کد خبر: 2699693
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵

ایجاد تحولات علمی ـ فرهنگـی بدون تقویت و پالایـش علوم انسـانی امکـان‌پذیر نیست

گروه اجتماعی: امام‌ جمعه خوی ایجاد تحولات عمیق علمی و فرهنگی را که ضرورتی انکارناپذیر در جامعه است را بدون تقویت و پالایش علوم‌انسانی غیرقابل اجرا عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌ غربی، حجت‌الاسلام سیدرضی موسوی شکوری، امام‌ جمعه خوی امروز،  ‌22 دی ‌در نشست افتتاحیه آموزشگاه 15 کلاسه تمام هوشمند خیرساز مرحوم سیدمحمد سیدی که با حضور معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش و جمعی از مسئولان منطقه انجام شد طی سخنانی اظهار کرد: ایجاد تحولات عمیق علمی و فرهنگـی در جامعه، مقابله کردن با سلطه‌گری‌هـای استـکبار جهانی و تربیت نیروهای کارآمد بر اساس فرهنگ بومی بدون تقویت و پالایـش علوم انسـانی امکـان ندارد در حالـی‌که  بخش مهمی از سرفصل‌های علوم انسانی ما وارداتی از سایر فرهنگ‌ها و غربی است.

وی ادامه داد: از جمله چالش‌های جدی آینده جهان و کشور ما جهانی‌سازی یا جهانی شدن است که عده‌ای از کشورهای استکباری به ویژه آمریکا قصد دارند در ابعاد مختلف سیاسی اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و علمی بر جهان حاکم شده و فرهنگ لیبرال دموکراسی را در جهانیان صادر کنند.

حجت‌الاسلام شکویری بیان کرد: به بـرکـت انقـلاب اسـلامی و حاکمیـت نظـام جمـهوری اسلامی و توصیه‌های مکرر ولی‌امر مسلمین به دانشمندان، نخبگان و متولیان آموزش عالی کـشور رشـد علـمی کشور در دهه اخیر شـتابی قابـل قـبول بـه خـود گـرفـته است به طوری‌که بر اساس آخرین آمارها کشور ما رتبه اول در منطقه و رتبه 16 در کل‌جهان را در تولید علم به خود اختصاص داده است این در حالی است که رتبه ایران در سال 2005 در سطح بین‌المللی 34 بوده است.

وی گفت: در عین حال ما نباید به این رتبه‌های علمی قانع باشیم چرا که حق و سهم ما به مراتب بیشتراست چون این علوم باید تبدیل به عمل گـردد و خـلأهای موجودجهان پرکند و پاسخگوی چالش‌ها و رسالت‌هـایی باشد که فرا روی ایران اسلامی قـرار دارنـد از قبـیل: تهاجم فرهنگی دشمنان، ترویج سکولاریسم (یعنی اشاعه جدایی دین از سیاست)، ضرورت پالایش علوم انسانی به دلیل این‌که یکی از شاخـصه‌هـای پیـشرفـت در هـر کشور پژوهش درباره علوم انسانی است.

حجت الاسلام شکوری با اشاره به ویژگی‌های مدارس هوشمند افزود:  مدرسه هوشمند مدرسه‌ای است که همانند سایر مدارس از امکانات فیزیکی مدرسه استفاده می‌کند، مجهز به امکانات رایانه‌ای و فناوری است، محتوای اکـثر دروس الکترونیـکی اسـت، اطلاع‌رسانی به صورت صوتی و تصویری است، دانش آموز از طریق کامپیوتر با سیستم مدرسه همیشه در ارتباط است، افزایش مشارکت و تعامل هر چه بهتر اولیاء با امورات مدرسه و آشنایی هر چه بهتر دانش آموز با فناوری الکترونیکی را دارا است.

وی گفت: اهداف مدارس هوشمند رشد دادن همه‌جانبه دانش آموز ، بالا بردن قابلیت‌ها و تـواناییـ‌های فـردی دانـش آمـوز، تربیت کردن نیروی انسانی متفکر و آشنا به فن‌آوری و افزایش مشارکت‌های مردمی به ویژه اولیاء دانش آموزان از جمله این اهداف برشمرد.

مسئول مدارس علمیه خوی اظهار کرد: نبود قوانین و مقررات مورد نیـاز، سنتی بودن ساختار مدارس ایران، باورهای فرهنگی متفاوت جـامعه، مشکلات اقتصادی جـانبی بـرای اولیاء، ضعیف بودن فرهنگ‌سازی در جامعه، عدم آمـادگی‌هـای لازم در معـلمان بـرای اجـرای طرح، وجود مشکلات اسـاسی زبان در معلـمان و دانـش آمـوزان، وجود محدودیت در شبکه‌های ارتباطی و تعاملات اینترنتی و نبود آموزش‌های لازم تخـصصی بـرای اجـرا کـردن طـرح‌‌های جدید از جمله مشکلات موجود در مدارس است.

امام‌جمعه خوی در پایان از خدمات سید‌ناصر سیدی بابت ساخت مدرسه هوشمند و سایر خدمات شهری و کشوری قدردانی کرد و گفت:  ضرورت دارد وزارت آمـوزش‌و‌پـرورش از خـیرین مـدرسه‌سـاز خوی قدردانی ویژه داشته باشـد کـه تاکنـون 70 مـدرسـه تحـویـل آمـوزش و پرورش داده و رتبه اول استانی و ممتاز کشوری را به دست آورده‌اند و در حال حاضر نیز تعداد 7 مدرسه در دست ساخت و 14 مدرسه در حال مطالعه دارند و 70 نفر عضو مجمع خیرین مدرسه ساز و1500 نفر نیز حامی آنان هستند.

captcha