریست‌ها دست‌پرورده خودتان هستند. حمیت‌های سیاسی و مالی شما پشت سر آنهاست. برای حل این موضوع راهش این است که دست از این شیطنت‌ها بردارید. حالا که صابون ترور به تنتان خورده بدانید این راه، بی‌راهه است. پس دست بردارید اگر راست می‌گویید در پی دفاع از حقوق بشر و انسانیت هستید.
خطیب جمعه تهران در ادامه به تظاهرات مسالمت‌آمیز چند سال اخیر مردم بحرین اشاره کرد و گفت: در این چند سال آیا شنیده‌اید که مردم یک اسلحه دست بگیرند، شیشه‌ای بشکند؟ ابدا، این اعتراضات کاملا مسالمت‌امیز بوده است. اما دولت بحرین وحشیانه‌ترین برخوردها را داشته است. حدود صد نفر تاکنون کشته‌شده‌اند. صدها نفر در سیاه‌چاله‌ها هستند. اخیر نیز شیخ علی سلمان را دستگیر کرده‌اند.
وی در پایان این خطبه گفت: به صراحت به حکام بحرین می‌گویم، این کارها را قبل از شما نیز شاه انجام داد ولی هر روز به زوالش نزدیک‌تر شد.بدانید ملت پیروز است و شما از بین خواهید رفت.
بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی، در خطبه اول نماز جمعه در ابتدا به حدیثی از امیرالمؤمنین علی(ع) درباره مرگ اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند: «الدنیا دار الممر و لا دار المقر»، دنیا جای رفتن است نه جای ماندن. در دینا دو نوع آدم داریم. دسته‌ای که خود را به دنیا می‌فروشند و تمام آرزویشان را در دنیا می‌دانند و طوری رفتار می‌کنند که در قیامت دیگر اهی در بساط ندارند. گروه دوم اما کسانی هستند که خودشان را می‌خرند و دنیا را به آخرت می‌فروشند، اینها به تعبیر امیرالمؤمنین علی(ع) آزادند.
وی سپس به ایام میلاد پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) اشاره کرد و گفت: آنگاه که رسول اکرم(ص) به پیامبری مبعوث شد تنها یک محمد بود و یک علی و یک خدیجه. اما امروز بعد از 1449 سال از بعثت، یک میلیارد و پانصد میلیون انسان با افتخار می‌گویند «اشهد ان محمدا رسوال الله». در گزارش مستند دیشب تلویزیون بیان شد که محبوبترین نام که در صد لیست نام‌هاست و 27 درصد غیر مسلمانان نیز این نام را برگزیده‌اند نام مقدس «محمد» است.
خاتمی ادامه داد: سؤال من در این محفل ارزشمند عبادی ـ سیاسی این است که رمز این همه محبوبیت چیست؟ راز و رمز این محبوبیت را در 2 بخش باید دید. اولین راز به پیام مربوط است. پیامی که نبی اکرم(ص) آورد بسیار جذاب بود  که 7 ویژگی مهم داشت. اول اینکه پیام فطرت بود و هر انسانی در هر کجای عالم، می‌دید این پیام با او سنخیت دارد. دوم اینکه پیام زندگی بود (بعثت علی الشریعه السمحه السهله). این پیام آمد تا بن‌بست‌ها را از سر راه بردارد نه بن‌بست ایجاد کند.
وی اضافه کرد: سومین پیام، پیام اخلاق بود(انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق). پیام چهارم، پیام منطق و استدلال بود (قل هاتوا برهانکم).پنجم اینکه پیام وحدت بود (واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا). ششم اینکه این پیام، جامع بود و هم دنیا را در نظر داشت و هم آخرت را (ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه). هفتمین پیام نیز پیام آزادی بود (وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ).
خاتمی سپس دومین رمز محبوبیت پیامبر(ص) را بیان کرد و گفت: دومین رمز این همه جاذبه، جاذبه شخص پیام‌آور بود. وجود مقدس خاتم انبیا حضرت محمد مصطفی(ص) کانون جاذبه بود. در جلد 16 بحارالانوار بابی به نام باب مکارم اخلاق پیامبر(ص) وجود دارد که در آن تمام آیاتی که خصال پیامبر(ص) را بیان کرده، آورده شده است که بیش از 40 خصلت است که خلاصه همه این خصائل در یک آیه قرآن است که می‌فرماید: «وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ». تمام صفات والای نبوی را می‌توان زیرمجموعه این آیه قرار داد.
خطیب جمعه تهران درباره نکات این آیه اشاره کرد: اولین نکته اینکه پیامبر(ص) یکپارچه عشق به مردم بود و آنقدر عاشق مردم بود که به تعبیر قرآن از فرط غصه در آستانه دق‌مرگی قرار می‌گرفت. دوم اینکه پیامبر(ص) دغده وحدت داشت. از اولین اقدامات پیامبر(ص) در مدینه آشتی دادن بین دوقبیله‌ای بود که 100 سال با هم درگیر بودند(آل عمران، 103). سیره پیامبر(ص) نزدیک کردن دل‌ها به یکدیگر بود همان نکته‌ای که امروز مقام معظم رهبری فرمودند که امروز مهمترین بخش پیام نبی اکرم(ص) وحدت امت است. ‌ 
خاتمی اظهار کرد: سومین نکته این آیه، این است که پیامبر(ص) اهل گذشت بود (آل عمران، 159)، (زخرف، 89) و (حجر، 85). خلق نبوی، خلق گذشت است. اذیتی نبود که در مکه نسبت به پیامبر(ص) انجام ندهند  اما روزی که مکه فتح شد پیامبر(ص) خطاب به مشرکان فرمود دوست دارید چه رفتاری با شما بکنم؟ گفتند رفتار یک برادر و برادرزاده بزرگوار، پیامبر(ص) نیز فرمودند از همه شما گذشت کردم و آزاد هستید. چهارمین نکته جواب بدی را با خوبی دادن است (سجده، 41) آنگاه می‌بینید که دشمن، دوست صمیمی می‌شود. مانند رفتاری که با پیامبر(ص) در طائف انجام دادند.
خطیب جمعه تهران  با اشاره به آیه 215 سوره شعرا گفت: پنجمین پیام «لعلی خلق عظیم» این است که پیامبر(ص) با آنکه شخصیت اول جهان هستی بود در عین حال متواضع‌ترین فرد بود و تواضع از سر مهر داشت. ششم اینکه عقل کل بود و هیچ نیازی به مشورت نداشت اما برای آنکه به شخصیت مردم احترام بگذارد با آنها مشورت می‌کرد؛ «و شاورهم فی الامر».
خاتمی ادامه داد: نکته هفتم اخلاق پیامبر(ص) برخورد نرم با مردم بود( آل عمران، 159). هشتم اینکه پیامبر شرح صدر و تحمل داشت و خلقیات گوناگون مردم را تحمل می‌کرد؛ «الم نشرح لک صدرک». نهمین ویژگی اخلاقی پیامبر(ص)، امین بودن و امانتداری ایشان بود که حتی قبل از بعثت نیز ایشان را به صفت امین می‌شناختند.(تکویر، 21)
وی در پایان عنوان کرد: ویژگی دهم که از این آیه برگرفته می‌شود، داشتن برخورد عادلانه بود (شورا، 15). امام صادق (ع) فرمودند: پیامبر(ص) به همه اصحاب بالسویه نگاه می‌کرد. یازدهمین نکته نیز اینکه پیامبر(ص) مهرورز بود (توبه، 128). وجود همین ویژگی‌هاست که باعث شده است امروز میلیاردها دل به عشق خاتم انبیا، محمد(ص) بتپد.آری، عنایت خدا هم بود؛ «و رفعنا لک ذکرک» آما این جاذبه‌ها هم بود.

captcha